Dienstregeling 2024: meer treinen van maandag t/m donderdag, minder op vrijdag

Sinds corona reizen minder reizigers met de trein, en vooral op vrijdag is het aantal reizigers gedaald. De Nederlandse Spoorwegen passen daarom hun dienstregeling verder aan. Vanaf zondag 10 december worden er meer treinen ingezet van maandag tot en met donderdag en minder op vrijdag.

Vrijdags minder treinen

De nieuwe dienstregeling is ook weer op papier verschenen. Treinreiziger.nl geeft sinds 2013 het papieren spoorboekje uit. Ook nu is er weer een spoorboekje 2024 verschenen. Wie nog een exemplaar wil hebben moet snel zijn, er zijn nog 240 spoorboekjes beschikbaar. De verkoop verloopt via ovshop.nl.

In de dienstregeling 2023 werden veel treinen geschrapt. Niet alleen omdat er minder reizigers waren, maar vooral ook omdat er sprake was van een personeelstekort. NS heeft dat inmiddels beter onder controle. Maar het blijft dat reizigers minder goed verspreid reizen over de werkdagen. “Dinsdag en donderdag zijn typische forensendagen geworden. Dat vraagt om een andere dienstregeling dan voorheen”, meldt het bedrijf.

Wijzigingen in de dienstregeling

Buiten de spits gaan er minder sprinters rijden op sommige trajecten. Tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders en Utrecht Centraal en Woerden rijdt vanaf zondag dan nog twee keer per uur een sprinter. Op de trajecten Utrecht Centraal – Hoofddorp en Hoofddorp – Leiden Centraal rijden de sprinters op vrijdag twee keer per uur, waar dat nu nog vier keer per uur is.

Op trajecten in de Randstad gaat de intercity in de daluren en in het weekeinde juist vaker rijden. Tussen Utrecht en Den Haag, op de trajecten Utrecht – Rotterdam, Den Haag – Amsterdam, Schiphol – Nijmegen en Dordrecht – Schiphol rijdt de intercity dan net als op werkdagen vier keer per uur. Nu is dat in het weekeinde en buiten de spits nog twee keer per uur. Een andere aanpassing is dat de Intercity Direct Amsterdam – Breda weer 2x per uur de volledige route rijdt.

Meer wijzigingen

Van maandag tot en met donderdag rijdt er in de spits ook weer elke tien minuten een intercity op de lijn Arnhem – Utrecht – Schiphol – Rotterdam. NS laat die dagen in de spits meer sprinters rijden tussen Assen en Groningen (vier per uur). Ook tussen Dordrecht en Rotterdam gaat er in de spits van maandag tot en met donderdag elke tien minuten een sprinter. Tussen Arnhem en Nijmegen gaat de sprinter tijdens daluren, net als in de spits, vier keer per uur rijden. Belangrijk voor een groot deel van Brabant is de frequentieverhoging van de sprinter Dordrecht – Breda – Tilburg – ‘s Hertogenbosch – Nijmegen, waar in de daluren en in het weekend weer twee keer per uur gereden wordt. Ook in de loop van 2024 denkt NS nog verbeteringen in de dienstregeling te kunnen doorvoeren.

Op detailniveau zijn er heel veel wijzigingen in de dienstregeling. Vooral in de vroege ochtend en in de avond zijn er de nodige veranderingen. “De redactie van het spoorboekje heeft een lijst van tien pagina’s opgesteld met allerlei kleine en grotere wijzigingen” weet Hildebrand van Treinreiziger.nl. Op de ene plek wordt er juist een enkele trein geschrapt, terwijl op een ander traject juist een enkele trein bij komt. De wijzigingen zitten vooral in de avond, in het weekend en in de ochtend.

Op sommige plekken gaat NS in de late avond over op uursdiensten. De sprinter Haarlem – Leiden rijdt bijvoorbeeld na 22:00 uur maar 1x per uur, dat geldt ook in het weekend. Ook na 22:00 uur gaan er minder treinen rijden tussen Alkmaar en Den Helder. Vanuit Amsterdam gaat er in het weekend juist een extra vroege Sprinter rijden naar Woerden en Rotterdam.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 7 december 2023 12:26

Bekijk reacties

  • Bij het sprintervervoer zijn er opnieuw voornamelijk inkrimpingen. De enige echte verbeteringen zijn er op Arnhem-Nijmegen-Den Bosch-Breda-Dordrecht.

    • Klinkt niet zo best als nu ook de sprinter Haarlem - Leiden vanaf 22:00 een uurdienst rijdt..

      En aan de andere kant zijn ze van plan om in de loop van 2024 meer uursdiensten te herstellen zoals o.a. die van de 4400, 5500 en 3300 series..

