Arriva wil tussen Zwolle – Groningen / Leeuwarden gaan concurreren met NS

Arriva heeft een aanvraag ingediend bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om vanaf 2025 tussen Groningen en Zwolle en Leeuwarden en Zwolle treinen te rijden. Als het bedrijf toestemming krijgt, krijgen reizigers de keuze tussen NS- en Arriva-treinen.

Sneltrein Groningen – Zwolle

Arriva wil twee keer per uur een sneltrein Groningen – Zwolle introduceren, deze komen als de ACM toestemming geeft bovenop de bestaande NS-treinen. De Arriva-sneltreinen stoppen niet alleen in Assen maar ook in Hoogeveen, dat daarmee een lang gekoesterde sneltreinstop krijgt.

Voor Meppel is er ook goed nieuws: de nieuwe sneltrein stopt in Meppel in de ochtend in de richting van Groningen en in de middag vanuit de richting Zwolle. Meppel krijgt daarmee een extra snelle verbinding van en naar Groningen. Door snellere treinen in te zetten, komt de reiziger vier minuten sneller aan in Groningen of Zwolle, meldt de vervoerder. Dat ondanks de extra stops.

Spitstrein Leeuwarden – Heerenveen

Daarnaast wil Arriva tussen Leeuwarden en Heerenveen extra spitstreinen inzetten. Met extra sneltreinen tussen Groningen en Zwolle en extra spitstreinen tussen Leeuwarden en Heerenveen wil Arriva het openbaar vervoer in het noorden een impuls geven. De spoorvervoerder verwacht dat er per saldo meer mensen de trein zullen nemen. De plannen komen bovenop de bestaande intercitylijnen die het noorden verbinden met de rest van het land.

Open access

Arriva is een dochter van Deutsche Bahn, die de concurrentie met NS aan wil gaan. NS krijgt – als het aan de Tweede Kamer ligt – opnieuw tien jaar het contract om op het hoofdrailnet treinen te kunnen laten rijden. In de Europese wetgeving zijn er echter mogelijkheden voor open-accesstreinen, treinen die zonder subsidie rijden voor rekening van een vervoerder.

De ACM zal beoordelen of de plannen zijn toegestaan of dat het de beoogde concessie van NS te veel schaadt. Arriva start komend weekend met de eerste open-accesstrein. Het gaat om een nachttrein Maastricht – Schiphol, in de loop van januari moet vervolgens Groningen – Schiphol volgen. Tickets gaan tien euro kosten. De nachttrein gaat echter slechts één keer per week rijden.

Arriva heeft eerder aangekondigd in de daluren een treindienst Amersfoort – Zutphen te willen opzetten. Die trein is echter tot nader bericht uitgesteld.

This post was last modified on 18 december 2022 12:33

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

2 dagen terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

6 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

6 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

1 week terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

1 week terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

1 week terug