Duitse treinmachinisten gaan staken vanwege loonconflict

Duitse treinmachinisten gaan deze week staken. Vakbond GDL kondigde die staking, waarmee de machinisten hun eis voor een beter loon kracht willen bijzetten, aan nadat de machinisten met overgrote meerderheid voor zo’n actie hadden gestemd.

Kwart van de treinen

Zowel treinreizigers als het goederenvervoer krijgen last van de actie die tot vrijdagochtend duurt. De staking begint dinsdag om 19.00 uur bij het goederenvervoer. Vanaf 02.00 uur staken ook de machinisten op passagierstreinen voor 48 uur. Daarmee wil de vakbond naar eigen zeggen het weekend- en vakantieverkeer ontlasten.

Spoorbedrijf Deutsche Bahn rekent erop dat woensdag en donderdag slechts een kwart van de treinen rijden. Daarbij richt het bedrijf zich op veelgebruikte lijnen zoals tussen Berlijn en het westen van het land en tussen Hamburg en Frankfurt. Ook verbindingen met luchthavens en grote overstapstations krijgen prioriteit. Deutsche Bahn roept reizigers op om hun geplande trip uit te stellen als dat mogelijk is.

Nightjet

Het spoorbedrijf heeft verder bekend gemaakt dat de Nightjet door het conflict niet kan rijden. Of dit alleen geldt voor de nachttreinen die van en naar Hamburg rijden, of ook van en naar Amsterdam is voor Treinreiziger.nl nog niet duidelijk. De kans is groot dat ook de nachttrein van en naar Nederland hierdoor getroffen is.

Looneis

Het conflict draait om een loonsverhoging in twee stappen van in totaal 3,2 procent. Dat eist GDL en heeft Deutsche Bahn ook geboden. Er is alleen onenigheid over de momenten waarop de loonsverhogingen in zouden gaan. Bovendien wil GDL een eenmalige bonus van 600 euro voor het personeel.

Deutsche Bahn veroordeelde de staking en noemde die “een klap in het gezicht” voor reizigers. Het Duitse spoorwegbedrijf lijdt door de coronamaatregelen verlies op het passagiersvervoer. Bovendien moet het bedrijf tientallen kilometers spoorweg herstellen die door de recente overstromingen beschadigd zijn geraakt.

Ook voor de industrie is de staking slecht nieuws. Bedrijven hebben al moeite om alle grondstoffen en goederen tijdig op de juist plek te krijgen en de staking zorgt weer voor nieuwe problemen.

(c) ANP

This post was last modified on 11 augustus 2021 09:29

Share

Recent Posts

Update met reacties – Europese Commissie stapt naar rechter om aanbesteding hoofdspoornet aan NS

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het treinverkeer op…

8 uur terug

Storingen op spoor nemen toe – treinen rijden wel stipter

Het aantal ernstige storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar…

11 uur terug

Rover roept Tweede Kamer op geld uit te trekken voor treinkaartjes

Reizigersvereniging Rover vreest voor groeiende vervoersarmoede door de nieuwe prijsstijging van treinkaartjes en roept de…

1 dag terug

Treinkaartjes volgend jaar 6 tot 9 procent duurder – meer drukte in treinen verwacht

Treinkaartjes stijgen volgend jaar tussen 6 en 9 procent in prijs. Dat hebben NS en…

1 dag terug

Basisdienstregeling bij stakingen juridisch (bijna) niet haalbaar – ministerie kijkt naar vrijwillige optie

Een basisdienstregeling voor het spoor bij stakingen is juridisch vrijwel onhaalbaar. Dit antwoordt demissionair staatssecretaris…

1 dag terug

Problemen op spoor in Rotterdam en Zeeland

Er zijn woensdag problemen op het spoor in Rotterdam en Zeeland. Het treinverkeer rond Rotterdam…

2 dagen terug