Deel spoor na treinbotsing België vrijgegeven

De Belgische spoorwegen (NMBS) hebben woensdagavond een van de sporen in het Waalse Saint-Georges-sur-Meuse weer in gebruik genomen. Op het traject vielen zondagavond drie doden bij een treinbotsing. Het tweede spoor wordt naar verwachting voor middernacht vrijgegeven.

De zwarte doos van de reizigerstrein die met 90 kilometer op een stilstaande goederentrein knalde, is woensdag naar een laboratorium van de NMBS in Mechelen gebracht, melden Belgische media. Analyse hiervan moet duidelijkheid verschaffen over de oorzaak van het ongeluk. Een team van experts zal aan Justitie rapporteren. Het ministerie van Transport en de Belgische spoorwegen voeren eigen onderzoek uit.

De machinist van de goederentrein die betrokken was bij het fatale treinongeval van zondagavond in Wallonië valt niets te verwijten, verklaarde bronnen bij het onderzoek eerder aan de Belgische krant L´Echo. Het Openbaar Ministerie onderzoekt of een technisch mankement, een menselijke fout of het slechte weer, dat het zicht van de machinisten mogelijk heeft belemmerd, de boosdoener was.

De vader van de omgekomen bestuurder van de reizigerstrein die op de goederentrein botste wil een civiele rechtszaak aanspannen om de toedracht boven water te krijgen, meldde de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws. Hij vindt het al te toevallig dat zich acht jaar geleden op vrijwel dezelfde plaats ook een ernstig treinongeluk voltrok.

Inmiddels zijn vragen gerezen over de beveiliging van het spoor. De Kamercommissie Infrastructuur wil dat minister François Bellot bekendmaakt of de trein was uitgerust met het beveiligingssysteem TBL1+. Dat treedt in werking als de trein met een snelheid boven de 40 kilometer per uur een stoptonend sein negeert. Of de machinist, die bij de botsing omkwam, al dan niet door rood is gereden, is niet officieel bekendgemaakt.

Volgens een woordvoerder van Infrabel, de beheerder van de infrastructuur van de spoorwegen, is sinds 2012 99,9 procent van de vloot beveiligd met TBL1+. De invoering daarvan gebeurde versneld na een treinongeluk in 2010 in Buizingen waarbij negentien doden vielen. De trein was niet uitgerust met ERTMS, verklaart de Belgische spoorbeheerder Infrabel. 

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 22 december 2016 10:29

Share
Tags: Treinongeluk

Recent Posts

Vakbond VVMC gaat weer praten met NS – acties opgeschort

De Vakbond voor Machinisten en Conducteurs (VVMC), de grootste vakbond bij de NS, wil weer…

14 uur terug

Zuid-Holland wil twee lijnen van onrendabele Waterbus schrappen

De provincie Zuid-Holland wil twee van de vier lijnen van de Waterbus opheffen, waarmee over…

1 dag terug

MerwedeLingelijn halve week gestremd

De MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen wordt van woensdag 23 juli tot zondagochtend 27 juli…

2 dagen terug

Update met reacties – Europese Commissie stapt naar rechter om aanbesteding hoofdspoornet aan NS

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het treinverkeer op…

2 dagen terug

Storingen op spoor nemen toe – treinen rijden wel stipter

Het aantal ernstige storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar…

3 dagen terug

Rover roept Tweede Kamer op geld uit te trekken voor treinkaartjes

Reizigersvereniging Rover vreest voor groeiende vervoersarmoede door de nieuwe prijsstijging van treinkaartjes en roept de…

3 dagen terug