De eerste officiële Eurostar uit Londen is vanmiddag aangekomen in Amsterdam. Met deze eerste rit wilde Eurostar de ticketverkoop voor de nieuwe verbinding aftrappen. Door technische problemen is de rechtstreekse trein echter nog niet te boeken.
“We verwachten nu dat tickets voor de directe trein beschikbaar zijn vanaf donderdag 22 februari” laat Eurostar dinsdag begin van de avond weten. Vanaf 4 april gaat de nieuwe rechtstreekse trein daadwerkelijk rijden. Tenminste, van Londen naar Amsterdam. Vanuit Nederland gaat de eerste rechtstreekse trein naar Londen pas rijden vanaf eind 2019. Tot die tijd moeten treinreizigers vanuit Amsterdam en Rotterdam in Brussel overstappen.
Alhoewel de ticketverkoop nog niet is gestart, mocht dat de pret rond de eerste officiële rit niet drukken. Eurostar topman Nicolas Petrovic reisde met de eerste rit mee, en werd in Amsterdam met open armen ontvangen door NS-topman Roger van Boxtel. “Ik ben ontzettend blij dat we nu eindelijk vanuit Nederland frequent naar Londen kunnen” jubelt van Boxtel. Feitelijk wijzigt het aantal verbindingen overigens niet tussen Amsterdam en Londen echter nog niet: de Thalys sloot in Brussel al aan op de Eurostar, en blijft dat doen. Wel is het de bedoeling dat de tickets goedkoper worden. Nu kost een enkeltje minimaal 56 euro, straks wordt 49 euro het nieuwe vanaf tarief. En op de terugreis zelfs al vanaf 40 euro.
Wie echter niet vroegtijdig een ticket koopt, zal al snel meer betalen. Een 2e klas treinkaartje (Standard) Londen – Amsterdam zal lastminute tot 205 euro kosten. Een eerste klas treinkaartje (Standard Premier), zal beschikbaar zijn vanaf 90 euro en loopt op tot ruim 228 euro. Daarnaast heeft de Eurostar een speciale business klas (Business Premier). Dat ticket kost 299 euro per enkele reis. Het verschil tussen de 1e klasse en Business Premier zal vooral de service zijn. Zo krijgen Business Premier uitgebreide catering in de trein, en kan het treinticket altijd worden omgewisseld.
De spoorsector hoopt met de nieuwe treinverbinding de concurrentie te kunnen gaan met het vliegtuig. “Mensen hoeven minder te gaan vliegen en hebben echt een reëel alternatief met de trein” stelt Van Boxtel bijvoorbeeld. Ook NS International directeur Heike Luiten vindt dat. “Je kunt nu de trein pakken naar alle ons omringende landen. Door de concurrerende reistijden, het reiscomfort en de duurzaamheid van treinvervoer is Eurostar een mooi alternatief voor zowel zakelijke als vakantiereizigers.”
Op papier daalt de reistijd Londen – Rotterdam tot 3 uur en 1 minuut. Naar Amsterdam duurt de treinreis 40 minuten langer. Maar in de praktijk komt daar nog zeker 30 tot 45 minuten bovenop voor het inchecken. Want anders dan bij de meeste andere Europese treinen, moet voor de Eurostar worden ingecheckt. Alleen zakelijke reizigers (Business Premier) hoeven slechts 10 minuten voor vertrek aanwezig te zijn.
In omgekeerde richting duurt de treinreis wegens identiteit- en veiligheidscontroles in Brussel nog een stuk langer. Van Amsterdam naar Londen rijden reizigers eerst naar Brussel-Zuid per Thalys, waar de grensformaliteiten worden uitgevoerd. Door de overstap en controles in Brussel duurt de heenreis beduidend langer: op zijn snelst 4 uur en 40 minuten. Het gaat echter om een tijdelijke kwestie. Het Verenigd Koninkrijk en Nederland willen in 2019 een overeenkomst sluiten om identiteitscontroles te doen bij vertrek in Nederland. Dat gebeurt ook al bij andere Eurostar-bestemmingen. De Tweede Kamer heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) dinsdag gevraagd of dit proces niet kan worden versneld. Ze zei het ongeduld van de Kamer te delen, maar heeft geen hoge verwachtingen dat het gaat lukken.
De nieuwe verbinding met Amsterdam, is niet alleen goed nieuws voor Nederland, maar ook voor België. Zo wordt de reistijd tussen Brussel en Londen door de nieuwe trein verkort tot 1 uur en 48 minuten, ruim een kwartier korter dan nu. Ook is de Eurostar toegankelijk voor reizigers tussen Brussel en Amsterdam. En vice versa. Want de Eurostar zal vanuit Amsterdam twee maal per dag vertrekken naar Brussel. In Brussel moet iedereen uit de trein. Een klein half uur later voert de trein vervolgens de rit Brussel – Londen uit. Nederlandse reizigers krijgen echter het advies om met de Thalys naar Brussel te gaan, omdat de stoptijd in Brussel korter is dan de minimale inchecktijd.
Als zondag de nieuwe treindienstregeling in gaat, zet het reizigersvervoer op het spoor een flinke…
Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer gaat het strikte veiligheidsbeleid voor spoorwegovergangen heroverwegen. Zoals afgelopen…
Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…