fbpx

Afscheid Benelux via Dordrecht en Roosendaal op 8 april

30 mrt 2018 17:57

Op zondag 8 april rijdt de Beneluxtrein voor het laatst via Dordrecht en Roosendaal. Daarmee komt een eind aan een tijdperk: beide steden waren sinds de start van de Beneluxtrein in september 1957 aangesloten. Voor Eduard de Jong reden om met de laatste rit van Antwerpen naar Nederland mee te gaan. Hij nodigt ook andere belangstellenden uit voor de laatste treinrit.

Toen de eerste trein in 1957 ging rijden, werd er via affiches nadrukkelijk op gewezen dat de nieuwe uurlijkse elektrische trein via Roosendaal rijdt. “Daar komt nu definitief een einde aan,” zegt initiatiefnemer De Jong. “De trein begon in 1957 met de Benelux-Hondekop-treinstellen, later de trek-duwtrein met een 2550-loc van de NMBS en de trek-duwtrein met een 1180-loc van de Belgen,” herinnert De Jong zich. De laatste jaren – vanaf 2009 – werd de trein getrokken door een Traxx-locomotief. Dat zal ook vanaf 9 april zo blijven, als de Intercity Brussel de nieuwe route via Breda in gebruik neemt.

Laatste rit

Voor De Jong reden om afscheid te nemen van de oude route. Treinreiziger.nl steunt zijn initiatief en wil belangstellenden tijdens de laatste rit een ansichtkaart ter herinnering uitreiken (maximaal 100 stuks). De laatste Beneluxtrein vertrekt zondag 8 april om 21:45 uur uit Antwerpen Centraal. De trein stopt om 22:11 in Roosendaal, vervolgens in Dordrecht (22:40) en Rotterdam Centraal (22:54). De trein gaat vervolgens verder naar Den Haag HS en Amsterdam Centraal. In Rotterdam Centraal geeft de trein aansluiting op treinen naar diverse bestemmingen. Zelfs stations als Zwolle en Alkmaar zijn dan nog te bereiken.

Tekst gaat na de afbeelding verder.

Bron: Spoorwegmuseum

Afscheid NS

NS neemt ook afscheid van de oude route. Bij NS staat de laatste trein vanuit Nederland richting België centraal. Die trein vertrekt om 21:40 uur uit Den Haag HS. Onderweg stappen genodigden op, waaronder radioman en treinliefhebber Erik de Zwart. Op station Roosendaal is een “klein afscheidsfeestje” met de burgemeester, enkele stakeholders en geïnteresseerde reizigers. Wie echter met de laatste trein vanuit Nederland naar België reist, kan pas maandag weer terug reizen. Om die reden heeft De Jong gekozen om de laatste trein vanuit België centraal te stellen.

23 gedachten aan “Afscheid Benelux via Dordrecht en Roosendaal op 8 april”

  1. Simon schreef:

    Dit is toch een vrij historisch moment, het Benelux traject via Roosendaal wordt namelijk al een ruime 160 jaar gebruikt. Misschien dat ik wel die laatste trein naar België ga nemen, ik hoef immers niet terug 🙂

    1. Bert Sitters schreef:

      Ach ik denk ook nog terug aan de oude lijn via Roosendaal en Quevy naar Parijs. De koffie die in Roosendaal via het raam kwam. Qeuvy met de kantoren van de Chef de Gare en de Sous-Chef de la Gare.
      De Belgische douane die altijd in mijn koffer wilde kijken.
      Ach weemoed. In plaats van 6 uur, ben ik nu in nog geen vier uur in Parijs.
      Nu de Benelux in Belgie wat sneller laten rijden en onodige stops en dat ommetje naar Brussel-Luchthaven eruit. De 50 km van Antwerepen naar Brussel moet toch binnen een half uurtje te doen zijn.

      1. Erno-Berk schreef:

        Het ommetje via de Luchthaven is verplicht, want voor Antwerpen-Brussel rechtstreeks biedt de Beneluxtrein veel te weinig capaciteit. Het is de bedoeling dat de reizigers tussen Antwerpen en Brussel de dubbeldekkers van de NMBS nemen en niet de Beneluxtrein. Daarom rijdt de Beneluxtrein om via de Luchthaven, ook om de verbinding Antwerpen-Luchthaven te verzekeren.

        1. Bert Sitters schreef:

          De Benelux is een internatonale Intercity en er primair zou moeten zijn voor reizigers van grote Nederlandse station naar Antwerpen en Brussel en niet voor reizigers tussen Antwerpen en Brussel. Deze kunnen inderdaad met de dubbeldekkers. Door de Benelux onaantekkerlijker te maken zijn dus volgens jouw weergave de internationale reizigers de dupe. Een oplossing zou zijn niet meer stoppen op Antwerpen-Berchem en Brussel-Noord, dat voor het internationale verkeer nauwelijks een functie heeft. Deze reizigers kunnen op deze stations met de dubbeldekkers Verder is vanaf maandag de Benelux in Intercity-Direct. Binnenlandse reizigers in Nederlands betalen tussen Amsterdam en Rotterdam een toeslag. Dat zou ook kunnen tussen Antwerpen en Brussel.

  2. Arjan Krabbenbos schreef:

    Einde van een tijdperk nadert: Beneluxtrein of eigenlijk IC Brussel is ondanks de korte Fyra periode via HSL altijd via deze route gegaan. Straks herleeft weer de oude Fyra-periode als deze internationale treindienst via de HSL gat rijden. Jammer dat er in Roosendaal alleen een Belgische stoptrein blijft rijden en niet zoals vroeger ook een IC trein richting Oostende. Misschien wel een tweede stoptrein per uur maar dat zal wel eind 2018 worden denk ik.

