Het treinverkeer in Duitsland ligt woensdag en donderdag grotendeels stil door een staking van Duitse machinisten. De vakbond GDL roept op om het werk neer te leggen. De Deutsche Bahn verwacht dat slechts een kwart van de lange-afstandstreinen zal rijden.
Ook het regionale treinverkeer wordt hard getroffen. De staking is het gevolg van een loonconflict, waarbij het vooral gaat om de timing van loonsverhogingen. Deutsche Bahn heeft voorgesteld om de lonen met 1,5 procent te verhogen in januari 2022 en met nog eens 1,7 procent in maart 2023. De vakbond wil echter al in 2021 een loonsverhoging zien, plus een bonus van 600 euro, en een tweede loonsverhoging van 1,8 procent in 2022.
Deutsche Bahn noemt de staking “een onnodige escalatie over de rug van de treinreizigers”, net nu na maanden van coronabeperkingen het aantal treinreizigers weer begint aan te trekken. De spoormaatschappij leed door corona in 2020 een historisch verlies van 5,7 miljard euro.
De staking werd pas dinsdag aangekondigd. Dezelfde dag legden machinisten het werk neer voor goederentreinen. In de nacht van dinsdag op woensdag hebben ook machinisten van reizigerstreinen het werk neergelegd. Daardoor kon al dinsdag de Nightjet niet meer rijden. Dat treft ook de nachttrein Amsterdam – Wenen / Innsbruck. Woensdag en donderdag is de nachttrein eveneens geannuleerd.
De trein naar Berlijn rijdt woensdag en donderdag niet verder dan Bad Bentheim. De ICE Amsterdam – Frankfurt rijdt wel. De directe trein naar Zwitserland rijdt tijdens de staking alleen tussen Amsterdam en Keulen. Ook DB-dochter Arriva wordt door de staking getroffen. De regionale treinen Maastricht – Aken rijden niet tussen Heerlen – Aken. Op een deel van de route (Heerlen – Herzogenrath) worden bussen ingezet.
Binnen Duitsland legt Deutsche Bahn de focus op drukke trajecten. Zo zal het spoorbedrijf proberen de treinen tussen Berlijn en het westen van Duitsland te laten rijden, net als de verbinding tussen Frankfurt en Hamburg. Ook treinverbindingen naar vliegvelden en belangrijke stations wil het bedrijf zo veel mogelijk gaande houden.
(c) ANP / Ttreinreiziger.nl
This post was last modified on %s = human-readable time difference 08:55
Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer gaat het strikte veiligheidsbeleid voor spoorwegovergangen heroverwegen. Zoals afgelopen…
Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…