      • Jij gelooft nog steeds in die sprookjes van NS? Van dat herstellen hoor je nooit meer iets.

        • Nou ja, wat dacht je van dat genoemde traject in het zuiden? Dat wordt nu wel hersteld hoor.
          Over de andere genoemde trajecten vrees ik wel dat dat voorlopig niet zal gebeuren en ik denk zelfs dat het in heel 2024 niet gebeurt.

          Nou ja, die reden tenminste niet 'standaard' een uurdienst voor corona zoals de 7500/7000 etc..

  • Er zouden op de Flevolijn 25% minder reizigers zijn dan voor corona. Al sinds de jaren 90 rijdt er minstens 4 keer per uur een trein vanaf Almere Buiten. Dit werden er op een gegeven moment zelfs 8 (4x sprinter en 4x IC) op de weekse dagen en in het weekend 6. Toen kwam de Hanzelijn. Het werden er 6, want de IC vanuit Zwolle tutte door. Afgelopen jaar de IC Lelystad - Almere - Duivendrecht - Schiphol er grotendeels uit. Vanaf zondag nog maar 2 treinen per uur in de daluren.

    Waar ik voorheen met een sneltrein 2x per uur in Amsterdam of Schiphol was in een half uur zijn o de reistijden alleen maar toegenomen. En dam heb ik het nog niet eens over de stations die verder liggen (ook de overstapmogelijkheden zijn beperkter met minder treinen).

    Er zijn bijna 200.000 inwoners in Almere, waarvan 60.000 in Almere Buiten. Vanaf zondag dus nog maar 4x respectievelijk 2x per uur in de daluren. Wat een drama. Je zou er een auto ban kopen.

    • En? Inwoners ja maar niemand reist met de trein en dat kunnen ze makkelijk zien via de statistieken

      • Ik probeer aan te geven dat er ooit veel meer treinen reden en die ook vol zaten: gekoppelde dubbeldekkers in de spits. Als je verbindingen steeds onaantrekkelijker maakt verdwijnen reizigers vanzelf. En dat is hier gaande. De A6 is verbreed en tegenwoordig file vrij naar Amsterdam Zuid of Amsterdam Bijlmer. De Bijlmer was prima te bereiken via Duivendrecht, maar daar kom je nu alleen met een sprinter die 10 minuten stilstaat op Weesp.

        Het product wordt ook nu weer verder uitgehold.
        Overigens zijn de treinen waarmee ik nog wel eens reis goed gevuld. Ook op zondagavond vanaf Amsterdam met 10 bakken Sprinter.

    • Er reden in het verleden buiten de spits veel te veel treinen vanuit Flevoland richting Amsterdam en Schiphol. Jarenlang was de bezettingsgraad onder de maat in de gedachte dat dat door de groei van Almere vanzelf goed zou komen. Nu de groei is omgeslagen van groei in krimp is dat niet meer vol te houden.

      • Dat is niet helemaal waar. Ik kan mij herinneren dat ergens in het begin van de jaren '90 nog 2x Sprinter (Schiphol) en 2x Sneltrein (Amsterdam CS) was voorzien in de daluren (dat was toen nog avonduren en het weekend). Die sneltreinen stopten alleen op Almere Centrum.

        De sprinters waren echter overvol, waardoor besloten is om in de daluren de sneltreinen ook op Almere Buiten en Muziekwijk te laten stoppen. Ze vertrokken daarom een paar minuten eerder uit Lelystad. In de uren overdag reed er nog een Sprinter naar Amsterdam CS.

        Vanaf dat moment hebben er altijd minstens 4 treinen per uur gereden, de gehele week. Almere is sinds die tijd alleen maar gegroeid (met bijvoorbeeld Poort).

        • Almere is wel gegroeid maar er gaan vanaf Almere minder mensen met de trein mede door het vele thuiswerken. In de kop van Noord-Holland loopt het aantal reizigers overigens ook flink terug.

    • Eindhoven heeft veel meer dan 200.000 inwoners en in die regio rijden veel treinen doordeweeks om het halfuur en in de avond en het weekend om het uur.

      • Maar tussen Almere en Amsterdam is veel intensiever treinverkeer. Eindhoven ligt ver buiten de hoofdstad.

        • Wat heeft het er mee te maken dat Eindhoven ver van Amsterdam ligt? Hamburg en Parijs liggen nog verder van Amsterdam, dat betekent niet dat het daar dan minder druk is

    • Inderdaad een verschraling vanaf Almere Buiten.

      Herinner me dat ze zelfs bekeken om het spoor tussen Almere Oostvaarders - Weesp viersporig te maken. Die plannen verdwenen al snel. De meest concrete plan is het installeren van ETCS waardoor meer treinen achter mekaar kunnen rijden.

      Dat steeds minder IC van/naar Almere Buiten zijn is omdat ze te weinig capaciteit hebben vanaf Weesp. Al die IC + Sprinters op de Flevolijn moeten vanaf Weesp ingepast worden met de IC & Sprinters naar Schiphol & Amsterdam vanaf Amersfoort/Hilversum/Utrecht. Bij Amsterdam RAI komen daar de vele IC vanaf Arnhem/Venlo bij.

      Almere zou eigenlijk uitgebreid moeten worden met een metro richting Amsterdam. Dan kan de bestaande spoor ontlast worden met Sprinters.

      • Het is geen capaciteitsprobleem want vroeger reden er meer treinen dan nu. Er worden steeds meer treinen in Flevoland (en elders) opgeheven omdat NS moet bezuinigen.

        • Het zit niet alleen vast op bezuinigingen. Maar ook op personeelstekort. Al gaat het nu beter. Maar ze zijn er nog niet.

          De frequentie op Flevolijn is nu inderdaad minder. Want Sprinter Zwolle - Amsterdam is veranderd in Leeuwarden - Lelystad.
          Bij Lelystad/Almere zal je een extra overstap moeten maken richting Amsterdam Centraal.

    • Hoewel ik het met je eens ben dat de dienstregeling inderdaad opnieuw versoberd is klopt het niet helemaal wat je zegt. In de daluren rijden richting het zuiden nog steeds 4 treinen per uur vanuit Lelystad (en vanuit Almere Centrum 8, de IC Amsterdam Centraal en sprinter Utrecht Centraal).

      De versobering zit 'm in de IC Lelystad - Rotterdam die nu officieel verdwenen is (nou ja, 's ochtends nog 2x (?) in de spits). En de sprinter Den Haag - Zwolle natuurlijk.

  • Een dienstregeling die op vrijdag afwijkt van die op ma - do. Vind ik niet echt handig, er moet wel regelmaat inzitten.

  • Serie 900 Intercity Direct Amsterdam - Breda zal 2 keer per uur rijden. De ICNG zal gefaseerd instromen. Op NOS site werd vermeld dat begin 2026 alle 99 ICNG zal zijn ingestroomd. Geen idee wie de bron is.

    Maar het zal me niet verbazen dat het klopt. 1 keer per week een ICNG lukt al niet. En de DSB IC 5 die is afgeleid van ICNG zal pas instromen vanaf 2027. En Alstom heeft bij meerdere vervoerders orders voor de levering van Coradia Stream.

    De uitstroom van Traxx + ICR zal gefaseerd gaan zo gauw ICNG instroomt. Er werd vermeld dat volgend jaar de ICNG getest wordt tussen Amsterdam - Brussel en richting Leeuwarden/Groningen. Waarmee duidelijk is dat de huidige Beneluxtrein ook in 2025 zal doorrijden. Tenzij NMBS de I - 11 rijtuigen inzet als NS betaalt voor de rijtuigen. Bij de huidige Beneluxtrein betaalt NS de rijtuigen en de 12 extra NS Traxx met software voor Belgisch spoornet.

    • Ik denk dat ze eerder wel genoeg treinen hebben boor de ic brussel. Door de lagere frequentie heb je er niet zo veel treinen voor nodig.
      Denk eerder dat ze de verbinding leeuwarden groningen-amsterdam zuid-breda lang gaan uitstellen.

      • Intercity naar Brussel heeft zoal hogere prioriteit dan het doortrekken van ICNG naar Groningen/Leeuwarden. Al wacht Noord Nederland daarop.

        Zal me daarom benieuwen of de ICNG België werkelijk in 2025 gaat rijden met de stoppatroon die enigszins vergelijkbaar is met Eurostar Parijs.

    • Wat slechts sporadisch wordt vermeld is dat de IC Breda-Amsterdam CS in het weekend slechts overdag rijdt. Dus helemaal de vlag uithangen kan nog niet.

  • Er staat maandag TOT donderdag. Volgens mij wordt bedoeld: maandag T/M donderdag, dus inclusief de donderdag.

  • De Intercity vanuit Heerlen zou ook in het weekend weer doorrijden naar de Randstad, zo beloofde NS afgelopen voorjaar. Ook de site van 1Limburg schreef dat afgelopen maandag nog. Ik kan het in het overzicht van NS en in de dienstregeling nog nergens terugvinden.
    Ook zouden de Sprinters die al een een paar jaar tot 1 keer per uur zijn gereduceerd weer 'gewoon' 2 keer per uur rijden. Ook hier is niets van terug te vinden.
    Eerst was er het smoesje van corona, toen personeelgebebrek en nu? Er zijn net zo veel of meer reizigers in het weekend dan 3 jaar geleden.

