FNV niet akkoord met nieuwe cao NS, dreigen nieuwe stakingen?

Vakbond FNV wil opnieuw in gesprek met NS over de voorgestelde cao voor de medewerkers van de spoorvervoerder. Volgens de bond is er ‘onvoldoende draagvlak’ voor het akkoord dat vorige maand was bereikt. Slechts een kleine meerderheid van 51 procent van de ondervraagde vakbondsleden zegt achter de nieuwe cao te staan.

Volgens de vakbond is het onderhandelingsresultaat neutraal aan leden voorgelegd, omdat de onderhandelaars het gevoel hadden dat ze het maximale resultaat hadden behaald. “Er zitten zeker goede punten in, maar ook een aantal pijnpunten”, zegt FNV-bestuurder Henri Janssen. Leden vinden bijvoorbeeld dat de voorgestelde loonsverhoging niet genoeg is. “Zeker als je die vergelijkt met andere bedrijven, ook in het openbaar vervoer.”

‘Loonsverhoging compenseert niet’

Veel leden die voor stemden zijn eigenlijk niet tevreden met het resultaat, aldus de vakbond. Janssen concludeert dat het draagvlak ontbreekt en vindt dat er een beter voorstel moet komen. In het onderhandelingsakkoord spraken de vakbonden FNV, CNV, VVMC en VHS af met NS dat werknemers onder meer een loonsverhoging krijgen van gemiddeld 6,6 procent en minstens 240 euro. “De voorgestelde loonsverhoging compenseert de achterstand die werknemers van de NS hebben opgelopen door de torenhoge inflatie niet”, stelt Janssen. Ook voor andere arbeidsvoorwaarden zijn er verbeteringen, zoals een vrijstelling voor oudere werknemers van nachtdiensten vanaf 2026.

Of er nieuwe stakingsacties komen, is nog niet bekend. Volgens FNV is daar nu nog geen sprake van en ook spoorvakbond VVMC, waarvan de leden ook tegen de nieuwe cao stemden, wil eerst verder onderhandelen met NS.

‘Beraden op het vervolg’

NS zegt het spijtig te vinden dat er nog geen nieuwe cao is. “We gaan ons beraden op het vervolg, maar het is voor ons nu nog te vroeg om vooruit te lopen op dat vervolg”, zegt een woordvoerster van het openbaarvervoerbedrijf. Ze kan ook nog niet aangeven of NS financiële ruimte ziet voor een verbeterd bod. Ook gaat NS niet in op de vraag of de vervoerder nu vreest voor stakingen.

This post was last modified on 17 februari 2024 21:05

Bekijk reacties

  • Zelfs van de FNV-leden stemt de meerderheid voor de CAO, maar Henri Janssen vindt kennelijk dat de FNV de reizigers nog niet genoeg getreiterd heeft dit jaar.

    • Echt hoor, die regionale OV stakingen waren al een drama. Bijna complete 6 weken achter elkaar stakingen gehad, nou echt geweldig.
      En nu dit terwijl de meerderheid voor is? Sorry hoor, maar dit slaat echt helemaal nergens meer op.

    • Leuk hea als we geen belasting over vliegreizen hoeven te betalen of kerosine. Tegelijkertijd wel volledig worden belast op het gebruik van electronisch openbaar vervoer. Komt dr nog bij dat het geen officiële monopolie is ivbm dat de staat de eigenaar zou moeten zijn. Tickets zijn te duur en medewerkers worden te weinig betaald. Eerlijk, haal de belasting er vanaf en betaal de medewerkers die dag en nacht klaar staan voor de burger.

      • Het is allang een achterhaalde gedachte dat vliegen niet belast wordt. In Nederland bedraagt de vliegbelasting immers EUR29,05 per vertrekkende passagier. Je zult moeite moeten doen om bij NS International een simpele enkele reis te kopen die zwaarder belast wordt.

    • Tja, altijd fijn dat jongere werknemers er redelijk op vooruit gaan, maar de wat oudere werknemers het niet gaan voelen. Zelf ben ik voorstander van het Duitse voorbeeld, heel het land paar dagen plat gooien.

