Dienstregeling 2024: meer treinen van maandag t/m donderdag, minder op vrijdag

Sinds corona reizen minder reizigers met de trein, en vooral op vrijdag is het aantal reizigers gedaald. De Nederlandse Spoorwegen passen daarom hun dienstregeling verder aan. Vanaf zondag 10 december worden er meer treinen ingezet van maandag tot en met donderdag en minder op vrijdag.

Vrijdags minder treinen

De nieuwe dienstregeling is ook weer op papier verschenen. Treinreiziger.nl geeft sinds 2013 het papieren spoorboekje uit. Ook nu is er weer een spoorboekje 2024 verschenen. Wie nog een exemplaar wil hebben moet snel zijn, er zijn nog 240 spoorboekjes beschikbaar. De verkoop verloopt via ovshop.nl.

In de dienstregeling 2023 werden veel treinen geschrapt. Niet alleen omdat er minder reizigers waren, maar vooral ook omdat er sprake was van een personeelstekort. NS heeft dat inmiddels beter onder controle. Maar het blijft dat reizigers minder goed verspreid reizen over de werkdagen. “Dinsdag en donderdag zijn typische forensendagen geworden. Dat vraagt om een andere dienstregeling dan voorheen”, meldt het bedrijf.

Wijzigingen in de dienstregeling

Buiten de spits gaan er minder sprinters rijden op sommige trajecten. Tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders en Utrecht Centraal en Woerden rijdt vanaf zondag dan nog twee keer per uur een sprinter. Op de trajecten Utrecht Centraal – Hoofddorp en Hoofddorp – Leiden Centraal rijden de sprinters op vrijdag twee keer per uur, waar dat nu nog vier keer per uur is.

Op trajecten in de Randstad gaat de intercity in de daluren en in het weekeinde juist vaker rijden. Tussen Utrecht en Den Haag, op de trajecten Utrecht – Rotterdam, Den Haag – Amsterdam, Schiphol – Nijmegen en Dordrecht – Schiphol rijdt de intercity dan net als op werkdagen vier keer per uur. Nu is dat in het weekeinde en buiten de spits nog twee keer per uur. Een andere aanpassing is dat de Intercity Direct Amsterdam – Breda weer 2x per uur de volledige route rijdt.

Meer wijzigingen

Van maandag tot en met donderdag rijdt er in de spits ook weer elke tien minuten een intercity op de lijn Arnhem – Utrecht – Schiphol – Rotterdam. NS laat die dagen in de spits meer sprinters rijden tussen Assen en Groningen (vier per uur). Ook tussen Dordrecht en Rotterdam gaat er in de spits van maandag tot en met donderdag elke tien minuten een sprinter. Tussen Arnhem en Nijmegen gaat de sprinter tijdens daluren, net als in de spits, vier keer per uur rijden. Belangrijk voor een groot deel van Brabant is de frequentieverhoging van de sprinter Dordrecht – Breda – Tilburg – ‘s Hertogenbosch – Nijmegen, waar in de daluren en in het weekend weer twee keer per uur gereden wordt. Ook in de loop van 2024 denkt NS nog verbeteringen in de dienstregeling te kunnen doorvoeren.

Op detailniveau zijn er heel veel wijzigingen in de dienstregeling. Vooral in de vroege ochtend en in de avond zijn er de nodige veranderingen. “De redactie van het spoorboekje heeft een lijst van tien pagina’s opgesteld met allerlei kleine en grotere wijzigingen” weet Hildebrand van Treinreiziger.nl. Op de ene plek wordt er juist een enkele trein geschrapt, terwijl op een ander traject juist een enkele trein bij komt. De wijzigingen zitten vooral in de avond, in het weekend en in de ochtend.

Op sommige plekken gaat NS in de late avond over op uursdiensten. De sprinter Haarlem – Leiden rijdt bijvoorbeeld na 22:00 uur maar 1x per uur, dat geldt ook in het weekend. Ook na 22:00 uur gaan er minder treinen rijden tussen Alkmaar en Den Helder. Vanuit Amsterdam gaat er in het weekend juist een extra vroege Sprinter rijden naar Woerden en Rotterdam.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 7 december 2023 12:26

Share

Recent Posts

Zeeuws spoor straks testtraject: ‘bittere pil’

In 2029 rijden er zeker vier maanden lang geen treinen tussen Vlissingen en Goes. De…

55 minuten terug

Vals alarm over dodelijk virus in ICE Hamburg

Op het centraal station van Hamburg zijn woensdagmiddag een man en vrouw uit de ICE…

8 uur terug

Toch in december tienminutensprinter tussen Rotterdam en Den Haag Centraal

  Ondanks dat de werkzaamheden op het traject niet zijn afgerond, kan de tienminutensprinter tussen…

1 dag terug

‘Nieuwe nachttreinen in 2025 in Nederland’

De nieuwe nachttreinen van de Oostenrijkse treinmaatschappij ÖBB komen in 2025 ook naar Nederland. Maar…

1 dag terug

Ov en auto te duur voor grotere groep mensen

Reizen met openbaar vervoer, en de auto, is te duur voor een grotere groep mensen…

2 dagen terug

’Schrap paaltjes voor HSL-toeslag in noorden en oosten’

Het plan voor betaalpaaltjes voor de HSL-toeslag op stations in Noord- en Oost-Nederland moet de…

3 dagen terug