Foto: Wesseltje14 (CC BY-SA 3.0)
(Novum) – De tariefskorting voor vervoerders die gebruik maken van de Betuweroute wordt mede gefinancierd door de staat. Verkeersminister Camiel Eurlings (CDA) liet maandag de Kamer weten dat in 2007 met exploitant Keyrail afgesproken is dat de overheid mee zou betalen aan de korting, die bedoeld is om vervoerders te stimuleren gebruik te maken van de lijn.
Eurlings meldt dat vorig jaar het vervoer over de Betuweroute ondanks de crisis stabiel is gebleven. De komende jaren zal er echter nog meer gebruik van de lijn gemaakt moeten worden voor er sprake is van een ´gezonde exploitatie´. Daarom heeft Keyrail een korting ingevoerd. Volgens Eurlings helpt de korting vervoerders niet alleen ´over de drempel´ om van de route gebruik te maken, het is ook een ´steuntje in de rug´ voor de vervoerders tijdens de economische crisis.
In 2012 of 2013 moet Keyrail de exploitatie kunnen dekken uit de gebruiksvergoeding, meldt Eurlings. In januari reden er zo´n driehonderd treinen per week over het traject, in 2013 moet dat aantal op negenhonderd liggen.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…