Dienstregeling 2021: 10 minuten sneller naar Berlijn (en paar kleine wijzigingen)

De Nederlandse Spoorwegen heeft de plannen voor de dienstregeling 2021 bekendgemaakt. Voor 99% van de reizigers gaat er niets veranderen. Voor de overige reizigers heeft NS kleine verbeteringen in petto. Vooral voor internationale reizigers staan er verbeteringen gepland.

Sneller naar Berlijn

Zo wil NS twee à drie keer per dag de intercity Amsterdam – Berlijn in Nederland tien minuten versnellen. De overige treinen naar Berlijn had NS het liefst ook versneld, maar dat gaat niet lukken. “Omdat het rijden van de versnelde treinen ten koste gaat van de mogelijkheden voor het rijden van goederentreinen, zal in de uiteindelijke capaciteitsverdeling niet voor alle treinen de gewenste versnelling worden gehonoreerd”, schrijft NS in een brief aan consumentenorganisaties.

Het versnellen van de Berlijn-trein heeft consequenties voor Apeldoorn. De versnelde trein uit Berlijn naar Amsterdam zal niet in Apeldoorn kunnen stoppen. Toch zullen reizigers naar Apeldoorn geen langere reistijd krijgen, omdat er vanuit Deventer een plaatsvervangende binnenlandse trein zal rijden naar Amsterdam. NS benadrukt overigens dat het nog niet definitief is of de Berlijn-trein daadwerkelijk versneld kan worden. “Het overleg met ProRail is nog gaande en NS maakt alsnog nadrukkelijk een voorbehoud voor de realisatie van deze versnelling tot de definitieve capaciteitsverdeling door ProRail in augustus 2020.”

Niet iedereen zal blij zijn met de plannen van NS om de trein te versnellen. De versnelde IC Berlijn gaat drie keer per dag in Weesp ten koste van een overstapmogelijkheid tussen de Sprinter uit Almere (serie 4300) en de Sprinter naar Amsterdam Centraal (serie 15800) en vice versa. Volgens NS worden hier 80 mensen per dag door gedupeerd. “Uit analyse van de reizigersstromen blijkt dat het grootste deel een goed alternatief heeft door de vrijwel gelijktijdig rijdende Intercity Almere – Amsterdam Centraal of de rechtstreekse Sprinter tussen Almere en Amsterdam Centraal.”

Meer internationale verbeteringen

De dienstregeling 2021 bevat meer verbeteringen voor de internationale treinreiziger. Zo wordt de Nightjet Amsterdam – Wenen / Innsbruck geïntroduceerd. De exacte dienstregeling is nog in studie. De bedoeling is dat de nachttrein rond tien uur in de ochtend in Amsterdam aankomt, richting Oostenrijk zal de trein naar verwachting aan het begin van de avond vertrekken.

In 2021 zal de dienstregeling van Thalys deels worden aangepast. De Thalys naar Parijs gaat slechts negen keer per dag rijden, in plaats van tien keer per dag. In plaats daarvan komt er van maandag tot en met vrijdag een extra vroege Thalys van Brussel naar Amsterdam (v. 5:52), en komt er van zondag tot en met vrijdag een extra late trein van Amsterdam naar Brussel (v. 21:15). De late trein uit Disneyland gaat van maandag tot en met donderdag een uur later rijden. Volgens NS komen er per saldo meer zitplaatsen, omdat een aantal treinen worden verlengd.

De Eurostar Amsterdam – Londen zal in 2021 vaker gaan rijden. Al dit jaar gaat de frequentie omhoog naar vier keer per dag, in de dienstregeling 2021 wil Eurostar de frequentie verder verhogen. “Precieze frequentie en tijdstippen zijn momenteel nog niet duidelijk”, meldt NS in de brief.

Werkzaamheden ICE

Ook in 2021 zal de ICE veelvuldig last blijven houden van werkzaamheden. Maar liefst 80 dagen (bijna 3 maanden) zal er sprake zijn van werkzaamheden. Naar verwachting zal het traject Arnhem – Oberhausen op 55 dagen volledig gesperd zijn (inclusief drie weken in de zomervakantie), de trein zal dan omgeleid moeten worden via Venlo.

Op dit moment is voorzien dat dit in 2021 55 kalenderdagen betreft, variërend tussen een aantal weekenden verdeeld over het jaar en een aaneengesloten periode van drie weken in de zomer. “Daarnaast is er in verschillende periodes in 2021 (in totaal 25 dagen) maar één spoor beschikbaar tussen Emmerich en Oberhausen. Met DB Fernverkehr en DB Netze wordt nog bezien of de ICE in die periodes via Emmerich kan blijven rijden”, aldus NS.

