Bert Meerstadt behalve president-directeur ook machinist

Alleen werken op kantoor zit er voor NS´ers niet in. Ook niet voor president-directeur Bert Meerstadt. Ongeveer één keer per maand doet hij dienst als machinist. Daarnaast kan je hem ook treffen als conducteur. "Zo houd ik feeling met wat er speelt op de werkvloer en met het materieel" zegt de topman tegenover treinreiziger.nl.

Meerstadt: “Net als mijn collega’s uit de directie zit ik ook zelf dagelijks in de trein. In mijn geval ook soms als machinist. Ik rijd zelf zo’n eens per maand op verschillende treintypes. Daarnaast draai ik soms ook een stuk van een dienst mee met een conducteur of het Service- en Veiligheidsteam.  Zo houd ik voeling met wat er speelt op de werkvloer. Ik merk dat het mij echt helpt bij interne beslissingen en discussies.”

Respect
Meerstadt heeft nadat hij bij NS terecht kwam, direct de papieren gehaald om ook als machinist te kunnen werken. "Het is een prachtvak met een grote verantwoordelijkheid. Niet alleen moet je alles weten van veiligheid, duurzaamheid en techniek, maar bij bijzondere situaties wordt er soms onverwacht ook een groot beroep op je gedaan. Dat zagen we helaas vorige week bij het treinongeluk in Amsterdam. Gelukkig is dat iets wat bijna nooit voorkomt, maar ik heb mateloos respect voor de inzet van ons personeel ter plaatse.”

BuitenDienst
Meerstadt vindt het belangrijk dat ook kantoorpersoneel regelmatig contact heeft met reizigers. "Wij zijn een dienstverlenend bedrijf. Om het klantcontact structureel in te bedden kunnen kantoormedewerkers van NS-Reizigers sinds 1 januari via het project BuitenDienst 3 à 4 diensten per jaar ‘buiten’ doen. Dat doen wij op die momenten dat de klant ons het hardst nodig heeft, bijvoorbeeld bij geplande buitendienststellingen en evenementen.”

Andere directieleden
Ook de andere directieleden zijn regelmatig op de werkvloer te vinden. Zo volgde Treinreiziger.nl directielid Merel van Vroonhoven al eens. Zij is net als NS Reizigers directeur Ingrid Thijssen opgeleid als hoofdconducteur. 

Foto´s: archief

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug