Testritten drielandentrein zorgen voor hinder tussen Maastricht en Heerlen

Vanaf maandag 11 december rijden er tot uiterlijk eind januari 2024 geen sneltreinen tussen Maastricht en Heerlen. In plaats daarvan rijden er twee keer per uur snelbussen. Dat heeft te maken met testritten die Arriva uitvoert voor de nieuwe drielandenlijn Luik – Maastricht – Heerlen – Aken. De stoptreinen op dat traject blijven wel rijden, twee keer per uur volgens de normale dienstregeling, maakte Arriva dinsdag bekend.

Treindienst Luik – Maastricht – Aken

Door de nieuwe regeling blijft vier keer per uur een reismogelijkheid bestaan, aldus Arriva. Omdat zowel de stoptreinen als de snelbussen in Valkenburg stoppen, blijven de komende kerstevenementen in het Limburgse heuvellandstadje goed bereikbaar, aldus de vervoerder.

Ergens in 2024 wordt begonnen met de nieuwe drielandenlijn (RE18) tussen Luik en Aken. Voor die lijn zet Arriva speciaal materieel in, dat is voorzien van het nieuwe Europese treinbeveiligingssysteem ETCS. Arriva is daarmee de eerste vervoerder in Nederland die met dit Europese systeem start.

Vertraging

Voor treinen daadwerkelijk via Zuid-Limburg van Aken naar Luik en vice versa kunnen rijden, moet er eerst een aantal testritten worden uitgevoerd. Die duren uiterlijk tot eind januari, aldus Arriva. Tot die tijd worden dus snelbussen ingezet.

Eerder was aangekondigd dat de drielandentrein al vanaf december gaat rijden, maar demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen schreef in oktober aan de Tweede Kamer dat de planning opnieuw niet gehaald zou worden. Die vertraging kwam door “onvoorziene, technische uitdagingen” bij het geschikt maken van de treinen van vervoerder Arriva voor de verschillende beveiligingssystemen die in de drie landen gebruikt worden. Daardoor kon later dan voorzien de aanvraag voor toelating worden ingediend bij het Europese spoorwegagentschap ERA. De staatssecretaris sprak de verwachting uit dat de treinen pas in de eerste helft van 2024 gaan rijden.

December 2018

Rond de zomer meldde Arriva nog dat alle seinen op groen stonden om de treindienst Luik – Maastricht – Aken tijdig te kunnen opstarten. Zodra de nieuwe treindienst start, moet het ook mogelijk worden om met de ov-chipkaart naar België te reizen. Al met al is er sprake van circa vijf jaar vertraging, want oorspronkelijk zou de trein in december 2018 gaan rijden.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 6 december 2023 13:08

Bekijk reacties

  • Belachelijk!!!

    De eerste keer dat ik hoor dat de reguliere dienstregeling aangepast moet worden voor testritten. Als het niet tussen de reguliere treinen door kan, dan moeten de testritten maar 's nachts plaats vinden.

    Waarschijnlijk heeft dit te maken met dezelfde reden waarom de frequentie in Zeeland is verlaagd: PERSONEELS TEKORT! Zo kan je de machinisten voor de testritten uit de reguliere dienstregeling onttrekken.

    • Voor die testritten heb je wel personeel en materieel nodig. En dat wordt dus weggehaald bij de gewone dienst.

      Overigens wat een flop is dat ERTMS. Het hangt van problemen aan er klaar.

    • Dat heeft niets met personeelstekort te maken. Arriva gaat natuurlijk niet machinisten aannemen en opleiden voor testritten en ze daarna weer ontslaan omdat er dan geen werk meer voor ze is .

      • Ooit van reserve personeel gehoord? Een bedrijf neemt iets meer personeel in dienst dan nodig om bijvoorbeeld calamiteiten op te vangen. Testritten doe je normaal met je reserven personeel, of je reserve personeel doet tijdelijk de normale dienst zodat personeel uit de normale dienst wordt vrijgespeeld.

        • En na dat testen gaan ze jarenlang gezellig de hele dag in de kantine zitten? Want dan is er verder gewoon minder werk.

  • "Arriva is daarmee de eerste vervoerder in Nederland die met dit Europese systeem start." - hier bedoel je waarschijnlijk iets andres? Veel vervoerders in Nederland rijden al met ETCS (oa HSL, Betuweroute)...

  • Aangezien het overschot aan rijdend materieel dat in Maastricht en Heerlen wortel staat te schieten, lijkt dit gewoon weer op de zoveelste smoes van Arriva. Alsof ze met alle acht de multicourante stellen tegelijk gaan testen en de rest van het materieelpark kapot is. Normaal zijn 1 á 2 stellen meer dan voldoende en zoveel hebben ze echt wel over. Kijk maar wat ze rond Pinkpop uit de hoed weten te toveren.

    • Het prombleem is niet het materieel, maar het personeel. Arriva Limburg heeft een enorm personeelstekort en en ziekteverzuim van circa 20%.

      • Maar de Drielandentrein wordt tzt tussen Maastricht en Luik gereden door NMBS-personeel, dus waarom wordt hier Arriva-personeel voor ingevlogen?

  • Kan iemand uitleggen waarom dat ERTMS jarenlang getest moet worden voor het gebruikt kan worden? Want tussen Heerlen en Aachen is er in het verleden ook al eindeloos getest.

    • En vanaf het voorjaar van 2022 is met deze treinstellen ook uitgebreid in België getest... Dus ben ook wel benieuwd waarom nu ineens weer twee volle maanden getest moet worden.

    • Belgie is een achterhoede gevecht aan het boeren om arriva weg te houden/hun monopolie op alle belgische regionale lijnen te houden.

  • Tjonge jonge, normaal gesproken zijn op de 2 weken kerstvakantie na er weinig medewerkers op vakantie. Dat je dan toch nog personeel uit de reguliere dienst nodig hebt voor testritten geeft wel te denken. En daarnaast is het gebruik van ETCS beperkt tot het gebied in Belgie waar zover ik tot nu toe begrepen heb, personeel van de Belgische NMBS de treinen gaat/ blijft rijden! Ook is Arriva zeker niet de eerste vervoerder die met ETCS appararuur in z'n treinen rijdt, NS internationaal rijdt er al mee met Eurostar rood en blauw + ICE en NS op de HSL , verder de stoptrein van Arnhem de grens over en (zowat) alle goederen vervoerders, van een primeur kan je dan echt niet meer spreken.

    • Het is nog erger, erts ligt niet eens op het belgische stuk, alleen belgie eiste een maand voordat de dienst van start zou gaan dat het ingebouwd wordt om arriva te pesten.
      De belgische treinen hebben geen emtrs en er zijn ook nog geen convrete plannen om het op die lijn te installeren.
      En om het nog erger te maken,de belgische treinen hebben geneens het nederlandse systeem en rijden het laatste stukje op zicht.

  • Apart dat Arriva ten kosten van de reizigers deze testen uitvoert. Ik kan goed begrijpen dat je de testen moet doen, maar ik kan het gevoel niet onttrekken dat dit komt omdat het reeds bestaande ernstige personeelstekort bij Arriva hier de grootste drijfveer is van deze buitendienststelling. Er moeten uiteindelijk machinisten zijn die dit testtraject kunnen uitvoeren, en daar hebben zij bij Arriva nog steeds veel te weinig van.

    Daarnaast staat er een fout in dit artikel. Arriva is helemaal niet de eerste vervoerder in Nederland die ERTMS gebruikt. De NS rijdt met ERTMS over de HSL, en de goederenvervoerders van de Betuwelijn maken er al gebruik van.

    • Ten koste van de reizigers misschien, maar niet gratis. Wat denk je dat die extra snelbussen kosten?

