Gemeenten willen alternatieve route chemische treinen

Er moet een apart spoor komen voor treinen die chemische stoffen vervoeren. Daarvoor pleiten de gemeenten Dordrecht en Zwijndrecht maandag in het Algemeen Dagblad naar aanleiding van het treinongeluk in het Belgische Wetteren.

De bewuste trein vertrok vrijdagavond uit Zwijndrecht en reed vervolgens via Dordrecht richting België. De gemeenten hebben het idee dat ze aan een ramp zijn ontsnapt en willen uit angst voor rampen dat dergelijke ´giftreinen´ in de toekomst niet meer door dichtbebouwd gebied rijden.

"De ramp in België is een triest bewijs dat het erg mis kan gaan. En als dat hier was gebeurd, was het aantal doden nog vele malen groter geweest", zegt wethouder van verkeer Jasper Mos in de krant. "Dit toont wel aan dat er meer veiligheidsmaatregelen nodig zijn op het gebied van gevaarlijke stoffen."

Hoogleraar Besturen en Veiligheid Ira Helsloot stelt in de krant dat het wel meevalt met het gevaar. Volgens hem is er geen alternatief. "Een apart spoor, ver van de bebouwde kom is fysiek en economisch niet haalbaar", stelt hij. Volgens Helsloot is het gevaarlijker om op de fiets naar je werk te gaan dan wonen langs het spoor.

Belgische politici pleitten gisteren al voor een debat over het spoorvervoer van gevaarlijke stoffen. Zowel het Groene Kamerlid Stefaan Van Hecke als de liberale Sabien Lahaye-Battheu, voorzitter van de commissie Infrastructuur in de Belgische Tweede Kamer, wil een debat over het ongeluk, waarna conclusies over het vervoer van gevaarlijke stoffen op het spoor moeten worden getrokken. Van Hecke stelt voor dat België naar Nederlands voorbeeld snelheidslimieten invoert voor goederentreinen die gevaarlijke stoffen vervoeren.

Bij het ongeluk viel een dode en raakten zeker 49 mensen gewond. Goederenwagons van de trein ontspoorden vrijdagnacht. Er brak brand uit en via het bluswater kwamen chemische stoffen in het riool terecht. Via het riool kwamen giftige dampen ook in de huizen van omwonenden terecht.

(c) Novum / Treinreiziger.nl

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug