GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs (in 2024)

Vanaf begin januari 2024 kun je bij GoVolta terecht voor treintickets naar Berlijn en Parijs. Deze nieuwe aanbieder heeft als doel om vanaf 1 mei een dagelijkse trein naar Berlijn te bieden en vervolgens ook naar Parijs en Basel. Met treinkaartjes vanaf 10 euro wil GoVolta goedkope directe treinen naar het buitenland aanbieden.

Hoewel GoVolta misschien een nieuwe naam is, betreft het eigenlijk een dochteronderneming van Flywise, die nu onder de naam GreenCityTrip nachttreinen laat rijden. “We zijn twee jaar geleden begonnen met GreenCityTrip. Maar de nachttrein is een erg bewerkelijk product. We willen het schaalbaar maken. Daarom gaan we ons nu vooral richten op dagtreinen” legt initiatiefnemer Maarten Bastian uit.

Het belangrijkste doel van GoVolta is om een betaalbaar alternatief te bieden voor vliegreizen. Daarom draait het bij GoVolta om gemakkelijk en betaalbaarheid. Bastian benadrukt dat hun ambitie altijd is geweest om te concurreren met het vliegtuig. “Mensen die bij ons reizen, hebben vaak nog nooit een internationale treinreis gemaakt of überhaupt een treinreis gemaakt” legt hij uit.

Lokken met lage tarieven

Bij het vliegtuig worden reizigers gelokt met lage tarieven, maar komen er allerlei kosten bij, bijvoorbeeld voor bagage en voor het kiezen van een zitplek. Dat principe heeft Flywise bewust ook gekopieerd naar de trein. Dat kwam het bedrijf geregeld op kritiek te staan. Toch is dat een bewuste keuze geweest, om zo de ticketprijzen met het vliegtuig goed vergelijkbaar te maken. Bastian: “Anders is het vliegtuig het goedkoopst, en kiezen mensen niet voor de trein. En dat willen we juist wel.”

Ook bij GoVolta zul je straks extra moeten betalen om een zitplek te reserveren. Het eerder genoemde 10 euro-tarief zal heel beperkt beschikbaar zijn. Toch hoeven mensen niet bang te zijn dat ze gelokt worden met lage tarieven, maar in de praktijk torenhoge tarieven zullen treffen. De bedoeling is dat een gemiddeld retourtje naar Berlijn gemiddeld 50 à 60 euro zal kosten, en naar Parijs rond de 80 euro.

Twee klassen

De treinen van GoVolta zullen twee klassen hebben: Economy (2e klas) en Comfort (1e klas). Elke trein biedt plaats aan 800 reizigers. Dat is dus gelijk aan 4 à 5 vliegtuigen. Elke trein zal ook een restauratie hebben. Sommige lowbudgettreinen hebben die bewust niet vanwege de hoge kosten. En ook de NS-intercity naar Berlijn zal vanaf december tijdelijk geen bar/bistro meer hebben, totdat in oktober 2024 de nieuwe treinen zullen instromen. Bastian legt de keuze uit: “We willen dat reizigers prettig kunnen reizen. Daar past vanwege de reisduur bij dat reizigers niet opgehokt zitten zoals bij budgetairlines, en daar hoort een restauratie ook gewoon bij.”

Want op snelheid zal GoVolta het verschil niet gaan maken: zowel naar Parijs als naar Berlijn zullen de treinen circa acht uur onderweg zijn. Dat is een stuk langer dan de Eurostar, die in drie uur en twintig minuten naar de Franse hoofdstad raast. Maar bij die trein betalen reizigers vaak de hoofdprijs, als er überhaupt nog plek is. Wie bijvoorbeeld volgende maand een weekendje Parijs wil doen, betaalt al snel 250 à 300 euro voor een retourtje. Naar Berlijn zullen de verschillen in reistijd minder groot zijn, maar zal GoVolta er toch ook circa twee uur langer over doen. Dat komt omdat de dienstregeling voor de andere treinen al gemaakt is, en deze nieuwe trein ertussen gepropt moet worden.

Meer treinen in 2025

GoVolta wil volgend jaar starten met treinen naar Parijs, Berlijn en Basel, maar daar zal het niet bij blijven. In 2025 moeten er directe treinen komen naar bijvoorbeeld München en Kopenhagen. “We willen reizigers bewust directe treinen aanbieden, zodat je lekker kunt blijven zitten en niet je aansluiting kunt missen” legt de initiatiefnemer uit. De bedoeling is dat er twintig routes komen en dat er 250 rijtuigen dagelijks reizigers zullen vervoeren.

De treinen zullen niet alleen van en naar Nederland rijden, maar er wordt ook gedacht aan een trein vanuit Duitsland naar Parijs en treinen vanuit Antwerpen of Brussel richting Duitsland. Om de treinen tot een succes te maken zal Flywise, net als met GreenCityTrip, samenwerken met verschillende partijen, zoals TUI, Kruidvat en Albert Heijn. Ook in Duitsland zijn er partners. De trein gaat weliswaar concurreren met de NS-intercity, toch wordt er ook samenwerking gezocht met de NS. Zo is het de bedoeling dat de nieuwe treindiensten straks ook te boeken zijn via het boekingsplatform (Benerail) waarmee NS International werkt.

Flywise zal dus vol in gaan zetten op de dagtrein. Maar wat gebeurt er met de nachttrein? Bastian: “De nachttrein is een heel moeilijk product om rendabel te kunnen aanbieden. Om het huidige materieel te moderniseren, zijn grote investeringen nodig. Dat is lastig om terug te verdienen.” Toch wil dat niet direct zeggen dat er volledig afscheid wordt genomen van de nachttrein. “We werken veel samen met TUI, en die willen graag ook Italië per trein aanbieden. Maar dat is te ver voor de dagtrein. Daarom kijken we nu naar een nachttrein met hen naar Venetië.” Of die er daadwerkelijk komt, moet binnenkort duidelijk worden. Als die er niet komt, kan het ook zo zijn dat er komend jaar net als dit jaar een nachttrein naar Praag rijdt.

Dienstregeling Amsterdam – Berlijn

De bedoeling is dat de trein naar Berlijn per 1 mei 2024 gaat rijden.

Dienstregeling Amsterdam – Parijs

De bedoeling is dat de trein naar Parijs ook in 2024 gaat rijden, de precieze datum is niet bekend, maar de doelstelling is voor of rond de zomer.

Dienstregeling Amsterdam – Basel

De bedoeling is dat ook de trein naar Basel in 2024 gaat rijden. Ook naar Basel is het de bedoeling dat je straks gemiddeld voor 50 à 60 euro retour kunt reizen. Dat is zonder zitplaatsreservering. Of grote bagage bij de prijs inbegrepen zal zijn, is nog niet duidelijk. Dat geldt overigens ook voor de overige bestemmingen.

This post was last modified on 3 december 2023 22:19

Bekijk reacties

    • Voor dagtreinen is dat makkelijker, maar ik ben nog steeds benieuwd wat voor rijtuigen ze willen gaan inzetten (eerder werd er natuurlijk gerept over ICR), maar daarover wil men nu nog niets kwijt. Waarschijnlijk eind december of begin januari meer daarover.

    • Mogelijk toch een aankoop van de ICR-rijtuigen die NS te koop heeft? Het zijn geen nachttreinen, dus een extreme interieurombouw lijkt niet nodig. Enkel een aanpassing zodat ze weer (zoals voorheen) internationaal ingezet kunnen worden.

        • Is ICR in de huidige staat wel toegelaten? Lijkt me een lastig verhaal zo niet. Er is veel aan gesleuteld en het is niet meer geldig zoals vroeger lijkt me

        • De toelating voor Duitsland is lang geleden al vervallen. Zowel voor Duitsland en Frankrijk moet die dus worden aangevraagd.

      • Denk eerder aan getrokken rijtuigen uit Duitsland. Door de ICE 4, Desto, ICE 1 met 9 rijtuigen als IC(E) komen vele DB rijtuigen vrij. En ze zijn internationaal toegelaten. Kun je bepaald niet zeggen van NS ICR.

        • Kan ook, maar ook die moeten flink vernieuwd worden. De hele elektrische installatie is verrot.

