FNV tevreden met plan meer veiligheid spoortunnels

FNV Spoor is tevreden met de toezegging van verkeersminister Melanie Schultz van Haegen (VVD) en de directie van de NS dat er een centrum moet komen waar machinisten en conducteurs ieder jaar oefenen op brand in spoortunnels. Ook het plan om het treinpersoneel in de eerste cruciale tien minuten van een ongeluk de leiding te geven kan de goedkeuring van de bond wegdragen.

De NOS meldde zaterdagochtend op basis van een rapport van het Platform Transportveiligheid dat treinreizigers bij ongelukken in tunnels onnodig veel gevaar lopen door de organisatie van de hulpverlening. Het platform onderzocht de chaotische afhandeling van een incident in de Schipholtunnel in 2009.

Rampt ontsnapt
Op 2 juli 2009 ontstond flinke rookontwikkeling in de Schipholtunnel. Honderden reizigers bleven door gebrekkige communicatie tussen hulpdiensten, verkeersleiding en treinpersoneel twintig minuten in de spoortunnel. In een uitgelekt rapport van NS Reizigers werd gesproken over een ramp waaraan de reizigers waren ontsnapt. De Tweede Kamer vroeg daarop om opheldering.

Werkwijze aangepast
Het platform kwam volgens FNV Spoor weinig effectieve afspraken en protocollen tegen. Zo werd in het geval van een brand direct de elektriciteit van de bovenleidingen gehaald. Een in een tunnel gestrande trein kan hierdoor vervolgens echter geen kant meer op. Spoorbeheerder Prorail heeft deze werkwijze inmiddels al aangepast.

Brandweer
Verder is bij calamiteiten in spoortunnels nu een belangrijke rol weggelegd voor de brandweer. Die is echter lang niet altijd binnen een kwartier ter plaatse, waardoor kostbare tijd verloren gaat.

Aanbeveling overnemen
Het platform adviseert onder meer om de machinist en conducteur de mogelijkheid te geven zelf te beslissen of een trein doorrijdt of wordt ontruimd. Schultz van Haegen vindt dat de spoorbedrijven de aanbevelingen moeten overnemen.

Betere beslissingen
Vakbondsbestuurder Roel Berghuis vindt het goed dat de handelingsbevoegdheid nu in eerste instantie bij het rijdend personeel komt te liggen. "Zij spelen immers een belangrijke rol bij zelfredzaamheid en kunnen door meer vrijheid in handelen sneller en betere beslissingen nemen om te zorgen dat er zo weinig mogelijk slachtoffers vallen."

(c) Novum

This post was last modified on 31 mei 2017 18:19

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug