De nieuwe intercity’s van de NS blijven voor problemen zorgen, meldde het AD zaterdag. Uit het artikel, waaraan Treinreiziger.nl redacteur Hildebrand van Kuijeren als treinexpert heeft meegewerkt, blijkt dat er nog altijd problemen zijn met binnendeuren en dat de levering van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG-) treinen ook nog achterloopt.
In vrijwel elke ICNG, door zijn kenmerkende geel-zwarte kop ook wel wesp genoemd, blijkt ten minste één binnendeur niet te werken, zo meldt het AD. Reizigers kunnen daardoor niet van drukke rijtuigen naar rustige coupés lopen. NS-personeel zou zich zorgen maken om de veiligheid.
De problemen met de deuren spelen al sinds 2023, toen fabrikant Alstom de eerste treinen leverde. Volgens een NS-woordvoerder moet een software-update deze zomer het probleem oplossen. De deuren van de ICNG zijn elektrisch. Andere treinen hebben klapdeuren of deuren die pneumatisch aangedreven zijn.
Van Kuijeren zegt in het artikel dat de problemen met de deuren wel erg opvallen. ,,De problemen duren erg lang’’, zegt hij. ’’De vraag is of dit type deur wel geschikt is voor treinen als deze. Andere nieuwe treinen kenden dit soort problemen niet.”
Er is een flinke vertraging in de levering van de nieuwe treinen. Aanvankelijk kwam dat onder meer door corona en de oorlog in Oekraïne. Afgelopen jaar zouden de leveringen van de 109 bestelde treinen flink op gang hebben moeten komen.
In december vorig jaar hadden er 50 ICNG-treinen op het spoor moeten rijden, maar er zijn er momenteel maar 45 geleverd. Van die treinen rijden er dagelijks 30, analyseerde Treinreiziger.nl. Volgens de NS voldeden sommige treinen niet aan de laskwaliteitseisen en moeten ze hersteld worden. De eerste gerepareerde treinen zijn inmiddels terug.
De vijftien ICNG’s die dagelijks niet ingezet worden voor passagiersvervoer gebruikt de NS voor onderhoud, opleidingen en reserve. De vervoerder zegt bewust een grotere reserve aan te houden bij nieuwe treinen.
This post was last modified on 3 maart 2025 16:26
Het openbaar vervoer dreigt vanaf komend jaar flink duurder te worden. Verwachte oplossingen voor bezuinigingen…
ProRail heeft moeite om voldoende verkeersleiders te vinden. De gevolgen van een krappere arbeidsmarkt worden…
Eurostar waarschuwt reizigers van Amsterdam naar Londen voor een half uur langere reistijd vanwege een…
De NS rijdt op Koningsdag een uitgebreide Oranjedienstregeling. Er worden meer en langere treinen ingezet…
Arriva zet in Gelderland en Overijssel extra treinen in rond Koningsdag en Bevrijdingsdag. De koninklijke…
Het kabinet trekt 1,9 miljard euro uit voor de Nedersaksenlijn. Dat laat coalitiepartij BBB weten…