Foto: (c) Rob Dammers, cc-by 2.0
Ongeveer een op de drie langeafstandsritten over het Duitse spoor valt maandag toch uit, ondanks het afblazen van de landelijke staking door spoorwegmedewerkers.
De grootschalige stakingen die aangekondigd waren voor maandag en dinsdag, gaan toch niet door. Maar doordat vakbonden de acties pas kort van tevoren annuleerden, is het volgens de Deutsche Bahn moeilijk om alsnog een volwaardige dienstregeling op te zetten.
DB en spoorvakbond EVG bereikten zaterdag een akkoord over het afblazen van de staking, nadat het vervoersbedrijf eerder een rechtszaak had aangespannen om de acties tegen te houden. Beide partijen spraken af om weer verder te onderhandelen. Daarmee is volgens de vakbond “het cao-conflict nog lang niet beëindigd.”
De Nightjet-treinen van en naar Zürich en Wenen/Innsbruck zijn vanavond geannuleerd. De ICE’s richting Keulen en Frankfurt rijden maandag en dinsdag wel. De IC Berlijn rijdt ook, maar alleen in Nederland en zal volgens planning keren in Bad Bentheim. Over dinsdag is nog niets bekend.
Niet alleen in het langeafstandsverkeer, maar ook in het regionale vervoer moeten reizigers rekening houden met uitval. In Beieren zetten enkele vervoerders hun acties bijvoorbeeld alsnog door. Treinen van Arriva tussen Heerlen en Aken rijden eveneens niet.
Over eventuele nieuwe stakingen is nog niets bekend.
This post was last modified on 15 mei 2023 09:04
Oktober is (bijna) aangebroken, de bladeren kleuren warm oranje en rood, en je hebt plotseling…
Met de nachttrein op vakantie. Steeds meer mensen proberen het. Karolien van Wijk is inmiddels…
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een bijzondere open access-aanvraag gekregen: Stichting Hondekop wil…
De NS moet de omstreden spitsheffing opnieuw overwegen en bovendien met alternatieven komen, zegt demissionair…
Het voornemen van de NS om een spitstoeslag te gaan heffen, kan rekenen op stevige…
Reizigers geven hun ervaringen met het personeel van de NS gemiddeld een 8,4, blijkt uit…
Bekijk reacties
Dan ben ik blij dat ik de vakantie naar Zuid-Duitsland toch heb afgeblazen (had nu in Zuid-Duitsland) moeten zijn. Hoop alleen niet dat met Pinksteren gestaakt wordt, want ik ga met Pinksteren twee daagjes weg naar Duitsland en ik heb een goedkoop hotel zonder annulering geboekt.
Verder ben ik dat gestaak, en de massale ziekmeldingen ondanks dat er nu in mei nauwelijks corona en andere luchtwegvirussen circuleren meer dan beu. Duitsland is een prachtig, gevarieerd en betaalbaar land met toffe treinen als de BR612, maar door dat geouwehoer met stakingen en massale ziekmelding ga ik toch op zoek naar alternatieven buiten Duitsland, alleen zijn die niet zo makkelijk te vinden (DK en CH zijn heel duur, aantal andere landen als SLO en SE kosten meer dagen, omdat je een extra overnachting onderweg moet plannen).
Nederland is ook heel mooi, vooral in deze tijd van het jaar. En voor een klein land heel afwisselend, overal weer iets anders te zien/doen.
ja, dat snap ik wel, maar mensen willen na paar corona vakanties in Nederland ook wel eens weer over de grens kijken
Vergeleken met Zuid-Duitsland is het Nederlands landschap en de Nederlandse treinen saai. Bovendien is Nederland ook nog is een stuk duurder dan de meeste andere landen in Europa.
De titel is niet correct. Er staat dat eenderde deel van alle ritten uitvalt terwijl dat eenderde van de ritten van het Fernverkehr betreft. Als je bedenkt dat het Fernverkehr slechts 5% van alle treinritten in Duitsland betreft is de titel nogal misleidend.
