Foto: Markus Mainka / Shutterstock
Vanaf april 2025 wordt reizen naar Berlijn een stuk toegankelijker en betaalbaarder dankzij de nieuwe lowbudgettrein van GoVolta. Deze nieuwe ontwikkeling in het Europese treinverkeer belooft reizigers een voordelige manier om de meest bruisende steden van Europa te bereiken. De trein Amsterdam – Berlijn moet de eerste trein zijn. Later in 2025 moet ook een trein Amsterdam – Kopenhagen van start gaan, en een trein Amsterdam – Basel.
In het kort:
De lancering van deze dienst staat gepland voor april 2025. Treintickets zijn nu nog niet verkrijgbaar, maar het bedrijf heeft laten weten dat de ticketverkoop in januari zal starten. Wat de nieuwe treindienst zo aantrekkelijk maakt, is de ongekend lage startprijs van slechts € 10 voor een enkele reis. Dit tarief zal echter beperkt beschikbaar zijn. Voor een retourtje zal je een gemiddelde prijs van € 50 à € 60 kwijt zijn, exclusief de kosten voor een zitplaatsreservering.
Reizigers kunnen zonder extra kosten handbagage meenemen. Of het mogelijk is om zonder bijbetaling een grote koffer mee te nemen, wordt nog nader bepaald. De reis van Amsterdam naar Berlijn duurt ongeveer acht uur. Dat is ongeveer twee uur langer dan de gebruikelijke trein naar Berlijn. Deze langere reistijd wordt echter gecompenseerd door de aantrekkelijke ticketprijzen.
De treinen van GoVolta zullen twee klassen hebben: Economy (2e klas) en Comfort (1e klas). Elke trein biedt plaats aan 800 reizigers. Dat is dus gelijk aan vier à vijf vliegtuigen. Elke trein zal waarschijnlijk ook een restauratie hebben, of anders een andere vorm van catering. Het is nog onduidelijk welk type rijtuigen het bedrijf gaat inzetten.
Sommige lowbudgettreinen hebben die bewust niet vanwege de hoge kosten. Ook de NS-intercity naar Berlijn zal vanaf december tijdelijk geen bar/bistro meer hebben, totdat de nieuwe treinen zullen instromen. Initiatiefnemer Maarten Bastian legt de keuze uit: “We willen dat reizigers prettig kunnen reizen. Daar past vanwege de reisduur bij dat reizigers niet opgehokt zitten zoals bij budgetairlines, en daar hoort een restauratie ook gewoon bij.”
Het bedrijf kreeg eerder met de nachttreinen van Green City Trip kritiek. Voor bijna alles moest er bijbetaald worden. Samen liggen in één coupe? Bijbetalen. Beddengoed? Bijbetalen. Ontbijt? Bijbetalen. Het principe is gekopieerd van lowcostairlines. Het is een bewuste keuze. “Anders is het vliegtuig het goedkoopst, en kiezen mensen niet voor de trein. En dat willen we juist wel” vertelde Bastian eerder aan Treinreiziger.nl.
De trein vertrekt dagelijks om 8:34 uur vanuit Amsterdam Centraal en maakt stops in Amersfoort (9:14), Deventer (9:52) en Hengelo (10:28), om uiteindelijk om 16:30 uur in Berlijn Hbf aan te komen. De terugreis vanuit Berlijn Hbf begint om 13:27 uur, met een geplande aankomst in Amsterdam rond 21:00 uur. Al met al duurt de treinreis circa acht uur.
De dienstregeling zal mogelijk wijzigen. De getoonde dienstregeling werd beoogd in 2024, de start van de treindienst is echter uitgesteld naar 2025. De dienstregeling voor 2025 is nog niet bekend.
This post was last modified on 29 maart 2024 17:36
Het openbaar vervoer dreigt vanaf komend jaar flink duurder te worden. Verwachte oplossingen voor bezuinigingen…
ProRail heeft moeite om voldoende verkeersleiders te vinden. De gevolgen van een krappere arbeidsmarkt worden…
Eurostar waarschuwt reizigers van Amsterdam naar Londen voor een half uur langere reistijd vanwege een…
De NS rijdt op Koningsdag een uitgebreide Oranjedienstregeling. Er worden meer en langere treinen ingezet…
Arriva zet in Gelderland en Overijssel extra treinen in rond Koningsdag en Bevrijdingsdag. De koninklijke…
Het kabinet trekt 1,9 miljard euro uit voor de Nedersaksenlijn. Dat laat coalitiepartij BBB weten…