Vervoersbedrijf Arriva ziet een rol voor zichzelf in het oplossen van de problemen rond de Fyra. "Met Deutsche Bahn achter ons denk ik dat wij kunnen helpen´´, zegt Arriva-directeur Anne Hettinga zaterdag in NRC Handelsblad.
Arriva heeft als dochterbedrijf van Deutsche Bahn namelijk de nodige kennis op het gebied van hogesnelheidslijnen, zegt Hettinga. De directeur noemt het ´een blamage´´ dat het hsl-spoor ter waarde van miljarden nu nauwelijks gebruikt wordt.
De hogesnelheidstrein Fyra V250, die in december 2012 de treindienst Amsterdam – Brussel overnam van de Benelux moest ruim een maand na de introductie weer van het spoor gehaald worden. Sindsdien rijdt alleen de Thalys tien keer per dag op hoge snelheid over de lijn. De Fyra Amsterdam – Breda wordt met ander materieel gereden en rijdt niet harder dan 160 kilometer per uur.
Arriva laat zaterdag weten snel om de tafel te willen met staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur om te praten over een oplossing. Het bedrijf kan hier nog geen concrete invulling aan geven, omdat de inhoud van de contracten met NS niet bekend is, zegt een woordvoerder.
Manu Lageirse, directeur van Veolia, drong eerder al aan om ook de hulp van andere vervoerders in te roepen. Mansveld heeft tot nu toe vooral naar NS geluisterd, omdat NS formeel verantwoordelijk is voor het vervoer.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…