      • Buiten dat ze technisch op zijn, moet je de hele deurinstallatie aanpassen, zodat ze weer in het buitenland kunnen rijden

      • Een betaalbare verbinding naar Noorwegen bijvoorbeeld Stavanger zou ook een goede optie zijn. Reisde vroeger met de Scandinavië expres en Skandinavien Pilen naar Oslo

  • Hehe eindelijk een anders bestemming,
    In was bang dat we nog niet heel hard opschoten met die marktwerking op het spoor, aangezien iedereen op dezelfde trajecten aast. Neem Parijs, Eurostar rijd daar al heen, maar nu willen, arriva, Qbuzz, heuro en deze vervoerder er ook heen, daar schieten we toch niks mee op!? Gelukkig rijd er nog maar een trein per dag naar Basel en zou je dit dus wel een soort van vernieuwing kunnen noemen

    • Daar schiet je heel veel mee op. Ze gaan vast niet allemaal rijden, maar nu is er veel vraag en weinig aanbod dus betaal je de hoofdprijs.

    • Naar Parijs zal een hoop concurrentie wel berekenen dat Eurostar zijn woekerprijzen zal moeten verlagen.

      • Dat valt toch wel mee? Volgens mij kan je voor €35,- in ca 2,5 uur van Rotterdam naar Parijs of vv

      • Wellicht moeten de prijzen verder omhoog om vervelende anoniemen buiten de trein te houden.

        • Mevrouw of meneer die zich laf achter "anoniem" verschuilt.
          Als u mij naam gebruikt noem dan ook uw eigen naam. Overigens hoort men mij niet zeuren over vermeende "woekerprijzen".

        • Hear! Hear! „Anoniemen“ zouden van mij verboden moeten worden hoewl iedereen ook een fake naam kan gebruiken. Anyway, ik vind het prima als zeg maar „Backpackers“ ook veel goedkoper kunnen reizen, maar ik vond en vind lange afstand ritten hoogst oncomfortabel in reguliere treinen en zou meer, eigenlijk alles op alles, inzetten op meer en vooral goedkopere HSL verbindingen vooral als concurrentie met vliegtuigen. Overigens neem ik tegenwoordig meestal de Flixbus Ams - Antwerpen of Bxl. Prijs èn confort veel beter tegenwoordig in vergelijking met de NS (z.g. HSL) ICDirect

  • De reistijden zijn echt wel absurd (3x zo) lang, je moet er maar zin in hebben om een hele dag onderweg te zijn naar Parijs.
    Daarmee ga je echt niet concurreren met het vliegtuig, en ook niet met de Thalys of Eurostar tegenwoordig.

    Dit is misschien leuk als je tijd te veel hebt, maar in principe kun je dan beter vroegboeken bij de boeven van Eurostar.

    Er is wel echt nood aan concurrentie want ze maken nu wel heel hard misbruik van hun monopolie. Maar dit gaat ‘m niet worden vrees ik.

    • Inderdaad. Er is concurrentie nodig op de HSL en ik ken niet veel partijen die dat zouden kunnen doen. Trenitalia is langzaam aan het zoeken naar mogelijkheden in het buitenland? Van andere maatschappijen heb ik nog niets gehoord.

      • Goedkopere concurrentie op de HSL is lastig door de torenhoge kosten. Daar zal ook Trenitalia tegen aan lopen. Goedkoper reizen zal beteken dat je de HSL moet mijden.

  • Om de reisduur moeten de treinreizigers het niet doen met GoVolta. Dan zal de prijs en eventueel het comfort wat tegenover de prijs staat bepalend zijn.

    Het lijkt erop dat de GoVolta vooral is afgestemd op Nederlandse reizigers. En dat richting Basel, Berlijn, Parijs andere reizigers op Belgische, Duitse en Franse stations deze GoVolta treinen niet veel gaan nemen. Ze vragen ook om te reserveren

    • Het lijkt mij meer een concurrent met de lange afstandsbussen zoals de Flixbus. Zowel qua prijs, confort en snelheid is het een stevige concurrent.

        • Dat kan nog wel eens tegenvallen, want met de Eurostar naar Parijs en terug kan je bijvoorbeeld al anderhalve dag extra uit je verblijf halen, doordat je al rond 12:00 aan kan komen in Parijs en terug de laatste na 20:00 gaat. Terwijl met de tijden van de GoVolta je de dag van aankomst eigenlijk alleen de avond hebt en terug eigenlijk net niets kan doen met je dag omdat je om 12:00 alweer op het station moet zijn.

          Wil je dus effectief dezelfde tijd in Parijs hebben, zal je 2 extra overnachtingen moeten hebben als je met GoVolta reist, en dan is het prijsverschil met een Eurostar alweer een heel stuk geslonken.

        • @Otto: Ook voor toeristen is het iets om rekening mee te houden, want deze lange reistijd is wel tijd die je niet op bestemming door kan brengen, dus wil je dezelfde tijd op de bestemming zal je extra kosten moeten maken aan overnachtingen en mogelijk ook weer vakantiedagen (die ook weer beperkt zijn en geld waard zijn).

    • Reizen is ook vakantie en bovendien kun je onderweg nog wat nuttigs doen dan wle even bijkomen of opladen (van jezelf).
      Met een snelle verbinding gaat ook een groot deel van de dag op aan de reis. Geroutineerde reizigers kunnen de bespaarde tijd wel benutten maar de gelegenheidsreiziger zal blij zijn voor de avond te ter plekke te zijn.
      Overigens heb ik de mooiste herinneringen aan reizen met de slow-train van Parijs naar Rotterdam of later eens van Rothenburg, Bremen naar Rotterdam.

        • Inderdaad, om de douane te ontlopen ben ik een keer met een koffer vol spullen met de bus van Seedorf naar Rothenburg gegaan en van daar met de Bahn naar Rotterdam. Dat werd zoa aan de balie in orde gemaakt. Kom daar nu eens om.
          Een andere keer heb mijn zus en moeder meegenomen, met de auto. Die zijn toen terug gereden met andere spullen van de WZZ :) Thelma en Loise :) Ik ging weer gewoon met de bus naar Zwolle. Knooppunt van de Seedorf bus-express.
          Ik ben ook een keer een weekend naar Berlijn geweest, gelift naar Rothenburg en met de trein. Door donker DDR, heel bijzonder. Checkpoint Charlie gezien enz. Terug ook heel apart met de vrijwilligers die een bloempje kwamen brengen voor de Ossies in den Zug.
          Ik werd gebriefd en gedebriefd door de MID om te zorgen dat ik niet in een spionnenspel terecht zou komen.

        • NB het Godenstedt stationnetje bij de kazerne werd toen niet meer gebruikt, zeker niet voor passagiers. Een kennis reisde in zijn tijd nog wel met de trein van Zwolle naar Seedorf-Godenstedt. Dat moet toch een diesel zijn geweest. Ik geloof dat er nu weer wel opstelsporen zijn om militair materieel te transporteren via spoor.
          Of er toen der tijd eigenlijk een reizigersstation was in Zeven weet ik niet. In Bremervorde wel maar daar moest je via Stade of Cuxhaven. Ook leuk.

    • Ja klopt, maar ik vind het wel jammer dat ze niet Amiens of Lille meenemen, want daar zouden ze niet zoveel trager naartoe zijn en daar heb je nu geen goede verbinding mee. Voor dezelfde redenen, ga antwerpen, gent, lille (sporen zijn er) dan maak je een nieuwe directe verbinding naar 2 steden, vermijd je de drukke noord-zuid passage in brussel, en kan je een stuk afsnijden.
      Amiens heeft gewoon geen goede verbindingen naar het noorden en lille is ook interessant voor iedereen die een tgv die naar lyon of bordeaux wilt nemen, omdat die vanaf daar om parijs heen rijden.

      • Inderdaad. Ik zou zelfs na Antwerpen via Gent durven gaan, met stops in Lille en Amiens. Je wint tijd, bediend nl met een directe trein naar Gent en Gent met een direct naar Amiens en Parijs.

        • Ik betwijfel of je tijd wint via Lille want dat is wel een stuk om. En daarnaast moet je daar dan weer kop gaan maken wat zonder tweede locomotief nogal omslachtig is.

  • Dit lijkt wel heel erg op de terugkeer van de D-trein. Zowel qua reistijd als reisroute komt het heel aardig overeen. Die treinen moeten nog behoorlijk snel rijden om het schema aan te houden. Ze rijden over klassiek spoor tussen de normale diensregeling door.

    Ik denk dat de dagtrein naar Basel erg populair zal worden. Het is een prachtige reis langs de Rijn. Liever wat langzamer maar dan wel volop genieten.

    • Basel Bad neem ik aan want SBB is weer duurder doorrijden? Voor jaren 60 en eerder gevoel Hotel Steinengraben (jawel). Groot stenen bad met keizerlijke kranen, slaap- en zitkamer alles voor 1 prijs. Lee Remick-achtige receptioniste uit Frankrijk om de hoek met slaapprobleem, met Mercedis gebracht iedere ochtend, mocht er zijn.
      Steengoed idee kortom Bazel en Venetie ook. Regionale treno nemen verder het land in voor nog redelijk tarief bijv. Tip, neem hotel in Mestre voor bezoek Venetie met bus/trein.
      Tot december 2 maanden kaart Interrail met 25% korting, reizen tot 1 aug.

      • Voor doorrijden naar SBB moet je ook weer toelating voor Zwitserland gaan regelen. Zullen ze niet aan beginnen.

  • Is echt al zeker dat deze in 2024 gaat rijden? In de aanvraag bij de ACM staat "Startdatum 1 januari 2026, of zoveel eerder als redelijkerwijs mogelijk is, doch niet eerder dan 1 mei 2024" wat toch een stuk minder zeker klinkt als in dit artikel.

    • Ze gaan zelf echt uit van 1 mei. Het is ter controle op feitelijke onjuistheden aan hen voorgelegd. Het is zo dat zo'n dienst in principe 18 maanden vooraf moet worden aangemeld bij de ACM, zodat als NS bezwaar maakt tegen zo'n dienst omdat het de HRN-concessie zou schaden, er dan een economisch evenwicht toets kan uitvoeren. Maar deze internationale trein schaat de binnenlandse HRN concessie niet, en dus gaat men er vanuit dat er geen bezwaar komt en dat ze dus 1 mei kunnen starten, en houdt 2026 rekening met de 18 maanden.

  • Donderdagavond zag ik zo'n rode trein vertrekken vanaf Amsterdam CS. Vermoedelijk te laat. Onze sprinter naar Amersfoort moest wachten en vertrok tien minuten te laat. Daardoor natuurlijk geen verbinding naar Almere.
    Die ingepaste treinen met gecompliceerde vertrekprocedures vragen altijd meer tijd, net als deze govolts. Vervelend is dat anderen dan opgezadeld raken met vertragingen.

      • Waarschijnlijk wordt er een pad over de Rechte Rheinstrecke aangevraagd en wordt er via Bonn-Beuel gereden. Het traject Köln-Bonn is nu al propvol en op dat traject is er gewoon geen plaats voor budgettreinen.

Share

Recent Posts

Politieke steun voor NS moet duurder treinkaartje voorkomen: ‘Vasthouden aan structurele oplossing’

President-directeur Wouter Koolmees van de NS hoopt dat de politiek dit jaar opnieuw zal bijspringen…

15 uur terug

NS ziet 2023 als ‘jaar met twee gezichten’, leed kleiner verlies dan vorige jaren

NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens…

17 uur terug

CBS: reizigersaantallen ov nog niet op niveau van voor corona

In 2023 checkten mensen vaker in bij het openbaar vervoer dan het jaar ervoor, maar…

2 dagen terug

Nog eens tien ICNG’s voor NS, ook toelating voor Duitsland

NS heeft een extra bestelling voor tien nieuwe ICNG's gedaan bij treinfabrikant Alstom, meldt het…

2 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling toch aan, vanaf maandag minder treinen

Vanaf maandag rijdt NS met één trein per uur minder over de HSL tussen Breda…

5 dagen terug

Grote storing in NS-reisinformatiesystemen verholpen

Update 21:00 uur: de storing is verholpen. De NS kampt met een grote technische storing…

6 dagen terug