      • Het jammere is dat het nooit genoeg is. waarin voor de beginnelingen en jeugdigers het werk steeds aantrekkelijeker wordt omdat die startgrens op een leefgrens valt... vinden de ouderen dat ze met 3.5k tot 4k niet al leefbaar genoeg is.

        vind het wel jammer, want de lonen zijn best netjes, zeker met deze verhoging.

  • De FNV heeft klaarblijkelijk nog steeds niet door dat NS aan de (belasting ) infuus ligt. Lekker blijven dwarsliggen en dan vreemd op staan te kijken dat er geen reiziger meer over is.

    • Ach joh, dat hebben ze afgelopen jaar dus met het regionale OV gedaan en nu willen ze dus verder met de NS! Heerlijk dit.
      Straks lekker 5 dagen in de week geen trein dankzij de FNV!
      En dan 'komt het op voor de reizigers' terwijl letterlijk de meerderheid aangaf dat ze voor de CAO waren..

      • Laten we niet vergeten dat bij de VVMC en CNV de meerderheid heeft tegen gestemd en de FNV hier dus wel in mee moest ondanks de krappe meerderheid die voor heeft gestemd van hun leden

  • "Veel leden die voor stemden zijn eigenlijk niet tevreden met het resultaat"

    Wel knap dat de vakbond dat kan zeggen, waarom stemmen de leden dan voor? Ik zou denken, als de leden voor stemmen ook al is het met de kleinst mogelijke meerderheid, dan is dat het resultaat.

    • Omdat je dat kon aangeven. De pijn zit 'm in de secundaire arbeidsvoorwaarden en onder de oude garde een bepaalde regeling wat vooral ten goede komt van de jonge garde. Die krijgen er procentueel dan meer bij. Die willen liever dat iedereen dan gewoon hefzelfde percentage krijgt.

      Ik vind mijn salaris prima, dus voor gestemd, maar veiligheid en de ongezonde roostering is zeker een ding. Dus voor, maar eigenlijk ook niet heel enthousiast.

      • Ik denk dat het grootste punt van zorg de dienstregeling van 2025. Is deze met het beschikbare personeel uit te voeren of krijgen we net als bij ons streekvervoer het plots uitvallende ritten?

      • Ik zit 's avonds laat wel eens in de sprinter van Zwolle naar Groningen. Dan is de eerste klasse vaak een vergaarbak van betaald passagierend NS-personeel. Vaak wordt dan luidkeels het dienstrooster besproken. Gedwongen meeluisterend heb ik nog nooit over een dienstrooster gehoord dat maar enigszins op hard werken leek.

        Donderdagavond hoorde ik een conducteur vertellen over zijn rooster voor deze week. Er zat voor hem een werkdag tussen waarbij hij passagierend van Groningen naar Zwolle moest en dan als HC op de rit naar Leeuwarden. Dan moest hij met een taxi naar Groningen, waar hij dan pauze had om vervolgens nog een slag Groningen - Zwolle te maken.

        Ik denk wel eens dat het begrip 'hard werken' zich voor conducteurs in een ander universum bevindt ten opzichte van de werkelijke betekenis.

        • Conducteurs passagieren niet. Ze krijgen een extra op een trein om zich naar de volgende trein te begeven. Op die trein worden ze geacht gewoon hun werk te doen als tweede man. Diensten van machinisten en conducteurs beginnen elke dag op een andere tijd. Net zoals ze eindigen op een andere tijd. Wisseling van treinen kan binnen tien minuten zijn. Ga jij maar eens naar een (schone) toilet vanaf je trein en dan op tijd naar de volgende. Een pauze van 30 minuten. Dat is inclusief lopen vanaf je trein en op tijd bij de volgdende staan. De diensten duren gemiddeld 9 uur. Ga maar eens proberen, elke dag vd week vroeg opstaan. Half drie om vier uur beginnen. Volgende dag half zeven en om acht uur beginnen. 9.30 uur werken en de volgende dag half vier opstaan en vijf uur beginnen. Dat is wat het werk zwaar maakt. Dat er klaplopers tussen zitten klopt. Ns moet gewoon de kaartlezers gaan uitlezen. Simpel. Dan weten ze wie er hun werk doen en wie niet.
          Vergis je ook niet in de agressie. Je leest er weinig over maar komt dagelijks voor. De aanrijdingen. Elke dag meermaals. Conducteur en machinist zwaar? Jazeker wel.