    • Dat de frequentieverhoging vna de sprinters is al in augustus afgeblazen. NS hoopt dat nu ergens in 2024 de frequentie kan worden verhoogd....

  • De intercity naar Heerlen rijdt vanuit de randstad tot aan Eindhoven gecombineerd met de intercity naar Maastricht met dus een relatief lange stop in Eindhoven. Echter wordt deze rechtstreekse verbinding maar eenmaal in de 2 uur aangeboden. Dus of hier nou sprake is van een verbetering. Ik had gehoopt dat deze intercity in het weekend hetzelfde pad rijdt als van maa - don maar dat is dus niet zo. Geen uitbreiding dus

    • Dankje. Dat is dus de reden dat bij opstap in Weert de trein uit Heerlen niet in de planner wordt vermeld. Want eigenlijk moeten de reizigers uit Heerlen, net als nu, 13 minuten wachten in Eindhoven. En NS verkoopt dat als een vooruitgang!
      Dus we zijn nog niet af van al die 28-minuten-aansluitingen in Utrecht en Amsterdam. Alleen richting Leiden (en terug) klopt de aansluiting nu.
      En in Den Bosch sluit de trein uit Maasstricht weer aan op de IC naar Nijmegen. De blunder om die laatste via spoor 1 te leiden is na jaren eindelijk gecorrigeerd. En ook de terugweg uit Nijmegen richting Maastricht is hersteld (volgens de dienstregeling althans).

    • Dan zou je tussen Eindhoven en Utreecht in het weekend weer 6x per uur moeten gaan rijden wat totale waanzin is.

  • Ik reis wekelijks over de Hanzelijn van Zwolle naar Almere. Eigenlijk altijd met de intercity maar soms als die veel vertraging heeft of komt te vervallen wil ik nog wel eens in de sprinter stappen. Duurt langer maar je bent tenminste onderweg.
    Door de wijzigingen met overstap op Lelystad heb je daar straks een wachttijd van 21 minuten en de totale reistijd wordt 12 minuten langer!

    Eerlijk gezegd vind ik de Hanzelijn en zijn verbindingen steeds slechter worden. De treinen zijn vaak vol en als er storingen zijn kun je vaak geen kant meer op. Ik had gehoopt dat Zwolle ook eens kwartiers-verbindingen zou krijgen (ook richting Amersfoort/Utrecht) maar dat zal denk ik nooit gaan gebeuren.

    Ik vrees dat ik ook in 2024 weer vaak de trein voor de auto moet gaan omruilen. Gelukkig zijn de wegen in de polder nu ook bijna allemaal naar 100 geupgrade met 2 stroken dus het rijd een stuk beter dan eerst.

    • De sprinters tussen Zwolle en Lelystad reden vanwege de Randstad noodgedwongen met hele lange treinen maar waren zelfs in de spits vaak voor 80% leeg. Dat die dienst in Lelystad is geknipt is niet meer dan logsich, dit was absurde geldverspilling.

    • Lees wel eens een krant en kijk je wel eens TV? NS is bijna failliet en dan verwacht jij serieus dat ze meer treinen gaan laten rijden?

  • Tegenwoordig is elk gehucht een intercity stop. Het wordt tijd dat er weer echte intercity verbindingen komen zoals Amsterdam - Utrecht - Eindhoven - Maastricht of Den Haag - Utrecht - Arnhem.

    • De verbindingen die je noemt ijn nooit met zo weinig stops geweest. Intercity's hebben bijv. altijd in Den Bosch gestopt.

Share

Recent Posts

Politieke steun voor NS moet duurder treinkaartje voorkomen: ‘Vasthouden aan structurele oplossing’

President-directeur Wouter Koolmees van de NS hoopt dat de politiek dit jaar opnieuw zal bijspringen…

15 uur terug

NS ziet 2023 als ‘jaar met twee gezichten’, leed kleiner verlies dan vorige jaren

NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens…

18 uur terug

CBS: reizigersaantallen ov nog niet op niveau van voor corona

In 2023 checkten mensen vaker in bij het openbaar vervoer dan het jaar ervoor, maar…

2 dagen terug

Nog eens tien ICNG’s voor NS, ook toelating voor Duitsland

NS heeft een extra bestelling voor tien nieuwe ICNG's gedaan bij treinfabrikant Alstom, meldt het…

2 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling toch aan, vanaf maandag minder treinen

Vanaf maandag rijdt NS met één trein per uur minder over de HSL tussen Breda…

5 dagen terug

Grote storing in NS-reisinformatiesystemen verholpen

Update 21:00 uur: de storing is verholpen. De NS kampt met een grote technische storing…

6 dagen terug