fbpx

GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs (in 2024)

Vanaf begin januari 2024 kun je bij GoVolta terecht voor treintickets naar Berlijn en Parijs. Deze nieuwe aanbieder heeft als doel om vanaf 1 mei een dagelijkse trein naar Berlijn te bieden en vervolgens ook naar Parijs en Basel. Met treinkaartjes vanaf 10 euro wil GoVolta goedkope directe treinen naar het buitenland aanbieden.

Hoewel GoVolta misschien een nieuwe naam is, betreft het eigenlijk een dochteronderneming van Flywise, die nu onder de naam GreenCityTrip nachttreinen laat rijden. “We zijn twee jaar geleden begonnen met GreenCityTrip. Maar de nachttrein is een erg bewerkelijk product. We willen het schaalbaar maken. Daarom gaan we ons nu vooral richten op dagtreinen” legt initiatiefnemer Maarten Bastian uit.

Het belangrijkste doel van GoVolta is om een betaalbaar alternatief te bieden voor vliegreizen. Daarom draait het bij GoVolta om gemakkelijk en betaalbaarheid. Bastian benadrukt dat hun ambitie altijd is geweest om te concurreren met het vliegtuig. “Mensen die bij ons reizen, hebben vaak nog nooit een internationale treinreis gemaakt of überhaupt een treinreis gemaakt” legt hij uit.

Lokken met lage tarieven

Bij het vliegtuig worden reizigers gelokt met lage tarieven, maar komen er allerlei kosten bij, bijvoorbeeld voor bagage en voor het kiezen van een zitplek. Dat principe heeft Flywise bewust ook gekopieerd naar de trein. Dat kwam het bedrijf geregeld op kritiek te staan. Toch is dat een bewuste keuze geweest, om zo de ticketprijzen met het vliegtuig goed vergelijkbaar te maken. Bastian: “Anders is het vliegtuig het goedkoopst, en kiezen mensen niet voor de trein. En dat willen we juist wel.”

Ook bij GoVolta zul je straks extra moeten betalen om een zitplek te reserveren. Het eerder genoemde 10 euro-tarief zal heel beperkt beschikbaar zijn. Toch hoeven mensen niet bang te zijn dat ze gelokt worden met lage tarieven, maar in de praktijk torenhoge tarieven zullen treffen. De bedoeling is dat een gemiddeld retourtje naar Berlijn gemiddeld 50 à 60 euro zal kosten, en naar Parijs rond de 80 euro.

Twee klassen

De treinen van GoVolta zullen twee klassen hebben: Economy (2e klas) en Comfort (1e klas). Elke trein biedt plaats aan 800 reizigers. Dat is dus gelijk aan 4 à 5 vliegtuigen. Elke trein zal ook een restauratie hebben. Sommige lowbudgettreinen hebben die bewust niet vanwege de hoge kosten. En ook de NS-intercity naar Berlijn zal vanaf december tijdelijk geen bar/bistro meer hebben, totdat in oktober 2024 de nieuwe treinen zullen instromen. Bastian legt de keuze uit: “We willen dat reizigers prettig kunnen reizen. Daar past vanwege de reisduur bij dat reizigers niet opgehokt zitten zoals bij budgetairlines, en daar hoort een restauratie ook gewoon bij.”

Want op snelheid zal GoVolta het verschil niet gaan maken: zowel naar Parijs als naar Berlijn zullen de treinen circa acht uur onderweg zijn. Dat is een stuk langer dan de Eurostar, die in drie uur en twintig minuten naar de Franse hoofdstad raast. Maar bij die trein betalen reizigers vaak de hoofdprijs, als er überhaupt nog plek is. Wie bijvoorbeeld volgende maand een weekendje Parijs wil doen, betaalt al snel 250 à 300 euro voor een retourtje. Naar Berlijn zullen de verschillen in reistijd minder groot zijn, maar zal GoVolta er toch ook circa twee uur langer over doen. Dat komt omdat de dienstregeling voor de andere treinen al gemaakt is, en deze nieuwe trein ertussen gepropt moet worden.

Meer treinen in 2025

GoVolta wil volgend jaar starten met treinen naar Parijs, Berlijn en Basel, maar daar zal het niet bij blijven. In 2025 moeten er directe treinen komen naar bijvoorbeeld München en Kopenhagen. “We willen reizigers bewust directe treinen aanbieden, zodat je lekker kunt blijven zitten en niet je aansluiting kunt missen” legt de initiatiefnemer uit. De bedoeling is dat er twintig routes komen en dat er 250 rijtuigen dagelijks reizigers zullen vervoeren.

De treinen zullen niet alleen van en naar Nederland rijden, maar er wordt ook gedacht aan een trein vanuit Duitsland naar Parijs en treinen vanuit Antwerpen of Brussel richting Duitsland. Om de treinen tot een succes te maken zal Flywise, net als met GreenCityTrip, samenwerken met verschillende partijen, zoals TUI, Kruidvat en Albert Heijn. Ook in Duitsland zijn er partners. De trein gaat weliswaar concurreren met de NS-intercity, toch wordt er ook samenwerking gezocht met de NS. Zo is het de bedoeling dat de nieuwe treindiensten straks ook te boeken zijn via het boekingsplatform (Benerail) waarmee NS International werkt.

Flywise zal dus vol in gaan zetten op de dagtrein. Maar wat gebeurt er met de nachttrein? Bastian: “De nachttrein is een heel moeilijk product om rendabel te kunnen aanbieden. Om het huidige materieel te moderniseren, zijn grote investeringen nodig. Dat is lastig om terug te verdienen.” Toch wil dat niet direct zeggen dat er volledig afscheid wordt genomen van de nachttrein. “We werken veel samen met TUI, en die willen graag ook Italië per trein aanbieden. Maar dat is te ver voor de dagtrein. Daarom kijken we nu naar een nachttrein met hen naar Venetië.” Of die er daadwerkelijk komt, moet binnenkort duidelijk worden. Als die er niet komt, kan het ook zo zijn dat er komend jaar net als dit jaar een nachttrein naar Praag rijdt.

Dienstregeling Amsterdam – Berlijn

De bedoeling is dat de trein naar Berlijn per 1 mei 2024 gaat rijden.

Dienstregeling Amsterdam – Parijs

De bedoeling is dat de trein naar Parijs ook in 2024 gaat rijden, de precieze datum is niet bekend, maar de doelstelling is voor of rond de zomer.

Dienstregeling Amsterdam – Basel

De bedoeling is dat ook de trein naar Basel in 2024 gaat rijden. Ook naar Basel is het de bedoeling dat je straks gemiddeld voor 50 à 60 euro retour kunt reizen. Dat is zonder zitplaatsreservering. Of grote bagage bij de prijs inbegrepen zal zijn, is nog niet duidelijk. Dat geldt overigens ook voor de overige bestemmingen.

123 gedachten aan “GoVolta: zusje van GreenCityTrip komt met dagtrein naar Berlijn en Parijs (in 2024)”

  1. Anoniem schreef:

    Benieuwd waar ze de rijtuigen en locomotieven vandaan gaan halen.

    1. Juriaan schreef:

      Voor dagtreinen is dat een stuk makkelijker. Er behoorlijk wat te huur.

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Voor dagtreinen is dat makkelijker, maar ik ben nog steeds benieuwd wat voor rijtuigen ze willen gaan inzetten (eerder werd er natuurlijk gerept over ICR), maar daarover wil men nu nog niets kwijt. Waarschijnlijk eind december of begin januari meer daarover.

    3. Thom Heerdink schreef:

      Mogelijk toch een aankoop van de ICR-rijtuigen die NS te koop heeft? Het zijn geen nachttreinen, dus een extreme interieurombouw lijkt niet nodig. Enkel een aanpassing zodat ze weer (zoals voorheen) internationaal ingezet kunnen worden.

      1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

        Ik sluit het zeker niet uit, maar we weten het niet.

        1. Sander schreef:

          Is ICR in de huidige staat wel toegelaten? Lijkt me een lastig verhaal zo niet. Er is veel aan gesleuteld en het is niet meer geldig zoals vroeger lijkt me

        2. Brabo schreef:

          De toelating voor Duitsland is lang geleden al vervallen. Zowel voor Duitsland en Frankrijk moet die dus worden aangevraagd.

      2. Hanzeboog schreef:

        Denk eerder aan getrokken rijtuigen uit Duitsland. Door de ICE 4, Desto, ICE 1 met 9 rijtuigen als IC(E) komen vele DB rijtuigen vrij. En ze zijn internationaal toegelaten. Kun je bepaald niet zeggen van NS ICR.

