Flixtrain wil trein Brussel – Parijs (en treinen binnen Frankrijk)

Het Duitse bedrijf Filxtrain wil een intercity-treindienst Brussel Noord – Parijs starten. Ook binnen Frankrijk heeft Flixtrain plannen voor tal van treindiensten. Dat meldt Bruzz.be.

Vanaf eind 2020

De Belgische website baseert zich op een vrijgave van de Franse spoorregulator Arafer. Vanaf eind 2020 wordt het voor partijen mogelijk om binnen Frankrijk de concurrentie aan te gaan met SNCF. Op internationale verbindingen is het al jaren mogelijk.

Vijf trajecten

De projecten, allen ingediend door FlixTrain, hebben betrekking op de trajecten Parijs Gare du Nord – Brussel-Noord, Parijs Bercy – Lyon Perrache, Parijs Bercy – Nice (nachttrein), Parijs Bercy – Toulouse, en Parijs Austerlitz – Bordeaux. Er is een netwerk voorzien met 25 stopplaatsen.
In theorie zou een intercity Brussel – Parijs maar een uur langzamer hoeven zijn dan de Thalys. De Thalys doet er nu 1 uur en 22 minuten over, de snelste EuroCity deed er in het verleden 2 uur en 26 minuten over.

Flixtrain in Duitsland

Flixtrain is op dit moment op kleine schaal actief binnen Duitsland. Flixtrain rijdt vanuit Keulen naar Hamburg en Berlijn, en vanuit Stuttgart naar Berlijn. Per verbinding biedt Flixtrain één tot twee verbindingen per dag aan (per richting).

Thello wil naar Milaan

Flixtrain is niet de enige die interesse heeft getoond voor de Franse spoormarkt. Thello, een dochteronderneming van Trenitalia, heeft bijvoorbeeld plannen om vanaf juni 2020 twee maal per dag een hogesnelheidstreinen Parijs – Lyon – Milaan te laten rijden.

Brussel – Parijs

Thello heeft bovendien al jaren interesse in de verbinding Brussel – Parijs. Al in 2013 gingen er geruchten dat de Italianen de concurrentie met de Thalys aan zouden gaan. In 2015 liet Trenitalia weten nog steeds plannen te hebben voor een dergelijke verbinding. Vorig jaar vertelde de topman van Thello naast plannen te hebben voor snelle treinen van Parijs naar Milaan en Bordeaux, ook graag naar Brussel te willen gaan rijden. Dat Thello vooral actief is van en naar Frankrijk is niet toevallig. De Franse spoorwegen zijn aandeelhouder in Italo, de grote concurrent van Trenitalia. Op dit moment verzorgt Thello alleen de nachttrein Parijs – Venetië en de treinverbinding Marseille – Nice – Milaan.

This post was last modified on 24 juni 2019 14:58

Share
Tags: Flixtrain

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug