Arriva: CO2 uitstoot treinen jaarlijks 2% omlaag

Arriva, na NS de grootste treinvervoerder van Nederland, heeft bekend gemaakt vanaf 2022 jaarlijks 2% minder CO2 uit te stoten. Eerdere plannen om dieseltreinen om te bouwen tot hybride treinen met accu’s zijn echter gesneuveld.

CO2 barometer

De ambitie om de CO2 uitstoot te verminderen blijft wel staan. Het gaat om de uitstoot uit het hele keten: vanaf het moment dat de trein wordt gemaakt tot en met het uiteindelijke uit bedrijf nemen, recyclen van de trein. Arriva brengt de uitstoot in de nieuwe concessie van de Noordelijke lijnen, die vanaf 2020 start en tot 2035 duurt, in beeld met een CO2 barometer. Deze wordt in samenwerking met de TU Delft. 

Effectieve maatregelen

De CO2 barometer maakt zichtbaar welke verschillende factoren een rol spelen in de gehele emissie-keten van regionaal treinverkeer. Volgens de vervoerder kan het bedrijf met de monitor bijvoorbeeld haar koolstofdioxide-uitstoot monitoren en precies zien welke maatregelen effectief zijn.

Boete

Mocht Arriva de beloofde CO2 reductie niet halen, dan zegt het bedrijf zichzelf een boete op te leggen. Topman Anne Hettinga: “Als wij dat doel als Arriva niet halen dan geven we onszelf een boete die we inbrengen in een ontwikkelfonds ten behoeve van duurzaamheid.” 

Ombouw dieseltreinen gaat niet door

Aanvankelijk had Arriva plannen om de dieseltreinen om te bouwen tot hybride treinen met accu’s. Dat gaat niet door. Als de bestaande treinen omgebouwd zouden worden, zou de procedure tot toelating vijf tot zeven jaar duren. Daardoor zou de terugverdientijd voor Arriva tekort zijn. Wel krijgen de bestaande treinen een opknapbeurt en worden de treinen uitgerust met een batterijpakket om de remenergie op te slaan.

De WINK

18 nieuwe treinstellen

De oude dieseltreinen worden weliswaar niet omgebouwd tot hybride treinen, maar er komen wel zoals eerder aangekondigd 18 nieuwe treinstellen van het type WINK van Stadler. Deze treinen zullen ingezet worden in Noord-Nederland.

Co2-barometer Arriva – TU Delft 31 Oktober 2019 from Arriva Nederland on Vimeo.

This post was last modified on 5 juni 2020 19:10

Share

Recent Posts

Vervoerregio Amsterdam steekt 111 miljoen in toegankelijkheid OV

De Vervoerregio Amsterdam gaat in drie jaar tijd in totaal 111 miljoen euro steken in…

50 minuten terug

Deze week wordt er gewerkt (met een zachte G) aan het spoor tussen ‘s-Hertogenbosch en Tilburg/Boxtel

Door werkzaamheden bij Vught rijden er van dinsdag 18 juni t/m zondag 23 juni geen…

1 dag terug

Trein Hengelo – Bielefeld valt nog steeds vaak uit

Nog steeds valt de trein vanuit Hengelo naar Bielefeld veel vaker uit dan gemiddeld. Dit…

1 dag terug

Wanprestatie trein Hengelo – Duitsland zorgt voor extra kosten (voor de belastingbetaler)

De treinverbinding tussen Hengelo en het Duitse Bielefeld gaat de belastingbetaler in Overijssel aanzienlijk meer…

1 dag terug

Nog nooit zoveel treinreizigers naar voetbalkampioenschap

Er is nog nooit zoveel treinverkeer naar een internationaal voetbaltoernooi geweest als tijdens het vrijdag…

3 dagen terug

In beeld: Dit zijn de nieuwe ICE-treinen (in 30 foto’s)

Vanaf 15 juni 2024 is het een feit. De oude ICE-treinen zijn vervangen door nieuwe…

3 dagen terug