AnsaldoBreda: problemen Fyra binnen een paar dagen opgelost

NS en staatssecretaris Mansveld rekenen erop dat de Fyra de komende maanden niet kan rijden. Maar die angst is volgens AnsaldoBreda onterecht. De problemen met de Fyra zijn binnen een paar dagen opgelost. Dat zegt althans de tweede man (Guiseppe Marino) van de Italiaanse treinbouwer dinsdag tegen de NOS.

"Binnen een paar dagen is alles opgelost. Er zijn geen mechanische of elektrische problemen geconstateerd", zegt Marino. Hij vindt het ´heel erg jammer voor de reiziger´. Die kan er volgens Marino van op aan dat het bedrijf zijn best doet om een oplossing te vinden. "We zijn al weken bezig. We hebben proeftreinen laten rijden en de resultaten zijn positief."

Verschillende eisen
Ook wees AnsaldoBreda op de certificaten die de Fyra V250 heeft behaald. Volgens de fabrikant kreeg het bedrijf uit Nederland en België verschillende technische specificaties en verschillende eisen voor de toelating. Daardoor zouden de treinstellen veel te laat geleverd zijn. Inmiddels wordt een nieuwe trein in 4 maanden gebouwd. Eerder deed AnsaldoBreda daar nog 8 maanden over. 

Staatssecretaris
Mandveld toonde zich in Nieuwsuur niet onder de indruk van de Italianen. "Ik ben niet onder de indruk. Ik wil eerst zeker weten of het daadwerkelijk de problemen worden opgelost. NS gaat de treinen pas weer accepteren als ook een onafhankelijk bedrijf weer tevreden is over de treinen. Dat lijkt mij erg verstandig" aldus Mansveld. 

Problemen
De geplaagde hogesnelheidstrein werd vorige week uit de dienstregeling gehaald, omdat de trein niet bestand bleek tegen het winterweer. De trein werd echter al sinds de ingebruikname in december geplaagd door vertragingen, storingen en uitval.

Contract opzeggen
De Belgische spoorwegen – die 3 van de 19 Fyra´s horen te krijgen – dreigen het contract met AnsaldoBreda zelfs op te zeggen. AnsaldoBreda heeft drie maanden de tijd om alle mankementen op te lossen, zegt de NMBS. Lukt dat niet, dan zegt de NMBS het contract op. 

NS
NS heeft ook overwogen het contract op te zeggen, maar dat zou voor het bedrijf nog duurder uitvallen. Pas als blijkt dat de problemen echt niet opgelost kunnen worden, dan zal ook NS het contract opzeggen.

Niet geloofwaardig
Maar zover hoeft het volgens AnsaldoBreda dus niet te komen, want de problemen zouden spoedig verholpen zijn. AnsaldoBreda wordt echter niet zo serieus genomen. De leverancier had eigenlijk de treinen al in 2007 geleverd moeten hebben. Toen 2005 bekend werd dat dit niet ging lukken, beloofde het bedrijf de treinstellen in 2009 te zullen leveren. "Daar durf ik om te wedden. Als het 2010 wordt, dan kunnen we onze fabriek wel sluiten", aldus de fabrikant destijds in NRC Handelsblad.  Anno 2013 is echter amper de helft van alle Fyra´s geleverd.

 

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug