Eerste ICNG in huisstijl NS

9 maanden terug

De Nederlandse Spoorwegen hebben foto’s vrijgegeven van de eerste Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) in de NS huisstijl. De treinen waren tot nog toe alleen te zien met zwarte folie. De eerste testen met de ICNG zijn inmiddels voltooid.

Foto: NS

ICNG vanaf 2021 met treinreizigers

In mei maakte de ICNG al de eerste kilometers op testbaan in Velim. NS zegt dat de treinstellen in 2021 in de reizigersdienst zullen verschijnen. De treinstellen zullen als eerste worden ingezet op de HSL tussen Amsterdam – Rotterdam (- Breda). Later zullen de treinstellen ook elders ingezet worden.

99 treinstellen

NS heeft in totaal 79 treinstellen besteld die alleen geschikt zijn voor Nederland, en nog eens 20 treinstellen zijn geschikt voor zowel Nederland als België. Die treinstellen zullen gebruikt worden voor de intercity Amsterdam – Brussel en worden ook wel ICNG België genoemd.

De Bij

De ICNG-treinstellen kunnen een snelheid halen van 200 kilometer per uur, nu rijdt de Intercity Direct nog maximaal 160 kilometer per uur. Onder treinspotters wordt de nieuwe intercity ook wel “de Bij” en “de Wesp” genoemd. Dit omdat de voorkant van de trein zwart met geel is.

Productie

Vorig jaar nam Treinreiziger.nl een kijkje in de Alstom-fabriek in Polen, waar met 500 man aan de nieuwe treinen wordt gewerkt. Toen nog zes dagen per week, later is dat zelfs opgeschroefd naar dagelijks. Lees hier het verslag vanuit de fabriek in Katowice.

De bestelling bestaat uit 49 treinstellen van 5 rijtuigen en 28 treinstellen van 8 rijtuigen. Deze hebben bij elkaar circa 25.000 zitplaatsen. Daarnaast worden er nog eens 20 treinstellen van 8 rijtuigen gebouwd, die zowel in België als in Nederland kunnen rijden.

This post was last modified on september 22, 2019 10:08 pm

Bekijk reacties

  • Er zal toch meer getest worden dan in Velim alleen. Het personeel heeft ook maanden en maanden aan training nodig. Is bekend waar ze deze treinen gaan testen en proefrijden? Zien we ze eerdaags al op de (HSL)baan in Nederland.

    • Hoe is de kwaliteit van die Poolse treinen.
      We zagen uit Italië toch ook problemen, waar daarnaast de contracten ook niet slim waren en daardoor veel geld verloren ging.
      Hoe is dat in deze situatie ?
      Wat ik van de woningrenovatie zie, wel een heel ander terrein natuurlijk, is de geleverde kwaliteit slecht.
      Nemen ze kwaliteit wel hoog genoeg ?
      Maar goed, dit is een ander werkgebied, en ik heb nooit over problemen met treinen uit Polen gehoord.

      Wie weet er iets over ?

      • Alstom is natuurlijk Frans en heeft veel ervaringen met Hogesnelheidstreinen. Dus dat moet toch goed zitten lijkt mij;).

        • Het is inderdaad de fabrikant van o.a. de TGV. Zoals veel fabrieken doen om betaalbaar te blijven, wordt de productie vaak naar het buitenland verplaatst. Dat doet Stadler (Zwitsers), maar Alstom ook. En Bombardier is van oorsprong canadees, maar de treinen van Bombardier in Europa komen niet uit Canada :-).

      • Zoals al aangegeven is Alstom een Franse multinational. De Europese beveiligingssysteem ETCS zal geleverd worden vanuit Charleroi. En de trein wordt in Katowice (Alstom Poland) in mekaar gezet.

  • De kleuren passen goed bij deze Intercity. Een degelijk design. Niet spectaculair. Maar smaken zullen verschillen.

    Treinreizigers willen vooral een betrouwbare HSL Intercity die niet teveel uitvalt. Met de Traxx + ICR waren de volgende problemen vanaf september 2009 op de HSL Zuid:

    - omschakelen in spanningssluizen. Schijnt met ICNG volautomatisch te gaan gebeuren zodat de treinmachinist veel minder handelingen hoeven te doen. Wat ervoor zorgt dat de kans op foute handelingen zal afnemen.
    - resetten na stilstand. Afkondiging die vooral in het begin vaak te horen valt. Waardoor weer eens 2 - 4 minuten vertraging opleverde
    - niet goed sluiten van de deuren. Was in het begin soms een probleem voor NS personeel. Waardoor vertragingen waren. Of de Intercity Direct gewoon niet reed. Dit probleem is er al jaren niet meer. ICNG zal worden voorzien van een enkele deur (1300 mm?) die bestand is tegen luchtdruk van passerende Thalys/Eurostar met 300 km p/u.
    - goede software. Bombardier had vele jaren problemen met leveren van goede software. Maar dit jaar lijkt alles nu naar wens te gaan.
    - hoge geluidsniveau. Intercity Direct is niet echt stil. Inwoners in Bleiswijk en Bergschenhoek klagen altijd over Intercity Direct. En niet over Eurostar en de Thalys.

    De Eurostar en Thalys schijnt volgens de bewoners een minder zwaar geluid te hebben. Heeft dat te maken dat de Traxx een aslast heeft van 21 ton heeft. En dat de Eurostar/Thalys een aslast heeft van 17 ton? De HSL Zuid is eigenlijk geschikt voor treinen met een maximale aslast van 17,5 ton. Infraspeed gaf al aan dat de bovenkant van het HSL spoor enigszins sneller slijt waardoor ze iets meer onderhoudt moeten doen aan het spoor. Maar door de snelheid van slechts 160 km p/u is inzet van de Traxx geen probleem.

    ICNG heeft net als SNG, Flirt, SLT Jacobsdraaistellen. Alleen de voorste gedeelte van de stuurstandrijtuigen bestaat uit 2 x 2 assen. De overige assen bestaat uit 2 x 1 as. Minder assen betekent minder geluid. Zien wat het geluidsniveau zal worden.
    - NS treinmachinisten kon niet altijd goed overweg met de digitale Traxx. Bedienen van Traxx schijnt heel anders te zijn dan de klassieke NS treinen via seinpalen. Treinmachinisten klaagden dit jaar nog dat ze niet voldoende worden opgeleid door NS. En dat ze willen worden ingewerkt door ervaren Traxx treinmachinisten.

    Een aantal testen zoals passerende HSL treinen zullen ze op Velim niet kunnen uitvoeren. Vraag me af wie de NS treinmachinisten/treinpersoneel gaan opleiden voor het bedienen van de ICNG. Alstom en NedTrain?

    • Daarnaast heeft de Traxx een 'tramophanging', waarbij de helft van het gewicht van de motoren ongeveerd op de as steunt. Dat veroorzaakt ook veel krachtigere trillingen dan wanneer dat geveerd is.

    • De windrichting is alles bepalend. In de keuken op 300 meter is Eurostar duidelijk de minste herrie. Die is dubbele lengte maar rijdt echter zelden op hogere snelheid. Thalys is redelijk dragelijk, die rijden vanuit Nieuw-Vennep komende 200-250km/h (dwz gemeten 3-4 seconde voor een eigen lengte) en dan gaat het nog. Soms zijn die dubbel lengte. IC-direct maakt het meeste volume en heeft een hogere krasgeluid, vooral met windje mee naar de luisteraar. Dit zijn helaas ook de meeste treinen per uur. Wanneer ze zo lang met die wagons moesten gaan rijden hadden de beter een modificatie gemaakt met afschermingsplaten aan de wagon en kappen over de wielstellen.
      Tot genoegen van iedereen staat er nog zelden een traxx stil op de baan. Hoewel het dan wel een poosje lekker rustig is.

        • Er waren voor het HSL zuid strengere geluidsnormen gesteld dan voor de rest van het spoorwegnet. Voor de Thalys werd een ontheffing verleend omdat dat bestaand materieel was. De Fyra V250 voldeed er wel aan. De Traxx-ICR treinen voldoen er niet aan maar het wordt door de vingers gezien omdat het een noodoplossing is. De Eurostar en ICNG zouden er wel aan moeten voldoen, tenzij die eisen inmiddels definitief zijn vervallen.