Binnenland

Voor de binnenlandse treinreizigers zijn er maar een paar wijzigingen voorzien in de dienstregeling 2021. De Sprinters Utrecht – Baarn krijgen een gewijzigde dienstregeling. In de ochtenduren gaan de Sprinters uit Utrecht in Baarn aansluiting geven op de Sprinters naar Amsterdam. In de middag wordt er juist een aansluiting gerealiseerd in Baarn vanuit Amsterdam richting Utrecht.

Ook wil NS de overstaptijd in Tiel verbeteren. De treintijden Utrecht – Tiel en Utrecht – Den Bosch worden circa met een kwartier verlegd. Concreet zal de trein Den Haag – Utrecht in 2021 voortaan gaan doorrijden naar Tiel, in plaats van Den Bosch. De huidige trein Woerden – Tiel wordt gewijzigd in Woerden – Den Bosch. Door deze wijziging gaan de Sprinters Utrecht – Tiel weer aansluiting geven op de Arriva-treinen Tiel – Arnhem.

Tussen Nijmegen en Den Bosch wil NS voortaan ook op zondag twee keer per uur Sprinters laten rijden. Die trein rijdt momenteel slechts één keer per uur. Om de frequentieverhoging rendabel te maken, wordt op zondag de Sprinterfrequentie tussen Nijmegen en Arnhem teruggebracht van drie keer per uur (met een korte periode van vier keer per uur) naar twee keer per uur. “Deze frequentie sluit goed aan bij de vervoersvraag. Tussen Arnhem en Nijmegen rijden daarnaast zes Intercity’s per uur, zodat er in Nijmegen goede aansluitingen zijn”. Volgens NS gaan er per saldo 5.000 reizigers op achteruit en 11.000 reizigers op vooruit.

This post was last modified on 2 maart 2020 14:49

Bekijk reacties

  • "De treintijden Utrecht–Tiel en Utrecht–Den Bosch worden circa met een kwartier verlegd."
    De sprinter uit Den Bosch sluit in Geldermalsen dus niet meer aan op de trein naar Tiel en de trein naar Gorinchem zie je nog steeds (meestal) net voor je neus wegrijden. Maar reizigers vanuit het zuiden tellen bij NS niet mee.
    De trein Den Bosch-Nijmegen gaat op zondag 2 keer per uur tijden. Zoals Rover al schrijft, dat moeten ze op meer lijnen doen. Ik denk aan de Sprinter Eindhoven-Weert, die altijd bomvol zit. NS komt nu om in de Sprinters, dus daar kan het niet meer aan liggen.

    • Het omwisselen van de eindpunten van de sprinter naar Tiel en 's Hertogenbosch is dringend gewenst. Er komt dan de gewenste aansluiting te 'S Hertogenbosch op de sprinter naar en van Dordrecht. Bovendien wordt dan de aansluiting te Tiel naar en van de treinen van Arriva ook verbeterd. Dit is veel belangrijker dan een eventuele aansluiting te Geldermalsen.

      • Hey, dan ben ik mijn favo treinverbinding kwijt! Was juist heel blij met die rechtstreekse verbinding tussen 's-Hertogenbosch en 's-Gravenhage (Den Haag in de officiële benaming).
        Moet ik straks weer overstappen in Woerden of Utrecht.
        Daar ben ik niet blij mee!

    • Oh, wat gek dat die fout er nog niet uit was. Ik had het al wel gezien, en verbeterd, maar kennelijk niet opgeslagen. Dank.

  • Nu rijden er ook al in de zomerperiode enkele snellere Berlijntreinen. Behalve dat ze niet in Apeldoorn stoppen, stoppen ze ook niet in Hilversum. En voor de reizigers van die stations rijden er dan reguliere intercity's tussen Amsterdam en Deventer. Dus zo heel groot nieuws van de NS vind ik dit niet.

    • Groot nieuws is het niet, maar de huidige treinen in de zomer zijn 3 (tot 4) minuten sneller (v. 9:03 ipv 9:00u bijvoorbeeld), en geen 10 minuten sneller. En gezien er verder weinig wijzigt is dit wel één van de opvallendste verbeteringen.

      • Het is inderdaad tussen Amersfoort en Amsterdam waar die dan meer gaat versnellen. Volgens het spoorboekje is het nu richting Hengelo de reistijdwinst 3 minuten vanuit Amsterdam en 8 minuten vanuit Amersfoort. Naar Amsterdam toe is het 12 minuten winst voor Amersfoort en 4 minuten voor Amsterdam.

