youtube treinreiziger zoeken zoeken

Eerste officiële Eurostar vertrokken. Verkoop tickets uitgesteld

De eerste officiële Eurostar uit Londen is vanmiddag aangekomen in Amsterdam. Met deze eerste rit wilde Eurostar de ticketverkoop voor de nieuwe verbinding aftrappen. Door technische problemen is de rechtstreekse trein echter nog niet te boeken.

“We verwachten nu dat tickets voor de directe trein beschikbaar zijn vanaf donderdag 22 februari” laat Eurostar dinsdag begin van de avond weten. Vanaf 4 april gaat de nieuwe rechtstreekse trein daadwerkelijk rijden. Tenminste, van Londen naar Amsterdam. Vanuit Nederland gaat de eerste rechtstreekse trein naar Londen pas rijden vanaf eind 2019. Tot die tijd moeten treinreizigers vanuit Amsterdam en Rotterdam in Brussel overstappen.

Vanaf 40 euro

Alhoewel de ticketverkoop nog niet is gestart, mocht dat de pret rond de eerste officiële rit niet drukken. Eurostar topman Nicolas Petrovic reisde met de eerste rit mee, en werd in Amsterdam met open armen ontvangen door NS-topman Roger van Boxtel. “Ik ben ontzettend blij dat we nu eindelijk vanuit Nederland frequent naar Londen kunnen” jubelt van Boxtel. Feitelijk wijzigt het aantal verbindingen overigens niet tussen Amsterdam en Londen echter nog niet: de Thalys sloot in Brussel al aan op de Eurostar, en blijft dat doen. Wel is het de bedoeling dat de tickets goedkoper worden. Nu kost een enkeltje minimaal 56 euro, straks wordt 49 euro het nieuwe vanaf tarief. En op de terugreis zelfs al vanaf 40 euro.

Maximaal 299 euro

Wie echter niet vroegtijdig een ticket koopt, zal al snel meer betalen. Een 2e klas treinkaartje (Standard) Londen – Amsterdam zal lastminute tot 205 euro kosten. Een eerste klas treinkaartje (Standard Premier), zal beschikbaar zijn vanaf 90 euro en loopt op tot ruim 228 euro. Daarnaast heeft de Eurostar een speciale business klas (Business Premier). Dat ticket kost 299 euro per enkele reis. Het verschil tussen de 1e klasse en Business Premier zal vooral de service zijn. Zo krijgen Business Premier uitgebreide catering in de trein, en kan het treinticket altijd worden omgewisseld.

Vliegtuig

De spoorsector hoopt met de nieuwe treinverbinding de concurrentie te kunnen gaan met het vliegtuig. “Mensen hoeven minder te gaan vliegen en hebben echt een reëel alternatief met de trein” stelt Van Boxtel bijvoorbeeld. Ook NS International directeur Heike Luiten vindt dat. “Je kunt nu de trein pakken naar alle ons omringende landen. Door de concurrerende reistijden, het reiscomfort en de duurzaamheid van treinvervoer is Eurostar een mooi alternatief voor zowel zakelijke als vakantiereizigers.”

Reistijd

Op papier daalt de reistijd Londen – Rotterdam tot 3 uur en 1 minuut. Naar Amsterdam duurt de treinreis 40 minuten langer. Maar in de praktijk komt daar nog zeker 30 tot 45 minuten bovenop voor het inchecken. Want anders dan bij de meeste andere Europese treinen, moet voor de Eurostar worden ingecheckt. Alleen zakelijke reizigers (Business Premier) hoeven slechts 10 minuten voor vertrek aanwezig te zijn.

Veiligheidscontroles

In omgekeerde richting duurt de treinreis wegens identiteit- en veiligheidscontroles in Brussel nog een stuk langer. Van Amsterdam naar Londen rijden reizigers eerst naar Brussel-Zuid per Thalys, waar de grensformaliteiten worden uitgevoerd. Door de overstap en controles in Brussel duurt de heenreis beduidend langer: op zijn snelst 4 uur en 40 minuten. Het gaat echter om een tijdelijke kwestie. Het Verenigd Koninkrijk en Nederland willen in 2019 een overeenkomst sluiten om identiteitscontroles te doen bij vertrek in Nederland. Dat gebeurt ook al bij andere Eurostar-bestemmingen. De Tweede Kamer heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) dinsdag gevraagd of dit proces niet kan worden versneld. Ze zei het ongeduld van de Kamer te delen, maar heeft geen hoge verwachtingen dat het gaat lukken.

Snel van en naar België

De nieuwe verbinding met Amsterdam, is niet alleen goed nieuws voor Nederland, maar ook voor België. Zo wordt de reistijd tussen Brussel en Londen door de nieuwe trein verkort tot 1 uur en 48 minuten, ruim een kwartier korter dan nu. Ook is de Eurostar toegankelijk voor reizigers tussen Brussel en Amsterdam. En vice versa. Want de Eurostar zal vanuit Amsterdam twee maal per dag vertrekken naar Brussel. In Brussel moet iedereen uit de trein. Een klein half uur later voert de trein vervolgens de rit Brussel – Londen uit. Nederlandse reizigers krijgen echter het advies om met de Thalys naar Brussel te gaan, omdat de stoptijd in Brussel korter is dan de minimale inchecktijd.