      • Is reeds ingecalculeerd en komt uit de pot waar iedereen aan bijdraagt.
        Maak je geen zorgen.
        Zorg/ pleit dat de rijken eens belasting gaan betalen en niet parasiteren op de hardwerkende Nederlander en arbeidsmigranten.
        Dit jaar meer dan 51 miljardairs in Nederland geloof niet dat die hard werken, weet het wel zeker.
        Ze betalen procentueel minder belasting dan jan met de pet, het klootjesvolk volgens rechts.

  • Deze Drielandentrein zal er echt niet komen alleen al qua personeel is het al dramatisch in Limburg met de trein het zal alleen maar slechter gaan worden in Limburg let maar op mijn woorden

    • Rijd bijna dagelijks met arriva naar Maastricht of Aken.
      De laatste tijd zie ik veel nieuwe gezichten, zijnde machinist/(e).
      Verheug me op de verbinding naar Luik.
      Goed dat er 4 x per uur een verbinding is met Maastricht.
      Had liever een rechtstreekse bus naar Maastricht gezien zonder tussenstop Valkenburg want dan kan je evengoed de stoptrein nemen.
      Ik zal dan nu maar de stoptrein .18 u. en .48 u nemen.

      • Blijkt dat je met snelbus maastricht - Valkenburg - heerlen 32 min erover doet ipv 31 min met stoptrein, betaal je voor snelbus 9 E en voor stoptrein over het zelfde traject 6,80 E. Resp. 5,40 E en 4,08 E indien je kortingskaart 40% hebt.
        Kan dat zomaar?

  • De NS had een rechtstreekse lijn naar AAachen HBF. Dat zou veel sneller gaan via het miljoenenlijntje. Waarom is dat afgeschaft?

    • Omdat die niet via Heerlen ging en juist vanuit de regio Heerlen is er veel vervoer naar Aachen. Kortom die verbinding trok veel minder reizigers.

      • Plus dat de Deutsche Bahn de aansluiting naar Simpelveld bij Vetschau heeft weggehaald, waardoor er geen treinverkeer meer mogelijk is tussen Simpelveld en Aachen.

  • Hoeveel van dit soort OV faal berichten haalt dit en andere fora? Waar staat de reiziger en ik bedoel de OV afhankelijke reiziger tegenwoordig nu? Vroeger schreef ik terecht dat dit een aansluitende vorm van BOVAG reclame is en veel mensen met vervoerskeus, kiezen inmiddels voor de eigen auto. Wanneer nemen de bonden, vervoerders en overheden hun verantwoordelijkheid voor de klanten van het OV? En op de vraag "Waar zullen we zijn zonder de trein?" is thuis. Want zonder deugdelijk OV en eigen auto kom je niet verder dan wat je (e-)fiets kan brengen.

Share

Recent Posts

Politieke steun voor NS moet duurder treinkaartje voorkomen: ‘Vasthouden aan structurele oplossing’

President-directeur Wouter Koolmees van de NS hoopt dat de politiek dit jaar opnieuw zal bijspringen…

14 uur terug

NS ziet 2023 als ‘jaar met twee gezichten’, leed kleiner verlies dan vorige jaren

NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens…

16 uur terug

CBS: reizigersaantallen ov nog niet op niveau van voor corona

In 2023 checkten mensen vaker in bij het openbaar vervoer dan het jaar ervoor, maar…

2 dagen terug

Nog eens tien ICNG’s voor NS, ook toelating voor Duitsland

NS heeft een extra bestelling voor tien nieuwe ICNG's gedaan bij treinfabrikant Alstom, meldt het…

2 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling toch aan, vanaf maandag minder treinen

Vanaf maandag rijdt NS met één trein per uur minder over de HSL tussen Breda…

5 dagen terug

Grote storing in NS-reisinformatiesystemen verholpen

Update 21:00 uur: de storing is verholpen. De NS kampt met een grote technische storing…

6 dagen terug