  • Thalys gaat iets minder vaak rijden. Maar wel een aantal ritten verlengd. En de Eurostar rijdt vaker. Zie hoe Eurostar, Thalys en Beneluxtrein het vervoersstroom van/naar Brussel verdelen.

    SNCF heeft in Eurostar een aandeel van 55%. NMBS 5% In Thalys heeft SNCF een aandeel van 62%. NMBS heeft een aandeel van 28%. SNCF en NMBS kunnen variëren met de Thalys en Eurostar 320 treinstellen tussen Amsterdam - Brussel.

    In ieder geval zal er meer treinreizigers vervoerd kunnen worden.

    • Als er zo meer gebruik gemaakt wordt van alle stoelen is dat mooi zo. Eurostar heeft toch ook flink wat stoeltjes in die dubbele treinen en voorlopig zal het niet vol zitten. Dan kunnen ze beter maar Amsterdam-Rotterdam-Brussel verkopen als extraatje.

      • Thalys 17 PBKA & 9 Thalys PBA (377 zitplaatsen): 9802 zitplaatsen
        7 Eurostar 320 (900 zitplaatsen): 6300 zitplaatsen
        Benelux (11 stammen): 5 tweede klas (80 zitplaatsen) = 400 zitplaatsen
        2 eerste klas (59 zitplaatsen) = 118 zitplaatsen. + aantal klapstoeltjes.

        Weet niet wat de prijs van de tickets is van de Eurostar en Thalys tussen Amsterdam - Brussel.

  • Nu de stops in Hilversum, Apeldoorn en Almelo er nog definitief uit en de IC Berlijn begint in Nederland weer echt op een IC te lijken ipv een veredelde Sneltrein.

  • Ik ben nieuwsgierig, de ICE moet om vanwege deDuitse werkzaamheden? Gebeurt dat toch vaker in Duitsland? Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, ik ben enkelspoors rijden gewend daar. Voor zover ik kon overzien echt altijd als er werk was.

    • In Nederland wordt het spoor volledig buiten gebruik gesteld. Misschien zijn ze in Duitsland arbo-technisch ook wijzer geworden.

      • Volgens mij wordt er enkelsporig gereden, maar gaat dat ten koste van de ICE. Naast de abellio-trein rijden er vooral veel goederentreinen op dat traject.

    • In Duitsland worden IC(E)'s zelfs bij ongeplande verstoringen dikwijls omgeleid. Dat heeft er ten eerste mee te maken dat er in Duitsland in vergelijking met Nederland veel alternatieve routes mogelijk zijn, omdat ze rustige spoorlijnen en wissels die niet dagelijks nodig zijn gewoon laten liggen in plaats van wegslopen. Ten tweede is de dienstregeling in Duitsland van oudsher gebaseerd op treinen die van A naar B rijden, terwijl in Nederland het uitgangspunt is dat er op een bepaald traject 2x per uur een trein uit een bepaalde serie voorbij komt. In Duitsland sturen ze dus in principe bij door een trein via een andere route alsnog naar B te krijgen, terwijl ze in Nederland de reizigers er ergens uit kieperen (tegenwoordig steeds verder vóór de daadwerkelijke blokkade), waarna de trein terugrijdt.

  • “ Volgens NS gaan er per saldo 5.000 reizigers op achteruit en 11.000 reizigers op vooruit.”
    NS moet leren tellen... Per saldo gaan er slechts zesduizend mensen op vooruit. Dat saldo komt van vijfduizend die er op achteruit gaan en elfduizend die er op vooruit gaan. Dat er per saldo mensen op vooruit èn achteruit gaan, is mogelijk als er twee dimensies zijn.

  • Wat zal er nog meer veranderen in de komende dienstregeling van 2021. Komen er nog meer nieuwe stations die Centraal gaan heten of komen er nog nieuwe stations bij of nieuwe stationsnamen bij het huidige aantal?

