Mat ’36-treinstel keert met bijzonder transport terug naar Spoorwegmuseum

Het Nederlands Spoorwegmuseum haalt het enige overgebleven Mat ’36-treinstel terug naar Utrecht. Na een jarenlange revisie in Blerick wordt de trein zaterdag 13 mei voor de tentoonstelling Onder Hoogspanning door twee andere klassieke treinstellen naar het Spoorwegmuseum gesleept.

Dit Mat ’36-treinstel met nummer 252 heeft als enige van in totaal 90 treinen uit deze serie de sloop kunnen ontlopen. De STIBANS, een stichting die zich bezighoudt met het bewaren van gepensioneerd treinmaterieel, heeft de 85 jaar oude trein overgenomen en opgeknapt in het Duitse Delitzsch, waar het exterieur is hersteld. In 2009 nam het Spoorwegmuseum het treinstel over en is ook het interieur aangepakt. Dat werk is nu voltooid en het klassieke treinstel is vanaf eind mei in Utrecht te bewonderen als pronkstuk van de tentoonstelling Onder Hoogspanning, die duikt in de elektrificatie van het Nederlandse spoornet in de jaren ’30.

Van twee naar drie naar twee delen

De Mat ’36-collectie van NS had tijdens de Tweede Wereldoorlog flink te lijden. Daarom is er na de oorlog een wijziging in de nummering doorgevoerd. Stel 252 was oorspronkelijk een tweedelig stel dat in 1941 is verlengd tot een trein met drie bakken met als nieuw nummer 418. Toen de Mat ’64 in dienst werd gebracht en nummer 418 aan een Apekop toegewezen werd, kreeg de bewuste Mat ’36 nummer 440. In september 1968 reed het treinstel zijn laatste ritjes op de Hofpleinlijn, werd het na afvoer weer een tweedelig treinstel en kreeg z’n oude nummer 252 weer terug. Een uitgebreid cv dus.

Klassiek transport

Bijzonder is dat de trein zaterdag door twee andere klassieke treinstellen wordt opgehaald. De Mat ’54 en Mat ’46 van het Spoorwegmuseum maken een retourtje naar Limburg en pikken in Blerick de 252 op. De dienstregeling van de terugrit is als volgt (onder voorbehoud):

13:46 Blerick
14:30-14:51 Eindhoven Centraal (6)
15:22 Den Bosch
16:07-16:12 Nijmegen (1a)
16:27-16:51 Arnhem Centraal (4a)
17:22 Zutphen
18:10 Apeldoorn
18:56 Amersfoort Centraal
19:38 Utrecht Maliebaan

De 252 is niet zelfstandig rijvaardig en het is dus maar de vraag of we het treinstel ooit nog op eigen kracht zien rondkarren door Nederland. Wie de trein in het Spoorwegmuseum wil zien, kan van 26 mei t/m 26 november terecht bij de tentoonstelling Onder Hoogspanning.

This post was last modified on 12 mei 2023 12:19

Share

Recent Posts

Update met reacties – Europese Commissie stapt naar rechter om aanbesteding hoofdspoornet aan NS

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het treinverkeer op…

8 uur terug

Storingen op spoor nemen toe – treinen rijden wel stipter

Het aantal ernstige storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar…

10 uur terug

Rover roept Tweede Kamer op geld uit te trekken voor treinkaartjes

Reizigersvereniging Rover vreest voor groeiende vervoersarmoede door de nieuwe prijsstijging van treinkaartjes en roept de…

1 dag terug

Treinkaartjes volgend jaar 6 tot 9 procent duurder – meer drukte in treinen verwacht

Treinkaartjes stijgen volgend jaar tussen 6 en 9 procent in prijs. Dat hebben NS en…

1 dag terug

Basisdienstregeling bij stakingen juridisch (bijna) niet haalbaar – ministerie kijkt naar vrijwillige optie

Een basisdienstregeling voor het spoor bij stakingen is juridisch vrijwel onhaalbaar. Dit antwoordt demissionair staatssecretaris…

1 dag terug

Problemen op spoor in Rotterdam en Zeeland

Er zijn woensdag problemen op het spoor in Rotterdam en Zeeland. Het treinverkeer rond Rotterdam…

2 dagen terug