Eurostar blijft hoop houden op directe trein Amsterdam – Londen

Eurostar blijft met NS, ProRail en het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat in gesprek om een oplossing te vinden voor de hogesnelheidstrein van Amsterdam naar Londen. Dat zegt het bedrijf na overleg tussen topvrouw Gwendoline Cazeneve en die partijen in Den Haag.

Overtuigd

Vrijdag werd bekend dat de Eurostar naar Londen vanaf midden volgend jaar tot wel een jaar niet kan rijden. Door werkzaamheden aan station Amsterdam Centraal is er geen plek voor de marechaussee die reizigers naar Londen controleert.

Eurostar zegt “ervan overtuigd te zijn” dat die oplossing gevonden kan worden en een directe treinverbinding tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen behouden kan blijven. “Eurostar is vastbesloten een rol te blijven spelen in het Nederlandse duurzaamheidsbeleid door een groen reisalternatief te bieden.”

Onmogelijk

Vraag is hoe gerechtvaardigd het optimisme van Eurostar is. ProRail is een stuk terughoudender over het topoverleg, schrijft het Algemeen Dagblad. “Er is wat ons betreft niets fundamenteels veranderd”, laat woordvoerder Jeroen Wienen weten aan de krant. “Het openhouden van de bestaande terminal, zodat Eurostar kan blijven rijden, is onmogelijk. Het is gewoon niet veilig en dan houdt het op.”

Wethouder van Amsterdam

Later deze week spreekt de Tweede Kamer over de kwestie. De Gemeente Amsterdam liet dit weekend al weten dat de stad de directe trein naar Londen niet wil verliezen. “Deze verbinding met Londen is cruciaal voor de stad”, zei de Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst bij AT5. “Het is eigenlijk niet uit te leggen dat zo’n belangrijke treinverbinding zo lang wegvalt. Zeker nu we proberen de trein aantrekkelijker te maken om het aantal korte vluchten terug te dringen.”

“Ik wil samen met het ministerie, ProRail en NS kijken of er nog manieren zijn om de tijd te verkorten”, aldus wethouder Van der Horst nu. Reizigersvereniging Rover reageerde vrijdag al ontstemd over de aankondiging, “De staatssecretaris heeft de ambitie dat er meer internationale treinreizen worden gemaakt en we moeten minder CO2 uitstoten. Er is een alternatief voor vliegen en dan zeggen we: fijn dat u het heeft gedaan, maar we gaan het nu even stoppen. Zonder een alternatief. Ik snap het echt niet. Zo’n verbouwing is toch te plannen?” reageerde Rover-directeur Freek Bos,

This post was last modified on 5 juli 2023 09:34

Share

Recent Posts

Hele dag geen treinen tussen Amersfoort en Apeldoorn vanwege defecte bovenleiding

Door een defecte bovenleiding rijden er sinds zondagavond laat geen treinen tussen Amersfoort en Apeldoorn.…

2 dagen terug

Nog tot begin juni geen treinen tussen Maastricht en Luik door noodweer

De herstelwerkzaamheden aan het spoor tussen Maastricht en Luik na de zware regenval van vorige…

6 dagen terug

Lelylijn, open toegang en meer internationaal treinverkeer opgenomen in hoofdlijnenakkoord PVV, NSC, VVD en BBB

In het hoofdlijnenakkoord dat is opgesteld door de formerende partijen PVV, NSC, VVD en BBB…

2 weken terug

Onderzoeksraad trekt conclusies na treinongeluk Voorschoten: onvoldoende aandacht voor veiligheid

Bij het onderhoud aan het Nederlandse spoorwegnet is er vanuit het ministerie van Infrastructuur en…

2 weken terug

Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken vanwege gebrek aan animo

Vanwege enorm gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes…

3 weken terug

Siemens levert materieel voor nieuwe hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en Las Vegas

Het Amerikaanse treinconcern Brightline heeft bekendgemaakt dat Siemens de voorlopige uitverkorene is om materieel voor…

3 weken terug