De.treinen van Arriva naar Aachen vallen niet uit vanwege de staking maar omdat er weer eens technische problemen met de treinstellen zijn.
Ook dit ongemak wordt gesponserd door Bovag. U weet wel waarom. Immers met een door Bovag verkochte auto komt u zonder gezeik aan in Aix-la-Chapelle (Aachen)
Zo communiceert de NS het inderdaad, maar het ligt wel degelijk aan DB die de trein niet meer ingepland krijgt. Een einddatum en tijd van dinsdag 16 mei 23:55 is anders wel heel specifiek als die storing nu al ruim 26 uur loopt
DB meldt in zijn Navigator dat de uitval wel degelijk met reparaties aan het materieel van doen heeft en er ook na de staking geen treinen rijden.
Opvallend ook dat DB ook meldt dat de treinen uit Aachen tot 31 juli wegens technische aanpassingen niet verder kunnen rijden dan Heerlen.
Klopt niet. Fake news. De technische problemen inzake het kunnen rijden op belgisch spoor en duits spoor werken nu gewoon. Speelde enige maanden 6 weken geleden.
En de bronvermelding voor die bewering? Dan kunnen lezers zelf nagaan wat nepnieuws is en wat niet. 'Anoniem' klinkt in ieder geval voor mij niet vetrouwenwekkend.
...en dus Brabo, moet je voor een ritje naar Aachen kiezen voor het Arriva bus alternatief buslijn 44 vanuit Heerlen en lijn 350 vanaf Maastricht, Gulpen of Vaals als de regiotrein weer eens uitvalt dat ook bij andere Arriva vaker voorkomt met vooral defecte toiletten...
Waarom met de hobbelbus gaan als je een treinabonnement hebt?
Waarom zou je uberhaupt met het OV gaan als je een auto beschikt?
Baardstaart je zit op de verkeerde website.
Verkoop je onzin, trol-gedoe elders!
en ga wat zinvols doen, CO2 uitstoter.
Er rijdt een treinvervangende bus naar herzogenrath vanaf heerlen. Achterzijde station
Was vorige week vrijdG besteld. Omdat er net als hier, respondenten als mensen werkzaam zijn die totaal niet flexibel, innovatief zijn worden reizigers met problemen opgescheept.
Trouwens de "hohe Ausstattung" gekenmerkte bleken wederom in de praktijk slechts voor 60 % gevuld te zijn.
De RE treinen reden niet allemaal ook daar een bezetting van 60%.
(N)ICE man reporting vanuit ICE naar Koeln.
Gisteren bij ARD,
Plusminus 'Chaos auf der Schiene'.
20 jaar rechts CDU - beleid leidde tot de deplorabele toestand van het OV in het bijzonder treinverkeer in Duitsland. De rechtse FDP-er werkt vooruitgang tegen, een fossiel/cO2 uitstoter van het ergste soort.
Trouwens bij op1 werd gekwakeld dat treinreizen zo duur is. Nou ik reis door Europa iedere dag voor minder dan een dagretour Amsterdam - Utrecht.
Volgens ns/nl/reisvergelijker kost dat met de auto 20,76 Euros.
En ik stoot 1/90 ste CO2 uit dan met de auto!
Gisteren nog met ICE en RE naar Frankfurt, eergisteren naar Brussel en morgen naar Berlijn of toch naar Brussel.
Vervolg minder dan 20 Euro's door Europa.
En ik leg de 2,5 km naar en van het station met de fiets af, 0,40 E per keer en 0 CO2 uitstoot.
Ik heb geen 1/5 van mijn werkzaam leven gewerkt voor het bezit van een auto om mij domweg naar mijn werk te brengen en die 97% van de tijd geparkeerd staat. Leefomgeving straatgezicht vervuilt speelruimte in beslag neemt, verkeersdoden, dagelijks gem. 5 mensenlevens etc.