  3. Stev schreef:

    Yess, deze trein was n fave, vanuit A’dam was n dagtrippie Antwerp of Brx zo geregeld. Vouwfietsie mee, en naar de 2ehands markt in de Marollen, niet ver van BRX Zuid – veel leuker dan de Vogeltjes in AW 🙂

  4. hanzeboog2012 schreef:

    Dienstregelingen veranderen. Ook tussen Amsterdam – Brussel met de Beneluxtrein. Zou een goede zaak als de gemeentes Dordrecht en Roosendaal in de toekomst gecompenseerd worden met een ICNG Amsterdam – Roosendaal. Tijdswinst 30 minuten of meer via de HSL.

    Dan profiteert niet alleen de gemeentes Dordrecht en Roosendaal van. Maar ook provincie Zeeland mits er een goede aansluiting. De IC Zwolle – Roosendaal kunnen ze dan doortrekken naar Vlissingen. De huidige IC Amsterdam – Haarlem – Vlissingen kunnen ze dan inkorten tot Dordrecht. Heb je tussen Dordrecht – Rotterdam PHS.

    1. Annemiek schreef:

      Ik verwacht eerder dat een groot deel van het IC/Sprinter-netwerk van de driehoek Dordrecht-Breda-Roosendaal wordt gegund in een nieuwe consessie, tezamen met de lijn door Zeeland. Qua kwaliteit denk ik dat de reizigers in het gebied daar het meest van profiteren.

    2. Corrie schreef:

      Ik denk een goed plan zeker voor Zeeland.

    3. Peter Roskott schreef:

      De ICNG Amsterdam-Roosendaal via de HSL toch doortrekken naar Vlissingen met alleen een stop in Bergen op Zoom, Goes. De IC Zwolle-Roosendaal doortrekken naar Vlissingen en stopt op alle tussen gelegen stations.

      1. hanzeboog2012 schreef:

        @Peter Roskott

        4 keer p/u een trein tussen Roosendaal – Vlissingen? NS wilt waarschijnlijk zelf slechts 2 keer p/u een trein laten rijden tussen Roosendaal – Vlissingen. Beleid van provincie Zeeland is om die kleine stationnetjes te behouden. Tegelijkertijd wil Zeeland ook een echte IC laten rijden tussen Roosendaal – Vlissingen.

        Tegenstrijdige belangen die moeilijk te verenigen zijn. NS wil op dit moment slechts in de spitsuren (2 keer per dag) een IC laten rijden tussen Roosendaal – Vlissingen via Bergen op Zoom, Goes en Middelburg.

  5. Harry schreef:

    Gezien de proeftijd van 6 weken die Ns/regering hebben uitgetrokken om de nieuwe route een kans te geven zou ik het afscheid nog even uitstellen.
    De test kan al binnen een paar dagen/ weken mislukt zijn en dan gaan we gewoon weer de oude route!

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Het is politiek bepaald dat de Benelux via de HSL gaat rijden. Verwacht wel opstartproblemen. Gebeurt niet alleen in Nederland.

      Ook december 2017 gebeurde dat op de nieuwste HSL Erfurt – Ebensfeld (onderdeel van HSL Berlijn – Leipzig – Erfurt – Nürnberg – München). Ondanks zeer intensieve testritten. Oorzaak: ERTMS Problemen zijn inmiddels opgelost.

  6. willem schreef:

    Helemaal eens met de opmerkingen van Hanzeboog. Lukt het niet via de HSL dan kan men de volgende dag weer de oude route rijden en zijn Dordrecht. Roosendaal en de provincie Zeeland weer aangesloten op een intercityverbinding van Roosendaal naar Antwerpen en eventueel naar Brussel.

  7. Andre schreef:

    Jammer, maar gezien de prijzen van de nieuwe route die beduidend hoger gaan liggen voor wie op het laatste moment naar België wil, zal de stoptrein Roosendaal- Antwerpen weer drukker gaan worden. net zoals toen de Fyra ging rijden

  8. Corrie schreef:

    We hebben ook het stadion in Essen. Wat tegen de gemeente Roosendaal aan grenst. Dus uitwijk mogelijkheid.

  9. Steyntrein schreef:

    Kan ik zelf van den haag cs naar Dordrecht met de trein zonder te reserveren?

  10. Steyntrein schreef:

    Kan ik zonder te reseveren een rit maken van den haag HS naar Dordrecht?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ja.

  11. Gert Ruyer schreef:

    Geachte Heer van Kuijeren,
    Blijft het wat langzamere weekendretour met de route via Roosendaal en een apart kaartje via de de NMVB-kaartjesautomaat, daar, niet gewoon beschikbaar (hoop ik)?
    Met vriendelijke groet,
    Gert Ruyer.

    (PS: Anoniemen, geef uzelf uw echte naam. U wilt toch ook vol meedoen in de discussie?!)

  12. FIERS Jean-Pierre schreef:

    Op 21 en 22 april rijden de Benelux Treinen (wegens werken) van Antwerpen tot Roosendaal…..

  13. Anoniem schreef:

    Is elke verandering wel een verbetering. oftewel is rijden via de gecompliceerde HsL lijn wel een win-win situatie of een win-min, de toekomst zal het leren !
    Travelboy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *