Op de Maaslijn zullen de treinen aan het begin van het schooljaar niet meer overvol zijn als Arriva de treindienst overneemt. Dat zegt Arriva-directeur Anne Hettinga tegen De Gelderlander. Nu zijn de treinen in september zelfs zo vol dat reizigers op de perrons moeten achterblijven.
Op dit moment verzorgt Veolia nog de treindienst op de Maaslijn, maar op 10 december 2016 loopt dat contract af. De provincie Limburg heeft de Maaslijn daarna gegund aan Arriva. “Wij anticiperen op het aanbod”, benadrukt Hettinga in de krant. “We houden zelfs rekening met een permanente stijging van de piek.”
Op dit moment probeert Veolia de overvolle treinen op te lossen door enkele treinen van NS te leasen, maar daarmee is het probleem momenteel nog niet opgelost. Eerder gaf de dochteronderneming van Deutsche Bahn aan acht treinen over te nemen van de huidige vervoerder. Dat zijn echter elektrische treinstellen die niet op de Maaslijn ingezet zullen worden, zegt Arriva nu. Welke dieseltreinen Arriva wil gaan inzetten op de Maaslijn wil de vervoerder niet zeggen.
De Maaslijn wordt binnenkort geëlektrificeerd. Als dat proces is afgerond zal Arriva nieuwe treinen op de route inzetten. Vermoedelijk zal dat omstreeks 2020 zijn. Dan gaat een deel van de treinen uit Nijmegen ook doorrijden naar Maastricht. In totaal zal de vervoerder 36 nieuwe treinen kopen bij de Zwitserse fabrikant Stadler. Die heeft tot nu toe alle treinen gemaakt voor Arriva in Nederland. Dertien van de nieuwe treinstellen zullen ingezet gaan worden op de Maaslijn.
Veolia probeert overigens via een rechtszaak de gunning aan Arriva nog terug te draaien. De huidige vervoerder wil dat de provincie de aanbesteding opnieuw doet. Aanvankelijk kwam NS-dochter Abellio als winnaar uit de bus, maar nadat bleek dat Abellio had vals gespeeld werd dat besluit teruggedraaid. Abellio heeft zich bij dat besluit neergelegd, maar Veolia voelt zich benadeeld.
Foto: dieseltreinen van Arriva in Groningen
This post was last modified on %s = human-readable time difference 16:32
De NS schaart zich bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…
Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…
ProRail gaat een aantal maatregelen nemen om de doorstroming van het treinverkeer tussen Zwolle en…