De Nederlandse Spoorwegen heeft de plannen voor de dienstregeling 2021 bekendgemaakt. Voor 99% van de reizigers gaat er niets veranderen. Voor de overige reizigers heeft NS kleine verbeteringen in petto. Vooral voor internationale reizigers staan er verbeteringen gepland.
Zo wil NS twee à drie keer per dag de intercity Amsterdam – Berlijn in Nederland tien minuten versnellen. De overige treinen naar Berlijn had NS het liefst ook versneld, maar dat gaat niet lukken. “Omdat het rijden van de versnelde treinen ten koste gaat van de mogelijkheden voor het rijden van goederentreinen, zal in de uiteindelijke capaciteitsverdeling niet voor alle treinen de gewenste versnelling worden gehonoreerd”, schrijft NS in een brief aan consumentenorganisaties.
Het versnellen van de Berlijn-trein heeft consequenties voor Apeldoorn. De versnelde trein uit Berlijn naar Amsterdam zal niet in Apeldoorn kunnen stoppen. Toch zullen reizigers naar Apeldoorn geen langere reistijd krijgen, omdat er vanuit Deventer een plaatsvervangende binnenlandse trein zal rijden naar Amsterdam. NS benadrukt overigens dat het nog niet definitief is of de Berlijn-trein daadwerkelijk versneld kan worden. “Het overleg met ProRail is nog gaande en NS maakt alsnog nadrukkelijk een voorbehoud voor de realisatie van deze versnelling tot de definitieve capaciteitsverdeling door ProRail in augustus 2020.”
Niet iedereen zal blij zijn met de plannen van NS om de trein te versnellen. De versnelde IC Berlijn gaat drie keer per dag in Weesp ten koste van een overstapmogelijkheid tussen de Sprinter uit Almere (serie 4300) en de Sprinter naar Amsterdam Centraal (serie 15800) en vice versa. Volgens NS worden hier 80 mensen per dag door gedupeerd. “Uit analyse van de reizigersstromen blijkt dat het grootste deel een goed alternatief heeft door de vrijwel gelijktijdig rijdende Intercity Almere – Amsterdam Centraal of de rechtstreekse Sprinter tussen Almere en Amsterdam Centraal.”
De dienstregeling 2021 bevat meer verbeteringen voor de internationale treinreiziger. Zo wordt de Nightjet Amsterdam – Wenen / Innsbruck geïntroduceerd. De exacte dienstregeling is nog in studie. De bedoeling is dat de nachttrein rond tien uur in de ochtend in Amsterdam aankomt, richting Oostenrijk zal de trein naar verwachting aan het begin van de avond vertrekken.
In 2021 zal de dienstregeling van Thalys deels worden aangepast. De Thalys naar Parijs gaat slechts negen keer per dag rijden, in plaats van tien keer per dag. In plaats daarvan komt er van maandag tot en met vrijdag een extra vroege Thalys van Brussel naar Amsterdam (v. 5:52), en komt er van zondag tot en met vrijdag een extra late trein van Amsterdam naar Brussel (v. 21:15). De late trein uit Disneyland gaat van maandag tot en met donderdag een uur later rijden. Volgens NS komen er per saldo meer zitplaatsen, omdat een aantal treinen worden verlengd.
De Eurostar Amsterdam – Londen zal in 2021 vaker gaan rijden. Al dit jaar gaat de frequentie omhoog naar vier keer per dag, in de dienstregeling 2021 wil Eurostar de frequentie verder verhogen. “Precieze frequentie en tijdstippen zijn momenteel nog niet duidelijk”, meldt NS in de brief.
Ook in 2021 zal de ICE veelvuldig last blijven houden van werkzaamheden. Maar liefst 80 dagen (bijna 3 maanden) zal er sprake zijn van werkzaamheden. Naar verwachting zal het traject Arnhem – Oberhausen op 55 dagen volledig gesperd zijn (inclusief drie weken in de zomervakantie), de trein zal dan omgeleid moeten worden via Venlo.
Op dit moment is voorzien dat dit in 2021 55 kalenderdagen betreft, variërend tussen een aantal weekenden verdeeld over het jaar en een aaneengesloten periode van drie weken in de zomer. “Daarnaast is er in verschillende periodes in 2021 (in totaal 25 dagen) maar één spoor beschikbaar tussen Emmerich en Oberhausen. Met DB Fernverkehr en DB Netze wordt nog bezien of de ICE in die periodes via Emmerich kan blijven rijden”, aldus NS.
Voor de binnenlandse treinreizigers zijn er maar een paar wijzigingen voorzien in de dienstregeling 2021. De Sprinters Utrecht – Baarn krijgen een gewijzigde dienstregeling. In de ochtenduren gaan de Sprinters uit Utrecht in Baarn aansluiting geven op de Sprinters naar Amsterdam. In de middag wordt er juist een aansluiting gerealiseerd in Baarn vanuit Amsterdam richting Utrecht.
Ook wil NS de overstaptijd in Tiel verbeteren. De treintijden Utrecht – Tiel en Utrecht – Den Bosch worden circa met een kwartier verlegd. Concreet zal de trein Den Haag – Utrecht in 2021 voortaan gaan doorrijden naar Tiel, in plaats van Den Bosch. De huidige trein Woerden – Tiel wordt gewijzigd in Woerden – Den Bosch. Door deze wijziging gaan de Sprinters Utrecht – Tiel weer aansluiting geven op de Arriva-treinen Tiel – Arnhem.
Tussen Nijmegen en Den Bosch wil NS voortaan ook op zondag twee keer per uur Sprinters laten rijden. Die trein rijdt momenteel slechts één keer per uur. Om de frequentieverhoging rendabel te maken, wordt op zondag de Sprinterfrequentie tussen Nijmegen en Arnhem teruggebracht van drie keer per uur (met een korte periode van vier keer per uur) naar twee keer per uur. “Deze frequentie sluit goed aan bij de vervoersvraag. Tussen Arnhem en Nijmegen rijden daarnaast zes Intercity’s per uur, zodat er in Nijmegen goede aansluitingen zijn”. Volgens NS gaan er per saldo 5.000 reizigers op achteruit en 11.000 reizigers op vooruit.
This post was last modified on 2 maart 2020 14:49
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…