Duitse treinmachinisten gaan staken vanwege loonconflict

Duitse treinmachinisten gaan deze week staken. Vakbond GDL kondigde die staking, waarmee de machinisten hun eis voor een beter loon kracht willen bijzetten, aan nadat de machinisten met overgrote meerderheid voor zo’n actie hadden gestemd.

Kwart van de treinen

Zowel treinreizigers als het goederenvervoer krijgen last van de actie die tot vrijdagochtend duurt. De staking begint dinsdag om 19.00 uur bij het goederenvervoer. Vanaf 02.00 uur staken ook de machinisten op passagierstreinen voor 48 uur. Daarmee wil de vakbond naar eigen zeggen het weekend- en vakantieverkeer ontlasten.

Spoorbedrijf Deutsche Bahn rekent erop dat woensdag en donderdag slechts een kwart van de treinen rijden. Daarbij richt het bedrijf zich op veelgebruikte lijnen zoals tussen Berlijn en het westen van het land en tussen Hamburg en Frankfurt. Ook verbindingen met luchthavens en grote overstapstations krijgen prioriteit. Deutsche Bahn roept reizigers op om hun geplande trip uit te stellen als dat mogelijk is.

Nightjet

Het spoorbedrijf heeft verder bekend gemaakt dat de Nightjet door het conflict niet kan rijden. Of dit alleen geldt voor de nachttreinen die van en naar Hamburg rijden, of ook van en naar Amsterdam is voor Treinreiziger.nl nog niet duidelijk. De kans is groot dat ook de nachttrein van en naar Nederland hierdoor getroffen is.

Looneis

Het conflict draait om een loonsverhoging in twee stappen van in totaal 3,2 procent. Dat eist GDL en heeft Deutsche Bahn ook geboden. Er is alleen onenigheid over de momenten waarop de loonsverhogingen in zouden gaan. Bovendien wil GDL een eenmalige bonus van 600 euro voor het personeel.

Deutsche Bahn veroordeelde de staking en noemde die “een klap in het gezicht” voor reizigers. Het Duitse spoorwegbedrijf lijdt door de coronamaatregelen verlies op het passagiersvervoer. Bovendien moet het bedrijf tientallen kilometers spoorweg herstellen die door de recente overstromingen beschadigd zijn geraakt.

Ook voor de industrie is de staking slecht nieuws. Bedrijven hebben al moeite om alle grondstoffen en goederen tijdig op de juist plek te krijgen en de staking zorgt weer voor nieuwe problemen.

(c) ANP

This post was last modified on 11 augustus 2021 09:29

Bekijk reacties

Share

Recent Posts

In 2023 nachttrein naar Barcelona?

De Nederlands-Belgische spoorwegmaatschappij European Sleeper wil eind volgend jaar meerdere keren per week een nachttrein…

3 dagen terug

NS: wekelijks aanpassingen in dienstregeling mogelijk door personeelstekort

Als de NS komende zomer wegens de krapte op de arbeidsmarkt aanpassingen moet doen in…

1 week terug

‘Openbaar Vervoer in 2023 weer even druk als in 2019’

Het valt te verwachten dat het openbaar vervoer in 2023 weer bijna net zo druk…

1 week terug

Nachttrein naar Franse wintersportbestemmingen (en Franse stranden)

European Sleeper gaat samenwerken met Sunweb om duurzaam reizen voor een breed publiek aantrekkelijk te…

2 weken terug

Vacature specialist treintickets

Treinreiziger is op zoek voor Treinrondreis.nl naar een enthousiaste nieuwe collega. Heb jij affiniteit met…

2 weken terug

Einde aan tijdperk: Geen grote NS treinkaartacties meer via Kruidvat en AH

NS is (voorlopig) gestopt met grootschalige treinkaartjes via partijen als Kruidvat en Albert Heijn. Dat…

3 weken terug