Vanaf begin januari 2024 kun je bij GoVolta terecht voor treintickets naar Berlijn en Parijs. Deze nieuwe aanbieder heeft als doel om vanaf 1 mei een dagelijkse trein naar Berlijn te bieden en vervolgens ook naar Parijs en Basel. Met treinkaartjes vanaf 10 euro wil GoVolta goedkope directe treinen naar het buitenland aanbieden.
Hoewel GoVolta misschien een nieuwe naam is, betreft het eigenlijk een dochteronderneming van Flywise, die nu onder de naam GreenCityTrip nachttreinen laat rijden. “We zijn twee jaar geleden begonnen met GreenCityTrip. Maar de nachttrein is een erg bewerkelijk product. We willen het schaalbaar maken. Daarom gaan we ons nu vooral richten op dagtreinen” legt initiatiefnemer Maarten Bastian uit.
Het belangrijkste doel van GoVolta is om een betaalbaar alternatief te bieden voor vliegreizen. Daarom draait het bij GoVolta om gemakkelijk en betaalbaarheid. Bastian benadrukt dat hun ambitie altijd is geweest om te concurreren met het vliegtuig. “Mensen die bij ons reizen, hebben vaak nog nooit een internationale treinreis gemaakt of überhaupt een treinreis gemaakt” legt hij uit.
Bij het vliegtuig worden reizigers gelokt met lage tarieven, maar komen er allerlei kosten bij, bijvoorbeeld voor bagage en voor het kiezen van een zitplek. Dat principe heeft Flywise bewust ook gekopieerd naar de trein. Dat kwam het bedrijf geregeld op kritiek te staan. Toch is dat een bewuste keuze geweest, om zo de ticketprijzen met het vliegtuig goed vergelijkbaar te maken. Bastian: “Anders is het vliegtuig het goedkoopst, en kiezen mensen niet voor de trein. En dat willen we juist wel.”
Ook bij GoVolta zul je straks extra moeten betalen om een zitplek te reserveren. Het eerder genoemde 10 euro-tarief zal heel beperkt beschikbaar zijn. Toch hoeven mensen niet bang te zijn dat ze gelokt worden met lage tarieven, maar in de praktijk torenhoge tarieven zullen treffen. De bedoeling is dat een gemiddeld retourtje naar Berlijn gemiddeld 50 à 60 euro zal kosten, en naar Parijs rond de 80 euro.
De treinen van GoVolta zullen twee klassen hebben: Economy (2e klas) en Comfort (1e klas). Elke trein biedt plaats aan 800 reizigers. Dat is dus gelijk aan 4 à 5 vliegtuigen. Elke trein zal ook een restauratie hebben. Sommige lowbudgettreinen hebben die bewust niet vanwege de hoge kosten. En ook de NS-intercity naar Berlijn zal vanaf december tijdelijk geen bar/bistro meer hebben, totdat in oktober 2024 de nieuwe treinen zullen instromen. Bastian legt de keuze uit: “We willen dat reizigers prettig kunnen reizen. Daar past vanwege de reisduur bij dat reizigers niet opgehokt zitten zoals bij budgetairlines, en daar hoort een restauratie ook gewoon bij.”
Want op snelheid zal GoVolta het verschil niet gaan maken: zowel naar Parijs als naar Berlijn zullen de treinen circa acht uur onderweg zijn. Dat is een stuk langer dan de Eurostar, die in drie uur en twintig minuten naar de Franse hoofdstad raast. Maar bij die trein betalen reizigers vaak de hoofdprijs, als er überhaupt nog plek is. Wie bijvoorbeeld volgende maand een weekendje Parijs wil doen, betaalt al snel 250 à 300 euro voor een retourtje. Naar Berlijn zullen de verschillen in reistijd minder groot zijn, maar zal GoVolta er toch ook circa twee uur langer over doen. Dat komt omdat de dienstregeling voor de andere treinen al gemaakt is, en deze nieuwe trein ertussen gepropt moet worden.
GoVolta wil volgend jaar starten met treinen naar Parijs, Berlijn en Basel, maar daar zal het niet bij blijven. In 2025 moeten er directe treinen komen naar bijvoorbeeld München en Kopenhagen. “We willen reizigers bewust directe treinen aanbieden, zodat je lekker kunt blijven zitten en niet je aansluiting kunt missen” legt de initiatiefnemer uit. De bedoeling is dat er twintig routes komen en dat er 250 rijtuigen dagelijks reizigers zullen vervoeren.
De treinen zullen niet alleen van en naar Nederland rijden, maar er wordt ook gedacht aan een trein vanuit Duitsland naar Parijs en treinen vanuit Antwerpen of Brussel richting Duitsland. Om de treinen tot een succes te maken zal Flywise, net als met GreenCityTrip, samenwerken met verschillende partijen, zoals TUI, Kruidvat en Albert Heijn. Ook in Duitsland zijn er partners. De trein gaat weliswaar concurreren met de NS-intercity, toch wordt er ook samenwerking gezocht met de NS. Zo is het de bedoeling dat de nieuwe treindiensten straks ook te boeken zijn via het boekingsplatform (Benerail) waarmee NS International werkt.
Flywise zal dus vol in gaan zetten op de dagtrein. Maar wat gebeurt er met de nachttrein? Bastian: “De nachttrein is een heel moeilijk product om rendabel te kunnen aanbieden. Om het huidige materieel te moderniseren, zijn grote investeringen nodig. Dat is lastig om terug te verdienen.” Toch wil dat niet direct zeggen dat er volledig afscheid wordt genomen van de nachttrein. “We werken veel samen met TUI, en die willen graag ook Italië per trein aanbieden. Maar dat is te ver voor de dagtrein. Daarom kijken we nu naar een nachttrein met hen naar Venetië.” Of die er daadwerkelijk komt, moet binnenkort duidelijk worden. Als die er niet komt, kan het ook zo zijn dat er komend jaar net als dit jaar een nachttrein naar Praag rijdt.
De bedoeling is dat de trein naar Berlijn per 1 mei 2024 gaat rijden.
De bedoeling is dat de trein naar Parijs ook in 2024 gaat rijden, de precieze datum is niet bekend, maar de doelstelling is voor of rond de zomer.
De bedoeling is dat ook de trein naar Basel in 2024 gaat rijden. Ook naar Basel is het de bedoeling dat je straks gemiddeld voor 50 à 60 euro retour kunt reizen. Dat is zonder zitplaatsreservering. Of grote bagage bij de prijs inbegrepen zal zijn, is nog niet duidelijk. Dat geldt overigens ook voor de overige bestemmingen.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 22:19
Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…