 

 

18 gedachten over “Eerste officiële Eurostar vertrokken. Verkoop tickets uitgesteld”

  1. Peter R. schreef:

    Volkomen idioot dat het niet mogelijk is om twee minuten voor vertrek in Amsterdam in te stappen en drie uur en nog wat minuten later zonder overstappen en flauwekulcontroles in hartje Londen uit te stappen vanwege allerlei bureaucratisch geneuzel. Zo wordt het echt helemaal nooit wat met die internationale treinen en de concurrentie met het vliegtuig. En dan die prijzen… Om moedeloos van te worden.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Persoonlijk ben ik geen fan van het inchecken. Maar uh … Het vanaf tarief, 89 euro retour, is best netjes. Maar het kan idd behoorlijk oplopen.

      1. Peter R. schreef:

        Mijn ervaring met internationale treintickets is dat je er in verhouding met vliegtickets véél eerder bij moet zijn om een redelijk tarief op enigszins populaire tijden te scoren. Maar inderdaad, 89 euro is op zich inderdaad heel netjes, zeker omdat je ook het dure voor- en natransport van en naar de Londense vliegvelden uitspaart.

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Eens, zeker de Eurostar, gevolgd bij Thalys lopen de ticketprijzen snel op. Naar Duitsland minder snel.

    2. dries molenaar schreef:

      Het is al jaren zo bij Eurostar en het is nog steeds een groot succes op de eerder geopende verbindingen. Bedankt voor uw inzicht van de zijlijn. Ga en blijf lekker vliegen.

    3. dries molenaar schreef:

      NB en Thalys zit ook voortdurend goed vol. Zij denken er beter over na dan de passant. Wellicht dat er in de toekomst een prijsbreker kan gaan rijden. Met houten banken en ongewassen ramen. Izy is er al en is gelukkig wel water beter dan dat.

  2. j. le blanc schreef:

    de stoptijd van de eurostar in brussel is korter dan de minimale in-checktijd. dan mis je je aansluiting om door te reizen. wat een amateurisme, wat een verschrikkelijk amateurisme.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      De dienstregeling is ontworpen op een directe verbinding waarbij reizigers in Brussel niet zouden hoeven uitstappen. Maar de overheid is er nog niet klaar voor.

    2. dries molenaar schreef:

      De bedoeling is dat u met een andere trein vooraf naar Brussel reist. De Eurostar verkoopt alleen tickets om de trein niet leeg te laten rijden. Het is voorlopig niet de bedoeling om met dezelfde trein naar London te reizen.. Goedenmidddag.

  3. Marco schreef:

    Het amateurisme zit bij de overheid, die sinds 2013 wist dat de Eurostar naar Nederland zou komen maar geen ene poot heeft uitgestoken totdat al met de bouw van de terminals in Amsterdam en Rotterdam begonnen was. In april is Eurostar 100% klaar maar vanwege “het zorgvuldige langdurige politieke proces” duurt het tot minimaal eind 2019 voordat controle al in Nederland plaats kan vinden. En je als reiziger zonder overstap in Brussel direct naar Londen kunt reizen.

    1. lezer schreef:

      Bestuurlijke onwil? Het motto volgens de meeste media is dat de Brexit niet te hard mag zijn maar ook niet te zacht. Of is het de KLM? 😉

      1. Rian van der Borgt schreef:

        Is niet uit te sluiten. Justitie en Veiligheid weet al een paar jaar dat Eurostar de controles in Nederland wil organiseren maar heeft pas onlangs bedacht dat er een verdrag over gesloten zou moeten worden. Ik denk dat ze bij Eurostar woest zijn maar dat voorlopig niet in de openbaarheid laten merken.

    2. dries molenaar schreef:

      Waarom zou men bouwen wanneer niet bekend wanneer of wat er moet gebeuren. IN uw wereld staat het vol met lege gebouwen die ergens op wachten.

      1. GJ de Groot schreef:

        Het gaat niet om gebouwen maar om een overeenkomst met het VK over controles.

  4. Rene schreef:

    Voor andere bestemmingen in het VK kan je altijd nog beter vliegen. De Britse binnenlandse intercity’s zijn erg duur en hebben prijsdifferentiatie, net als Eurostar. Dan kan je beter gaan vliegen. Niet iedereen wil alleen maar naar Londen. Een rit per Eurostar Amsterdam – Londen oké als je heel vroeg boekt, maar als je nog naar Liverpool of Manchester wilt, wordt het al snel duur tot onbetaalbaar per trein.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Klopt. Maar Londen is echt populairste bestemmingen van het Verenigd koninkrijk, 60 vluchten per dag, vanuit Nederland. Naar andere Britse steden zijn het er veel minder. Liverpool 3vluchten, 5 Edinburgh, 4 Glasgow en 11 Manchester. (Geteld voor vertrek vandaag vanaf Schiphol. Ruim 60 vluchten is van heel NL naar Londen, waarvan kleine 50 van Schiphol, rest van overige luchthavens)

  5. Keith Medhurst schreef:

    About 20 years ago, soon after the Channel Tunnel was opened, tests were run in The Netherlands with overnight ‘hotel trains’ planned for the Amsterdam-London through night service. Commercial and technical reasons halted this project, so it is very nice to see the through day service finally starting, with all of the earlier problems (hopefully) ironed out. Just another year before the border control infrastructure is ready – it’s not so long to wait.

  6. Saleem Hamid schreef:

    Is het bekend wanneer de E47 tickets te verkrijgen zijn? NS International kon het mij niet vertellen. Op moment op de site zijn de meeste tiket dik boven de E100 t/m Juli.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.