Nieuws

Afscheid Benelux via Dordrecht en Roosendaal op 8 april

Op zondag 8 april rijdt de Beneluxtrein voor het laatst via Dordrecht en Roosendaal. Daarmee komt een eind aan een tijdperk: beide steden waren sinds de start van de Beneluxtrein in september 1957 aangesloten. Voor Eduard de Jong reden om met de laatste rit van Antwerpen naar Nederland mee te gaan. Hij nodigt ook andere belangstellenden uit voor de laatste treinrit.

Toen de eerste trein in 1957 ging rijden, werd er via affiches nadrukkelijk op gewezen dat de nieuwe uurlijkse elektrische trein via Roosendaal rijdt. “Daar komt nu definitief een einde aan,” zegt initiatiefnemer De Jong. “De trein begon in 1957 met de Benelux-Hondekop-treinstellen, later de trek-duwtrein met een 2550-loc van de NMBS en de trek-duwtrein met een 1180-loc van de Belgen,” herinnert De Jong zich. De laatste jaren – vanaf 2009 – werd de trein getrokken door een Traxx-locomotief. Dat zal ook vanaf 9 april zo blijven, als de Intercity Brussel de nieuwe route via Breda in gebruik neemt.

Laatste rit

Voor De Jong reden om afscheid te nemen van de oude route. Treinreiziger.nl steunt zijn initiatief en wil belangstellenden tijdens de laatste rit een ansichtkaart ter herinnering uitreiken (maximaal 100 stuks). De laatste Beneluxtrein vertrekt zondag 8 april om 21:45 uur uit Antwerpen Centraal. De trein stopt om 22:11 in Roosendaal, vervolgens in Dordrecht (22:40) en Rotterdam Centraal (22:54). De trein gaat vervolgens verder naar Den Haag HS en Amsterdam Centraal. In Rotterdam Centraal geeft de trein aansluiting op treinen naar diverse bestemmingen. Zelfs stations als Zwolle en Alkmaar zijn dan nog te bereiken.

Tekst gaat na de afbeelding verder.

Bron: Spoorwegmuseum

Afscheid NS

NS neemt ook afscheid van de oude route. Bij NS staat de laatste trein vanuit Nederland richting België centraal. Die trein vertrekt om 21:40 uur uit Den Haag HS. Onderweg stappen genodigden op, waaronder radioman en treinliefhebber Erik de Zwart. Op station Roosendaal is een “klein afscheidsfeestje” met de burgemeester, enkele stakeholders en geïnteresseerde reizigers. Wie echter met de laatste trein vanuit Nederland naar België reist, kan pas maandag weer terug reizen. Om die reden heeft De Jong gekozen om de laatste trein vanuit België centraal te stellen.

This post was last modified on 3 april 2018 21:06

Bekijk reacties

  • Dit is toch een vrij historisch moment, het Benelux traject via Roosendaal wordt namelijk al een ruime 160 jaar gebruikt. Misschien dat ik wel die laatste trein naar België ga nemen, ik hoef immers niet terug :-)

    • Ach ik denk ook nog terug aan de oude lijn via Roosendaal en Quevy naar Parijs. De koffie die in Roosendaal via het raam kwam. Qeuvy met de kantoren van de Chef de Gare en de Sous-Chef de la Gare.
      De Belgische douane die altijd in mijn koffer wilde kijken.
      Ach weemoed. In plaats van 6 uur, ben ik nu in nog geen vier uur in Parijs.
      Nu de Benelux in Belgie wat sneller laten rijden en onodige stops en dat ommetje naar Brussel-Luchthaven eruit. De 50 km van Antwerepen naar Brussel moet toch binnen een half uurtje te doen zijn.

      • Het ommetje via de Luchthaven is verplicht, want voor Antwerpen-Brussel rechtstreeks biedt de Beneluxtrein veel te weinig capaciteit. Het is de bedoeling dat de reizigers tussen Antwerpen en Brussel de dubbeldekkers van de NMBS nemen en niet de Beneluxtrein. Daarom rijdt de Beneluxtrein om via de Luchthaven, ook om de verbinding Antwerpen-Luchthaven te verzekeren.

        • De Benelux is een internatonale Intercity en er primair zou moeten zijn voor reizigers van grote Nederlandse station naar Antwerpen en Brussel en niet voor reizigers tussen Antwerpen en Brussel. Deze kunnen inderdaad met de dubbeldekkers. Door de Benelux onaantekkerlijker te maken zijn dus volgens jouw weergave de internationale reizigers de dupe. Een oplossing zou zijn niet meer stoppen op Antwerpen-Berchem en Brussel-Noord, dat voor het internationale verkeer nauwelijks een functie heeft. Deze reizigers kunnen op deze stations met de dubbeldekkers Verder is vanaf maandag de Benelux in Intercity-Direct. Binnenlandse reizigers in Nederlands betalen tussen Amsterdam en Rotterdam een toeslag. Dat zou ook kunnen tussen Antwerpen en Brussel.

