Home

Bussen regio Haaglanden per 2019 over naar EBS

Vanaf augustus 2019 tot en met december 2030 verzorgt EBS het streekbusvervoer in de regio Haaglanden. Dat is het resultaat van de openbare aanbesteding voor de busconcessie Haaglanden Streek, die door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) is uitgeschreven. Op dit moment wordt het vervoer verzorgd door Connexxion (voorheen Veolia).

Connexxion wilde ook na augustus 2019 het busvervoer blijven verzorgen, maar het bod van Connexxion is minder goed beoordeeld. Ook Keolis deed tevergeefs een gooi naar deze concessie. EBS heeft de nieuwe concessie binnen weten te slepen door 11% meer vervoer te beloven. Dat bevestigt ook Marc Marc Rosier, bestuurder van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en wethouder van Zoetermeer: “Dankzij EBS gaan er vanaf volgend jaar zomer méér bussen rijden die ook nog eens veel milieuvriendelijker zijn. Dat is dus dubbel winst voor de inwoners. Bovendien komt er een speciale app die het openbaar vervoer integreert met andere vormen van mobiliteit, zoals elektrische deelfietsen en deelauto’s en zijn de bussen voorzien van wifi en USB-aansluitingen.”

De concessie heeft een contractwaarde van 400 miljoen euro en omvat de streekbussen in de regio Den Haag, Delft, Naaldwijk, Zoetermeer en Wassenaar. Ook een aantal buslijnen in Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Hoek van Holland valt onder deze concessie, net als de stadsbussen van Delft en Zoetermeer. De stadsbussen in Delft en Zoetermeer worden straks uitgevoerd met 23 volledig uitstootvrije bussen. Voor de streekbussen worden 93 hybride groengasbussen aangeschaft. De hybride bussen worden in 2026 en 2027 vervangen door zero-emissie bussen. Dit draagt bij aan de ambitie van de MRDH om de CO2-uitstoot door het verkeer met 30% terug te dringen.

Ook EBS is opgetogen door de winst. “We zien grote kansen om in nauwe samenwerking met veel mobiliteitspartners, in de eerste plaats HTM en RET, de reiservaring voor de klanten te verbeteren”, reageert EBS directeur Wim Kurver. Twee buslijnen worden omgevormd tot RNET-lijnen. Het gaat hier om de routes Den Haag Leyenburg – Naaldwijk – Maasland Viaduct – Schiedam Centrum (route huidige lijn 36) en Delft – Pijnacker Centrum – Zoetermeer NS – Zoetermeer Centrum West (route huidige lijn 55). RNET is het kwaliteitskeurmerk dat staat voor betrouwbaar, frequent en comfortabel openbaar vervoer in de Randstad.

EBS verzorgt op dit moment alleen het openbaar vervoer in de regio Waterland. Eerder wist EBS echter ook al de concessie Voorne-Putten binnen te slepen.  Die gaat in per december 2018. Daardoor heeft EBS per augustus 2019 drie concessies in handen. Voor hoe lang is overigens onduidelijk, de concessie Waterland loopt in 2021 af.

This post was last modified on 12 juli 2018 11:46

Share
Tags: ConcessieEBS

Recent Posts

Grote steden vrezen kaalslag ov

Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…

4 uur terug

Treinreizigers gestrand na overstromingen

De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…

1 dag terug

Politiek wil geen enkele verhoging van prijs treinkaartjes

De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…

4 dagen terug

Nachttrein naar Barcelona in 2026 verwacht

European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…

1 week terug

Debuut voor elektrische touringcars als vervangend vervoer NS

Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…

1 week terug

Treinverkeer Duitsland fors vertraagd door grote storing

Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…

1 week terug