        • @Johan:

          Heb met de Fyra gereisd. En inderdaad was het verbluffend stil. Zelfs bij 250 km p/u maakte het aanzienlijk minder geluid dan Traxx + ICR.

          Heb ooit gelezen dat geluidsnorm op HSL 57 decibel of minder moet zijn. Kan helaas het artikel niet meer vinden. Anders had ik een linkje geplaatst.

    • Ik ben benieuwd wat voor een onderhoud ze doen bij spoorslijtage. Ophogen gaat niet en omdat de staven ingegoten zijn wordt het een dingetje in de toekomst. Wat ik mij al afvroeg toen we nog op de HSL konden lopen tijden de bouw.

    • "Insecten worden nooit als naam gebruikt voor voertuigen."

      De Volkswagen Kever is toch echt een auto, een auto is een voertuig en een kever een insect.

    • Een zeer bekend type Volkswagen (bij mijn weten een voertuig) draagt de naam van een insect...:)

      Overigens maakt het Italiaanse bedrijf Piaggio driewielige bestelautootjes onder de naam "Ape" (Italiaans voor "bij") en scooters onder de naam "Vespa" (Italiaans voor "wesp").
      Ik kan me herinneren dat de NS niet bepaald (bepaald geen?) positieve associaties heeft met Italië als het om treinen gaat...:)

    • tja, daar zegt u wat. De massa wordt gekneld door de verplichting aan een marginale groep die niet mobiel kan zijn in dubbeldekkers

    • Mij ook. Stadlers KISS is er ook in Doppelstock-uitvoering. Dan gaan er 1000 man in 8 bakken. En volgens mij kunnen daar ook prima rolstoelers in.

      • Oow wacht ik zie het al. De KISS 200 is meer dan 2 keer zo duur dan 'de bij'. Daar zit hem natuurlijk de kneep.

        • Je heb er wellicht minder nodig. Het gaat er ook om wat de bezettingsgraad over de hele dag. Dure treinen driekwart van de dag op 50% bezetting is slecht voor de begroting. Duidelijk dat u niet hoeft bij te dragen en geen bedrijf behoeft te besturen.

        • Dan smeer je de frequentie toch iets uit, in de rustige uren? Dan kun je in de drukke uren tenminste de vraag aan.

      • De perronhoogte wisselt per land. In Zwitserland zijn er lage perrons en is de benedenverdieping toegankelijk voor rolstoelen, en loop je boven door van het ene naar andere rijtuig. Dat kan bij de Nederlandse perronhoogte niet.

    • Wie weet, om het geluid van de ICdirect te verminderen is er al eens een slijpactie gedaan. Als je dat regelmatig moet doen ben snel van je spoorstaafjes af. Als ze straks (202x) van de traxx met wagons af zijn kun je nog een keer vlak maken en dan moet het voor alle treinen het minste geluid ontstaan.

    • Je linkje doet het bij mij niet. Maar ken het verhaal wat in NRC staat.

      Vanaf 2025 moet de huidige Traxx + ICR vervangen worden:

      https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/03/06/kamerbrief-investering-icng-belgie

      Quote:

      NS heeft aangegeven dat de huidige rijtuigen van de IC Brussel in 2025 technisch en economisch zijn afgeschreven en volgens de overeengekomen concessie met het ministerie van I&M is NS verplicht om te zorgen voor continuïteit van materieel bij afloop van de concessie (artikel 72, lid 1) eind 2024.

      NS moet ervoor zorgen dat er vanaf 2025 een opvolger is. Ook al staat het nog niet vast of NS een concessie krijgt voor de Benelux-trein op de HSL. Dat wordt waarschijnlijk in 2020 bekend.

      Vandaar ex - Minister van Financiën dit goedkeurde om eerst twee ICNG te bestellen. En nu met die achttien extra ICNG België erbij neemt NS een zekere risico. Maar die ICNG België kan ook op Nederlandse spoornet worden ingezet. Hoewel het daar dan niet helemaal voor bedoeld is.