Andere spoorprojecten gaan boven verdubbeling spoor Zwolle – Deventer

Spoorverdubbeling tussen Zwolle en Deventer is voorlopig van de baan. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de regio hebben besloten om eerst in andere spoorprojecten te investeren.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is op verzoek van Habtamu de Hoop, Tweede Kamerlid voor GroenLinks-PvdA, met de provincie Overijssel, de gemeenten Zwolle, Olst-Wijhe en Deventer en het samenwerkingsverband Regio Stedendriehoek over de spoorverdubbeling gaan praten. Volgens een brief van plaatsvervangend demissionair minister Sophie Hermans is in die gesprekken besloten om meer prioriteit te geven aan andere projecten. Daarvoor zou momenteel 30 miljoen euro beschikbaar zijn.

Verdubbeling kost tussen 300 en 600 miljoen euro

Verdubbeling van het spoor Zwolle – Deventer zou, inclusief beheer en onderhoud, 310 tot 620 miljoen euro kosten. De spoorlijn is tussen Olst en Deventer nog enkel spoor. Over het traject rijdt momenteel eens in het half uur de intercity Zwolle – Roosendaal, die tussen Zwolle en Deventer als stoptrein rijdt.

Vierde perron station Deventer

In de gesprekken tussen het ministerie en de regio is besloten om het vierde perron van station Deventer aan te leggen. Momenteel wordt de aanleg hiervan onderzocht door ProRail. Hiervan zou de IC Berlijn profiteren. Ook wordt in en buiten de regio veel voordeel verwacht van een snelheidsverhoging op het spoor tussen Amersfoort en Apeldoorn.

Regio en ministerie maken nog keuze tussen projecten

Andere projecten, waarvan veel voordeel wordt verwacht, zijn een snelheidsverhoging tussen Hengelo en de grens met Duitsland en het aanpassen van station Oldenzaal. Een onderzoek hiernaar rondt ProRail binnenkort af. Het ministerie belooft de regio de resultaten van de verschillende onderzoeken voor te leggen en te bespreken. Vervolgens kiezen ministerie en regio welke projecten uitgevoerd kunnen worden voor het beschikbare geld.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 16 juni 2025 14:00

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug