fbpx
Foto: Deutsche Bahn

Deel spoor na treinbotsing België vrijgegeven

klok 08 jun 2016 19:28

De Belgische spoorwegen (NMBS) hebben woensdagavond een van de sporen in het Waalse Saint-Georges-sur-Meuse weer in gebruik genomen. Op het traject vielen zondagavond drie doden bij een treinbotsing. Het tweede spoor wordt naar verwachting voor middernacht vrijgegeven.

De zwarte doos van de reizigerstrein die met 90 kilometer op een stilstaande goederentrein knalde, is woensdag naar een laboratorium van de NMBS in Mechelen gebracht, melden Belgische media. Analyse hiervan moet duidelijkheid verschaffen over de oorzaak van het ongeluk. Een team van experts zal aan Justitie rapporteren. Het ministerie van Transport en de Belgische spoorwegen voeren eigen onderzoek uit.

De machinist van de goederentrein die betrokken was bij het fatale treinongeval van zondagavond in Wallonië valt niets te verwijten, verklaarde bronnen bij het onderzoek eerder aan de Belgische krant L´Echo. Het Openbaar Ministerie onderzoekt of een technisch mankement, een menselijke fout of het slechte weer, dat het zicht van de machinisten mogelijk heeft belemmerd, de boosdoener was.

De vader van de omgekomen bestuurder van de reizigerstrein die op de goederentrein botste wil een civiele rechtszaak aanspannen om de toedracht boven water te krijgen, meldde de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws. Hij vindt het al te toevallig dat zich acht jaar geleden op vrijwel dezelfde plaats ook een ernstig treinongeluk voltrok.

Inmiddels zijn vragen gerezen over de beveiliging van het spoor. De Kamercommissie Infrastructuur wil dat minister François Bellot bekendmaakt of de trein was uitgerust met het beveiligingssysteem TBL1+. Dat treedt in werking als de trein met een snelheid boven de 40 kilometer per uur een stoptonend sein negeert. Of de machinist, die bij de botsing omkwam, al dan niet door rood is gereden, is niet officieel bekendgemaakt.

Volgens een woordvoerder van Infrabel, de beheerder van de infrastructuur van de spoorwegen, is sinds 2012 99,9 procent van de vloot beveiligd met TBL1+. De invoering daarvan gebeurde versneld na een treinongeluk in 2010 in Buizingen waarbij negentien doden vielen. De trein was niet uitgerust met ERTMS, verklaart de Belgische spoorbeheerder Infrabel. 

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.