  • Einde van een tijdperk nadert: Beneluxtrein of eigenlijk IC Brussel is ondanks de korte Fyra periode via HSL altijd via deze route gegaan. Straks herleeft weer de oude Fyra-periode als deze internationale treindienst via de HSL gat rijden. Jammer dat er in Roosendaal alleen een Belgische stoptrein blijft rijden en niet zoals vroeger ook een IC trein richting Oostende. Misschien wel een tweede stoptrein per uur maar dat zal wel eind 2018 worden denk ik.

  • Yess, deze trein was n fave, vanuit A'dam was n dagtrippie Antwerp of Brx zo geregeld. Vouwfietsie mee, en naar de 2ehands markt in de Marollen, niet ver van BRX Zuid - veel leuker dan de Vogeltjes in AW :)

  • Dienstregelingen veranderen. Ook tussen Amsterdam - Brussel met de Beneluxtrein. Zou een goede zaak als de gemeentes Dordrecht en Roosendaal in de toekomst gecompenseerd worden met een ICNG Amsterdam - Roosendaal. Tijdswinst 30 minuten of meer via de HSL.

    Dan profiteert niet alleen de gemeentes Dordrecht en Roosendaal van. Maar ook provincie Zeeland mits er een goede aansluiting. De IC Zwolle - Roosendaal kunnen ze dan doortrekken naar Vlissingen. De huidige IC Amsterdam - Haarlem - Vlissingen kunnen ze dan inkorten tot Dordrecht. Heb je tussen Dordrecht - Rotterdam PHS.

  • Gezien de proeftijd van 6 weken die Ns/regering hebben uitgetrokken om de nieuwe route een kans te geven zou ik het afscheid nog even uitstellen.
    De test kan al binnen een paar dagen/ weken mislukt zijn en dan gaan we gewoon weer de oude route!

    • Het is politiek bepaald dat de Benelux via de HSL gaat rijden. Verwacht wel opstartproblemen. Gebeurt niet alleen in Nederland.

      Ook december 2017 gebeurde dat op de nieuwste HSL Erfurt - Ebensfeld (onderdeel van HSL Berlijn - Leipzig - Erfurt - Nürnberg - München). Ondanks zeer intensieve testritten. Oorzaak: ERTMS Problemen zijn inmiddels opgelost.

  • Helemaal eens met de opmerkingen van Hanzeboog. Lukt het niet via de HSL dan kan men de volgende dag weer de oude route rijden en zijn Dordrecht. Roosendaal en de provincie Zeeland weer aangesloten op een intercityverbinding van Roosendaal naar Antwerpen en eventueel naar Brussel.

  • Jammer, maar gezien de prijzen van de nieuwe route die beduidend hoger gaan liggen voor wie op het laatste moment naar België wil, zal de stoptrein Roosendaal- Antwerpen weer drukker gaan worden. net zoals toen de Fyra ging rijden

  • We hebben ook het stadion in Essen. Wat tegen de gemeente Roosendaal aan grenst. Dus uitwijk mogelijkheid.

  • Kan ik zelf van den haag cs naar Dordrecht met de trein zonder te reserveren?

Share

Recent Posts

NS zwicht voor Kamer en zwakt spitstoeslag af naar maximaal 2,50 euro

Het voornemen van de NS om een spitstoeslag te gaan heffen, kan rekenen op stevige…

22 uur terug

Reizigers positief over ervaringen met NS-personeel, minder tevredenheid over hygiëne in treinen

Reizigers geven hun ervaringen met het personeel van de NS gemiddeld een 8,4, blijkt uit…

2 dagen terug

Arriva hoopt einde NS-monopolie in te luiden en wil 24 stoptreinen en twee intercity’s overnemen

Arriva wil vanaf 2026 op tal van spoortrajecten in het land gaan rijden waar nu…

3 dagen terug

Kamer zet alles op alles om prijsstijgingen ov te voorkomen

De Tweede Kamer wil voorkomen dat de prijzen van trein- en buskaartjes volgend jaar fors…

4 dagen terug

Doortrekken Noord/Zuidlijn naar Schiphol op losse schroeven door financiële tekorten bij ministerie

Het is onzeker of het verlengen van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp door kan…

5 dagen terug

Reclame Code Commissie tikt OVpay op de vingers: tv-reclame misleidend

De televisiereclame waarin Translink het betalingssysteem OVpay aanprijst, is volgens de Reclame Code Commissie (RCC)…

1 week terug