    • Niet alleen NS hoor, maar ook Arriva, Qbuzz, Keolis, noem maar op.
      Heb daar al teveel last van gehad afgelopen jaar en nu gaat dus hetzelfde gebeuren met de NS, great!
      Vakbonden zijn geweldig maar niet heus.

      • Dat krijg je als je bus teveel diensten met te weinig personeel wilt draaien. Bij de Arriva's, EBS-sen en de Qbuzzen van deze wereld zijn inmiddels kampioen geworden om provincies busdiensten te beloven, die ze qua personeel niet waar kunnen maken en provincies, die er keer op keer intrappen. Verder OV-multinationals, die een doel hebben en dat is winstmaken door in de marges personeel leeg te knijpen. Gevolg is dat busdiensten zeer onbetrouwbaar worden, veel werkstress ziekte verzuim (Ziekteverzuim bij het streekvervoerder is rond 20%) en vervolgens bonden, die in dit geval zeker terecht een punt hebben. Verders zijn de electrische bussen onbetrouwbaar en ik zie ze liever vandaag dan morgen weer vervangen worden door traditionele Euro6 diesels. Verder zijn veel buschauffeur 60+ jaar.

        • Dus als ik het goed begrijp:

          De landbouw heeft agrireuzen, het openbaar vervoer logireuzen.
          Dit zijn de ondernemingen die de poen vangen waarvoor de boeren resp. de chauffeurs/machinisten/conducteurs zich het snot voor ogen werken.
          Als deze echte werkende klasse gaat staken, dan is de burger de klos, spuugt die via de sociale media zijn gal uit over de werkenden, terwijl de reuzen buiten schot blijven.

  • Ik kan van de situatie van de NS weinig zeggen behalve dat ik vaak heb horen zeggen dat de NS goede arbeidsvoorwaarden heeft. - Waar het gaat om het aanpakken van personeelstekorten betekent dat werven van personeel nodig is en het geboden loon moet aantrekkelijk zijn om voor het OV te kiezen ipv iets anders. Meer personeelskosten resulteert in hogere kosten dat weer terug komt in hogere ticket prijzen. Uiteindelijk denk ik zolang het personeelstekort blijft bestaan dat het OV geen enkele kans maakt als auto alternatief en dat de overheid zal moeten aansturen om het OV beschikbaar en betaalbaar te houden voor de niet keuze reiziger. Dit betekent het slim versoberen van de dienstregeling als maatregelen om wegcapasiteit te laten groeien en te stoppen met het ontmoedigen van autobezit en gebruik. In de regios zal het gebruik van flexOV gestroomlijnd en reizigersvriendelijker gemaakt moeten worden. Verder zal er ook gekeken moeten worden naar geautomatiseerd OV in de randstad. Ook zal de transitie van fossiel naar electrisch uitgesteld moeten worden totdat deze technologie even duur als beschikbaar wordt als de brandstof auto. Ook bij het OV moet er gestopt worden om nieuwe concessies te verplichten zgn CO2 arme bussen aan te schaffen en gewone Euro6 dieselbussen voorlopig te kunnen gebruiken.