        1. Tim H schreef:

          Kan ook, maar ook die moeten flink vernieuwd worden. De hele elektrische installatie is verrot.

      3. Anoniem schreef:

        Buiten dat ze technisch op zijn, moet je de hele deurinstallatie aanpassen, zodat ze weer in het buitenland kunnen rijden

      4. Lucas ten Harkel schreef:

        Een betaalbare verbinding naar Noorwegen bijvoorbeeld Stavanger zou ook een goede optie zijn. Reisde vroeger met de Scandinavië expres en Skandinavien Pilen naar Oslo

  2. DieD schreef:

    Hehe eindelijk een anders bestemming,
    In was bang dat we nog niet heel hard opschoten met die marktwerking op het spoor, aangezien iedereen op dezelfde trajecten aast. Neem Parijs, Eurostar rijd daar al heen, maar nu willen, arriva, Qbuzz, heuro en deze vervoerder er ook heen, daar schieten we toch niks mee op!? Gelukkig rijd er nog maar een trein per dag naar Basel en zou je dit dus wel een soort van vernieuwing kunnen noemen

    1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

      Daar schiet je heel veel mee op. Ze gaan vast niet allemaal rijden, maar nu is er veel vraag en weinig aanbod dus betaal je de hoofdprijs.

    2. Anoniem schreef:

      Naar Parijs zal een hoop concurrentie wel berekenen dat Eurostar zijn woekerprijzen zal moeten verlagen.

      1. Diederik schreef:

        Dat valt toch wel mee? Volgens mij kan je voor €35,- in ca 2,5 uur van Rotterdam naar Parijs of vv

        1. Anoniem schreef:

          Ja, als je drie jaar van te voren boekt.

        2. bert sitters schreef:

          Wat een anonieme onzin. Waar kan ik drie jaar vooraf boeken?

      2. bert sitters schreef:

        Wellicht moeten de prijzen verder omhoog om vervelende anoniemen buiten de trein te houden.

        1. Anoniem schreef:

          Of omhoog om die vervelende verzuurde Bert Sitters buiten de deur te houden.

        2. bert sitters schreef:

          Mevrouw of meneer die zich laf achter “anoniem” verschuilt.
          Als u mij naam gebruikt noem dan ook uw eigen naam. Overigens hoort men mij niet zeuren over vermeende “woekerprijzen”.

        3. Daniel De Leeuw schreef:

          Hear! Hear! „Anoniemen“ zouden van mij verboden moeten worden hoewl iedereen ook een fake naam kan gebruiken. Anyway, ik vind het prima als zeg maar „Backpackers“ ook veel goedkoper kunnen reizen, maar ik vond en vind lange afstand ritten hoogst oncomfortabel in reguliere treinen en zou meer, eigenlijk alles op alles, inzetten op meer en vooral goedkopere HSL verbindingen vooral als concurrentie met vliegtuigen. Overigens neem ik tegenwoordig meestal de Flixbus Ams – Antwerpen of Bxl. Prijs èn confort veel beter tegenwoordig in vergelijking met de NS (z.g. HSL) ICDirect

    3. André Beun schreef:

      Allemaal leuk en aardig hoe lang blijft het retourtje geldig

  3. Drs.P schreef:

    En het wereldse Lage Zwaluwe krijgt ook een internationale trein.

    1. Otto schreef:

      Wat meer verbaast is A’dam-R’dam nonstop, waarschijnlijk via Gouda?

      1. Arno schreef:

        Om vervolgens bijna een half uur een spoor bezet te houden op Rotterdam Centraal…

        1. Dries Molenaar schreef:

          wellicht om te vrezen vertraging op te vangen? En koffie te halen. Of is er restauratie?

        2. N. schreef:

          Ik denk om ingehaald te worden. Mijn gok is dat ze binnen Nederland maar 100 km/h mogen…

    2. Dries Molenaar schreef:

      Gunstig voor Zeeland, Zuid-Holland en West-Brabant. Lekker rustig en makkelijk parkeren.

    3. Gerrit de Vries schreef:

      Wat is er mis met Lage Zwaluwe? Fijn station en makkelijk bereikbar vanuit Roosendaal.

  4. Roy schreef:

    De reistijden zijn echt wel absurd (3x zo) lang, je moet er maar zin in hebben om een hele dag onderweg te zijn naar Parijs.
    Daarmee ga je echt niet concurreren met het vliegtuig, en ook niet met de Thalys of Eurostar tegenwoordig.