    Station Sappemeer Oost willen ze wel sluiten, maar of dit slim is betwijfel ik. Zeker als daar een nieuwe woonwijk komt. Als het toch gebeurd ,sluit dan station Hoogezand-Sappemeer en bouw een nieuw centraler gelegen station tussen deze twee huidige.
    Roosendaal Breda-Dordrecht-Den Haag Centraal ieder half uur net combineren. aftrappen in Dordrecht.
    Hoorn-Kersenbppgerd= Leiden Centraal naar Dordrecht laten rijden met spoor 20 als eind/beginpunt Dordrecht.
    Connexxion trein elk half uur naar Arnhem Centraal dus verlengen vanaf Ede Wageningen.
    IC Brussel -Den Haag HS laten stoppen in Delft.
    Sprinter Lelystad C- Almere- Hilversum- Utrecht Centraal
    Sprinter Zwolle-Lelystad-Almere-Amsterdam C. Haarlem[Zandvoort.
    Sprinter Amsterdam C, -Haarlem-Alkmaar-Den Helder.
    Sprinter Amsterdam C -Haarlem-Alkmaar- Hoorn_ Enkhuizen
    IC Heerlen_Utrecht C=Amsterdam C-Hoorn.(vanaf 2022 vanaf Aachen Hbf0
    IC Maastricht-Utrecht C-Amsterdam)Alkmaar- Den Helder met alleen tussenstop in Schagen!
    Nijmegen-Arnhem C- Utrecht- Schiphol Airport-Den Haag C. op de voormalige Randstadrailsporen.
    Nijmegen-Arnhem C-Utrecht C, Haarlem
    IC Vlissingen -Roosendaal- Rotterdam C-Schiphol Airport- Amsterdam Zuid-Almere C, Almere Buiten Lelystad C
    Roosendaal Essen-Kapellen-Heide-Antwerpen C Antwerpen B -Gent St.P- Oostende.met MS 75 eens per uur en eens per uur Roosendaal-Antwerpen C-puurs als L trein. )ook met MS75)
    Maastricht-Luik G verlengen naar Liers. En over enkele jaren aankoppelen aan trein richting Heerlen Aachen Hbf!
    Weert -Neerpelt heropenen en aan laten sluiten op treinen naar Sittard en Eindhoven C,
    Zolang die trein hier ut België in Weert komt een heen en weer busje laten rijden naar Hamont met goede overstap.
    Dit zijn de eerste stappen naar een mooiere verbinding tussen steden die nu nog met een of meerdere overstappen zijn te bereiken.

    • Er verandert in 2021 weinig. Het grootste nieuws zal zijn wanneer de eerste ICNG instroomt. En daarna de Traxx + ICR gefaseerd gaat vervangen.

      • ICNG gaan we eerst mee testen alleen dan met passagiers danzal het al 2022 zijn er komt een ic verbinding met ic heerlen en ic eindhoven via heerlen aachen hbf met stop op eindhoven weert roermond sittard heerlen en aachen hbf arriva doe de stoptrein dienst en moet eerst dubbel spoor worden dat is pas van af 2021

    • > IC Heerlen_Utrecht C=Amsterdam C-Hoorn.(vanaf 2022 vanaf Aachen Hbf)

      Dit betekent dat het VIRM dat nu rijdt, voorlopig moet worden vervangen door BR189 + ICRm. Vraag is of dit kan. Er zal eerst voldoende ICNG in moeten stromen.
      Van de ICNG zal dan een subserie moeten komen met Duitslandpakket (15kV~, PZB/LZB/ERTMS). Dan kan de trein zelfs in Keulen beginnen en in Horrem, Düren en Stolberg stoppen (200 km/h Keulen-Düren).

    • Een sneltrein tussen Alkmaar en Den Helder zit er niet in. Enkelspoor tussen Schagen en Den Helder.

Share

Recent Posts

Planuitwerking RegioExpres Arnhem – Winterswijk gestart

De provincie Gelderland heeft de verkenning naar de snelle trein tussen Arnhem en Winterswijk afgerond.…

21 uur terug

NS en Arriva kondigen nieuwe proef aan met automatisch bestuurde trein

Komende zomer start een nieuwe proef met een automatisch bestuurde trein (ATO). NS, Arriva en ProRail gaan in Groningen…

1 dag terug

Boete dreigt voor Keolis vanwege elektrische probleembussen

Openbaarvervoerbedrijf Keolis hangt een boete van 1,25 miljoen euro boven het hoofd, omdat de problemen…

2 dagen terug

Versoepelingen zorgen voor meer trein- en busreizigers

Nederlanders laten zich vaker buiten zien sinds zaterdag de lockdownmaatregelen zijn versoepeld. Zij gaan vaker…

2 dagen terug

Stadsvervoerders willen meer geld voor OV

De stadsvervoerders GVB (Amsterdam), RET (Rotterdam) en HTM (Den Haag) willen nu om de tafel…

3 dagen terug

ProRail: 34x grootschalige werkzaamheden aan het spoor

Treinreizigers moeten in 2022 opnieuw goed de reisplanners bekijken voordat ze de deur uitgaan, want…

4 dagen terug