    Bij RRReis Twente dreigt ook een staking, omdat de er een veel te hoge werkdruk is en de bussen slecht zijn. Beide kan ik met eigen ogen bevestigen. Door deze mix wordt het OV voor de reiziger ook onbetrouwbaar en heb het idee dat 1 op de 10 a 15 bussen uitvalt. Deze situatie is gewoon onhoudbaar en alle druk, die door personeel, politiek en reizigersorganisaties op de vervoerders en de provincie gelegd wordt om de situatie gezonder te maken lijkt me meer dan nodig. Ook zullen stakingen hier in de eerste plaats niet gunstig voor de reiziger uitpakken, maar op de lange termijn wel tot serieuze verbeteringen van de dienstverlening kunnen leiden. De situatie is hier onhoudbaar.

    • NS moet eindelijk eens leren het werk met minder mensen te organiseren. Begin maar eens met het afschaffen van de verdachte lichte conducteur,

      • Daar ben ik volledig mee eens. Ik denk dat de NS net als de regionale vervoerders met service en controle ploegen moeten gaan werken. Dan wordt ook het probleem met de sociale veiligheid opgelost, omdat er altijd meerdere conducteurs tegelijk aan het werk zijn.

        • Of je zet gewoon weer standaard 2 man op 6 balken VIRM, bepaalde probleemlijnen en erkent dat de BOA afschaffen een slecht idee was.

          Die controleteams ga je echt niet op iedere lijn vinden. Als er dan wat aan de hand is heb je niemand op zo'n trein.

          Regionaal of in een beperkt gebied is dat makkelijker te regelen. Je hebtnoverigens stads meer controleploegen en acties momenteel

        • @TumTum. De BOA-bevoegdheid voor HC's is afgeschaft op voorspraak van de vakbonden. Die vonden dat conducteurs teveel stress ondervonden voor de herhalingscursussen en de consequenties wanneer die niet gehaald zouden worden. In feite bedoelen de vakbonden dat ze conducteurs er te dom voor vinden. En daarin hebben ze wellicht gelijk. Al wanneer een laag percentage zakt voor de herhalingen, heeft dat direct consequenties voor de inzetbaarheid van het personeel en zullen er ritten uitvallen. Het vak van conducteur kent een relatief lage (voor-)opleiding, waarbij het uitvoeren van simpele administratieve taken wel past, maar het doorgronden van de materie achter de opsporingsbevoegdheden niet.

  • Voor minimaal inflatiecorrectie staken is voor iedereen goed, werkenden, niet werkenden en AOW-ers.
    De koopkracht is minimaal behouden.
    Ik ben solidair en voor mijn en jullie beurs.
    Er is genoeg geld voorhanden.
    Ga belastingontduiking, - ontwijking aanpakken en verhoog vermogensbelasting, erfbelasting en inkomensbelasting voor de 25 % rijksten/hoogste inkomens.

    • De erfbelasting en hogere inkomensschalen zijn al gigantisch in Nederland...
      Volgens mij is het probleem gewoon dat we ons rijker gedragen hebben als land dan dat we zijn.

      • @N
        "De erfbelasting en hogere inkomensschalen zijn al gigantisch in Nederland…"

        U brengt het zo mooi, dat ik bijna medelijden krijg met deze zielige groep.
        Ik zou zeggen: start een voedselbank tussen de villa's in Aerdenhout.

    • Die zogenaamde inflatiecorrectie stuwt de inflatie voor voor volgend jaar op. Dat is alleen goed voor mensen en bedrijven die hoge leningen hebben lopen. Bijvoorbeeld als je in een huurhuis woont en een paar spaarcenten hebt word je van inflatie alleen maar armer.

    • Stakingen moet je niet zomaar inzetten en alleen als er echt een fundamenteel conflict is wegens zaken als ziekmakende werkomstandigheden, ernstige sociale veiligheidsproblemen etc. Daar is in deze bij de NS vooralsnog geen sprake van, maar bij de bussen van RRReis Twente is hier wel sprake van. De wens van de NS om de dienstregeling uit te breiden met te weinig personeel kan tot een situatie leiden waarvan ik denk dat een staking gerechtvaardig kan zijn. Besef wel dat staken een zwaar wapen is, dat niet lichtzinnig gebruikt mag worden. Zeker niet in de publieke sector. De rechter moet hier ook (cevielrechterlijk) op moeten kunnen toetsen. In zo een situatie vallen er regelmatig ritten uit door te hoge werkdruk. Verder blijf ik vinden dat de NS net als de regio vervoerders moeten gaan werken met service en controle teams. Hierbij is er niet altijd een conducteur in de trein en is het nodig dat er bij een aanrijding er ook vrijwel meteen iemand van de brandweer / politie is die de taken op zich neemt wat normaal de conducteur doet. Eerste zaken afdekken en de machinist bijstaan. Dan zou hier goede afspraken met de hulpdiensten gemaakt moeten worden.

      • Het is eigenlijk heel makkelijk: NS personeel is jarenlang akkoord gegaan met lage inflatiecorrectie wegens een toezegging dat het nog wel komt, het is nu klaar, na jarenlange koopkrachtmindering willen ze weer te besteden hebben wat ze eerst ook te besteden hadden.

        • Dat is een sprookje dat je je blijkbaar door de vakbond laat wijsmaken. De inflatie is jarenlang laag geweest en altijd op zijn minst gecompenseerd via de middels de CAO geregelde loonsverhogingen.

  • Dreigt met rechtse regering verdere uitholling samenleving?
    Wordt met verspreiding door rechtse politieke partijen van haat en hetze de weg weer vrijgemaakt voor oorlogsellende?

    • Er is een duidelijk verschil tussen rechts en conservatief.
      Rechts is voor verdergaande economische liberalisering, terwijl conservatieven een halt willen toeroepen aan woke en doorgeschoten klimaat/stikstof beleid. Meer kleinschalig ondernemersschap ten koste van multinationals zie ik toch meer als modern-links en zie ik zeker als wenselijk.

      In mijn ogen zijn de PVV en de BBB eerder conservatieven partijen dan rechtse partijen. De PVV heeft duidelijk kenmerken van een links-conservatieve partij, die het sociale programma van de SP heeft gecopieerd. En de BBB is echt een plattelandspartij, die de belangen van het achterland en de boeren behartigt en wil daar ook zo goed mogelijk bereikbaar wilt houden en ook met OV. De enige echte economisch rechterpartijen zijn de SGP en BVNL.

      Verder is er een verschil tussen een automobiliteits partij en een mobiliteitspartij. Een autopartij heeft geen enkel oog voor het OV, terwijl en mobiliteitspartij naast goede toegankelijkheid van de auto ook goed, veilig en betaalbaar OV wilt. Betaalbaar is NIET gratis.

  • Dreigt met rechtse regering verdere uitholling samenleving?
    Wordt met verspreiding door rechtse politieke partijen van haat en hetze de weg weer vrijgemaakt voor oorlogsellende? Of is met ...

    • Alles goed met u?
      Dit is een website die gaat over treinreizen en het OV.
      Uw politieke ei kunt u wellicht ergens anders kwijt.

        • vrijheid van meningsuiting is een groot goed.
          Beperken is hetzelfde als fake news verspreiden.
          Facisme ligt op de loer.
          De Nato pleit voor een goede rail-infrastruktuur nu.

        • vrijheid van meningsuiting is een groot goed.
          Beperken is hetzelfde als fake news verspreiden.
          Facisme ligt op de loer.
          De Nato pleit voor een goede rail-infrastruktuur nu.

          A wake up call.

          zoals de Hoop Scheffer en de Munchen Security Council heden zeggen.

        • Ik ben vurig voor vrijheid van meningsuiting maar tegen anoniem gescheld en roeptoeterij.
          Sta waar je voor staat, maar doe dat onder je eigen naam.
          Er wordt teveel fake nieuws de wereld in geslingerd uit anonieme bronnen.

Share

Recent Posts

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 dag terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 dag terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

2 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

3 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

3 dagen terug

Opgepast: op deze plekken wordt aan het spoor gewerkt tijdens de meivakantie

Schoolvakanties zijn traditioneel de periodes waarin ProRail aan het spoor werkt. Tijdens de aanstaande meivakantie…

4 dagen terug