Het plan voor betaalpaaltjes voor de HSL-toeslag op stations in Noord- en Oost-Nederland moet de prullenbak in. Reizigersorganisatie Rover schrijft dit aan de NS. Rover, die al langer pleit voor afschaffing van de HSL-toeslag, komt dit keer in het geweer omdat de organisatie de reiziger niet op wil zadelen met een wirwar van incheckpaaltjes.
Wanneer de Intercity Direct, die over de HSL rijdt, vanaf half december ook naar het noorden en oosten rijdt, krijgen de stations hier toeslagpaaltjes voor de hogesnelheidslijn. Bij die paaltjes moeten reizigers dan betalen als ze met de trein een deel over de hogesnelheidslijn rijden waarvoor de toeslag geldt. Vanaf december gaat het om onder meer stations Amsterdam Zuid, Hilversum, Amersfoort Centraal, Almere Centrum en Lelystad Centrum. Later komen daar nog onder meer stations Zwolle, Assen, Groningen, Steenwijk, Heerenveen, Leeuwarden, Apeldoorn, Deventer en Enschede bij.
Op veel van de stations komen de toeslagpaaltjes naast de NS incheckpaaltjes en incheckpaaltjes en overstapzuilen van andere vervoerders die deze stations aandoen. Volgens Rover ontstaat er zo een oerwoud aan betaalpaaltjes waar de reiziger geen wijs meer uit wordt. Reizigers moeten zelf uitvinden of ze wel of geen toeslag moeten betalen. Volgens de NS is er geen andere mogelijkheid de toeslag te innen dan het plaatsen van extra paaltjes.
Rover-directeur Freek Bos is niet te spreken over de plannen: “De HSL is al tijden een zorgenkindje waarbij reizigers te maken hebben met veel vertragingen en uitval van treinen’’, zegt hij. ’’Deze problemen zullen volgend jaar niet opgelost zijn waardoor reizigers nog steeds te maken krijgen met minder treinen. In plaats van reizigers tegemoet te komen door de toeslag af te schaffen, komt NS met een tsunami aan toeslagpaaltjes en een ingewikkelde opgave voor reizigers.”
Zowel NS als Rover laat weten dat er een oplossing in zicht is voor de paaltjes, namelijk het nieuwe betaalsysteem OVPay waarbij de toeslag automatisch berekend kan worden. Maar volgens de NS zijn de paaltjes nodig omdat het nieuwe systeem er nog niet is. Terwijl Rover het onnodig vindt om reizigers ’nu op te zadelen met OV-chippaaltjes’ terwijl de oplossing in zicht is.
Het verzoek af te zien van de paaltjes wordt gedaan in een brief van het landelijk overleg consumentenbelangen open vervoer (Locov) aan NS-topman Wouter Koolmees. Daarin schrijven de organisaties ten eerste dat ze willen dat de toeslag helemaal verdwijnt voor de met snelheidsbeperkingen en vertragingen geplaagde hogesnelheidslijn. De organisatie vindt dat er geen toeslag moet zijn zolang de snelheidsbeperkingen gelden en zolang NS minder treinen rijdt over de lijn.
Het afschaffen van de HSL-toeslag is ook al eens in de Tweede Kamer aangesneden. Staatssecretaris Chris Jansen liet destijds weten dat dit miljoenen gaat kosten. Bovendien zou het in de treinen over de HSL dan veel drukker worden waardoor de kans op een zitplaats daalt.
© Treinreiziger.nl
This post was last modified on %s = human-readable time difference 23:28
Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…
De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…
Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…
GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…
De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…
Station Groningen zal in de zomer langer buiten dienst zijn. Spoorbeheerder ProRail meldt dat de…