Eerste ICNG in huisstijl NS

1 maand terug

De Nederlandse Spoorwegen hebben foto’s vrijgegeven van de eerste Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) in de NS huisstijl. De treinen waren tot nog toe alleen te zien met zwarte folie. De eerste testen met de ICNG zijn inmiddels voltooid.

Foto: NS

ICNG vanaf 2021 met treinreizigers

In mei maakte de ICNG al de eerste kilometers op testbaan in Velim. NS zegt dat de treinstellen in 2021 in de reizigersdienst zullen verschijnen. De treinstellen zullen als eerste worden ingezet op de HSL tussen Amsterdam – Rotterdam (- Breda). Later zullen de treinstellen ook elders ingezet worden.

99 treinstellen

NS heeft in totaal 79 treinstellen besteld die alleen geschikt zijn voor Nederland, en nog eens 20 treinstellen zijn geschikt voor zowel Nederland als België. Die treinstellen zullen gebruikt worden voor de intercity Amsterdam – Brussel en worden ook wel ICNG België genoemd.

De Bij

De ICNG-treinstellen kunnen een snelheid halen van 200 kilometer per uur, nu rijdt de Intercity Direct nog maximaal 160 kilometer per uur. Onder treinspotters wordt de nieuwe intercity ook wel “de Bij” en “de Wesp” genoemd. Dit omdat de voorkant van de trein zwart met geel is.

Productie

Vorig jaar nam Treinreiziger.nl een kijkje in de Alstom-fabriek in Polen, waar met 500 man aan de nieuwe treinen wordt gewerkt. Toen nog zes dagen per week, later is dat zelfs opgeschroefd naar dagelijks. Lees hier het verslag vanuit de fabriek in Katowice.

De bestelling bestaat uit 49 treinstellen van 5 rijtuigen en 28 treinstellen van 8 rijtuigen. Deze hebben bij elkaar circa 25.000 zitplaatsen. Daarnaast worden er nog eens 20 treinstellen van 8 rijtuigen gebouwd, die zowel in België als in Nederland kunnen rijden.

This post was last modified on september 22, 2019 10:08 pm

Bekijk reacties

  • Peter je hebt gelijk als het om de vernieuwde oude dubbeldekkers gaat. Niet alleen de stoelen zijn slecht zeker als je langer dan een uur in moet zitten, ze slijten ook sneller valt mij op en de airco is een stuk kouder vooral op het bovendek. Deze treinen worden nu aangeduid met (V)IRMm - met kleine letter "m" erbij - en het rijcomfort is zeker gezeten op het bovendek soms zelfs onrustiger en wiebeliger dan in de (nog) niet verbouwde treinen. Ik geef de (V)IRMm de bijnaam "de koelbox", ben er géén fan van ! Vraag mij af wat de ICNG gaat bieden, ook die rot stoelen en koele airco, laten we hopen van niet !

  • Ik heb liever een trein van 250 km/u dan 200 km/u. Iemand zei in een YouTube comment een keer dat NS voor Amsterdam - Brussel andere treinen met 250 km/u gaat kopen.

  • Hoe zit het nu met het aantal zitplaatsen? De oude ic-rijtuigen zijn toch veel langer dan deze nieuwe bakken? Ook lijkt de inrichting wat speelser/minder economisch te worden met tafels en banken aan de zijkant. Dus in mijn beleving gaat het aantal zitplaatsen er per trein op achteruit.
    Daarnaast ben ik benieuwd naar het zitcomfort. De gereviseerde oude dubbeldekkers die nu IC-dienst doen, zitten dramatisch (als rechte planken).

  • Ik verbaas me over het geringe aantal deuren, dat zal het snel in- en uitstappen niet bevorderen. Daarnaast, wordt de koppeling niet afgedekt, zoals bij de Duitse IC's ? Staat veel netter en er komt ook minder vuil binnen/geeft minder weerstand, lijkt me.

    • De lengte van de ICNG rij en - stuurstrandrijtuigen zijn wat korter dan bij de meeste andere treinen. En via die 1300 mm brede deuren kunnen veel mensen tegelijk in - en uitstappen. Meer dan bij die verouderde krappere deuren van de NS Intercityrijtuigen.

      Een voorbeeld is te goed te zien bij de Arlanda Express van de Zweedse Staatsspoorwegen:

      https://www.youtube.com/watch?v=u75eB4vXcTg

      Arlanda Express is een oude Coradia Intercity met een maximumsnelheid van 200 km p/u. Hier zie je hoe ruim de deuren zijn.

    • Je linkje doet het bij mij niet. Maar ken het verhaal wat in NRC staat.

      Vanaf 2025 moet de huidige Traxx + ICR vervangen worden:

      https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/03/06/kamerbrief-investering-icng-belgie

      Quote:

      NS heeft aangegeven dat de huidige rijtuigen van de IC Brussel in 2025 technisch en economisch zijn afgeschreven en volgens de overeengekomen concessie met het ministerie van I&M is NS verplicht om te zorgen voor continuïteit van materieel bij afloop van de concessie (artikel 72, lid 1) eind 2024.

      NS moet ervoor zorgen dat er vanaf 2025 een opvolger is. Ook al staat het nog niet vast of NS een concessie krijgt voor de Benelux-trein op de HSL. Dat wordt waarschijnlijk in 2020 bekend.

      Vandaar ex - Minister van Financiën dit goedkeurde om eerst twee ICNG te bestellen. En nu met die achttien extra ICNG België erbij neemt NS een zekere risico. Maar die ICNG België kan ook op Nederlandse spoornet worden ingezet. Hoewel het daar dan niet helemaal voor bedoeld is.

    • Wie weet, om het geluid van de ICdirect te verminderen is er al eens een slijpactie gedaan. Als je dat regelmatig moet doen ben snel van je spoorstaafjes af. Als ze straks (202x) van de traxx met wagons af zijn kun je nog een keer vlak maken en dan moet het voor alle treinen het minste geluid ontstaan.

    • Mij ook. Stadlers KISS is er ook in Doppelstock-uitvoering. Dan gaan er 1000 man in 8 bakken. En volgens mij kunnen daar ook prima rolstoelers in.

      • De perronhoogte wisselt per land. In Zwitserland zijn er lage perrons en is de benedenverdieping toegankelijk voor rolstoelen, en loop je boven door van het ene naar andere rijtuig. Dat kan bij de Nederlandse perronhoogte niet.

      • Oow wacht ik zie het al. De KISS 200 is meer dan 2 keer zo duur dan 'de bij'. Daar zit hem natuurlijk de kneep.

        • Dan smeer je de frequentie toch iets uit, in de rustige uren? Dan kun je in de drukke uren tenminste de vraag aan.

        • Je heb er wellicht minder nodig. Het gaat er ook om wat de bezettingsgraad over de hele dag. Dure treinen driekwart van de dag op 50% bezetting is slecht voor de begroting. Duidelijk dat u niet hoeft bij te dragen en geen bedrijf behoeft te besturen.

    • tja, daar zegt u wat. De massa wordt gekneld door de verplichting aan een marginale groep die niet mobiel kan zijn in dubbeldekkers