    Dit is misschien leuk als je tijd te veel hebt, maar in principe kun je dan beter vroegboeken bij de boeven van Eurostar.

    Er is wel echt nood aan concurrentie want ze maken nu wel heel hard misbruik van hun monopolie. Maar dit gaat ‘m niet worden vrees ik.

    1. Arno schreef:

      Inderdaad. Er is concurrentie nodig op de HSL en ik ken niet veel partijen die dat zouden kunnen doen. Trenitalia is langzaam aan het zoeken naar mogelijkheden in het buitenland? Van andere maatschappijen heb ik nog niets gehoord.

      1. Opa Ties schreef:

        Goedkopere concurrentie op de HSL is lastig door de torenhoge kosten. Daar zal ook Trenitalia tegen aan lopen. Goedkoper reizen zal beteken dat je de HSL moet mijden.

    2. Anoniem schreef:

      Het gaat niet om snelheid maar om prijs. Veel mensen zijn de huidige woekerprijzen spuugzat.

  5. Hanzeboog schreef:

    Om de reisduur moeten de treinreizigers het niet doen met GoVolta. Dan zal de prijs en eventueel het comfort wat tegenover de prijs staat bepalend zijn.

    Het lijkt erop dat de GoVolta vooral is afgestemd op Nederlandse reizigers. En dat richting Basel, Berlijn, Parijs andere reizigers op Belgische, Duitse en Franse stations deze GoVolta treinen niet veel gaan nemen. Ze vragen ook om te reserveren

    1. Rudy schreef:

      Het lijkt mij meer een concurrent met de lange afstandsbussen zoals de Flixbus. Zowel qua prijs, confort en snelheid is het een stevige concurrent.

      1. Anoniem schreef:

        Eerder een alternatief voor mensen die Eurostar en ICE te duur vinden.

        1. Ricardo schreef:

          Dat kan nog wel eens tegenvallen, want met de Eurostar naar Parijs en terug kan je bijvoorbeeld al anderhalve dag extra uit je verblijf halen, doordat je al rond 12:00 aan kan komen in Parijs en terug de laatste na 20:00 gaat. Terwijl met de tijden van de GoVolta je de dag van aankomst eigenlijk alleen de avond hebt en terug eigenlijk net niets kan doen met je dag omdat je om 12:00 alweer op het station moet zijn.

          Wil je dus effectief dezelfde tijd in Parijs hebben, zal je 2 extra overnachtingen moeten hebben als je met GoVolta reist, en dan is het prijsverschil met een Eurostar alweer een heel stuk geslonken.

        2. Otto schreef:

          @ricardo
          Dat is een verhaal voor zakenreizigers maar niet voor toeristen.

        3. Ricardo schreef:

          @Otto: Ook voor toeristen is het iets om rekening mee te houden, want deze lange reistijd is wel tijd die je niet op bestemming door kan brengen, dus wil je dezelfde tijd op de bestemming zal je extra kosten moeten maken aan overnachtingen en mogelijk ook weer vakantiedagen (die ook weer beperkt zijn en geld waard zijn).

    2. Dries Molenaar schreef:

      Reizen is ook vakantie en bovendien kun je onderweg nog wat nuttigs doen dan wle even bijkomen of opladen (van jezelf).
      Met een snelle verbinding gaat ook een groot deel van de dag op aan de reis. Geroutineerde reizigers kunnen de bespaarde tijd wel benutten maar de gelegenheidsreiziger zal blij zijn voor de avond te ter plekke te zijn.
      Overigens heb ik de mooiste herinneringen aan reizen met de slow-train van Parijs naar Rotterdam of later eens van Rothenburg, Bremen naar Rotterdam.

      1. klaas-jozef schreef:

        Rothenburg – Zeven – Seedorf ? 🙄 😏

        1. Dries Molenaar schreef:

          Inderdaad, om de douane te ontlopen ben ik een keer met een koffer vol spullen met de bus van Seedorf naar Rothenburg gegaan en van daar met de Bahn naar Rotterdam. Dat werd zoa aan de balie in orde gemaakt. Kom daar nu eens om.
          Een andere keer heb mijn zus en moeder meegenomen, met de auto. Die zijn toen terug gereden met andere spullen van de WZZ 🙂 Thelma en Loise 🙂 Ik ging weer gewoon met de bus naar Zwolle. Knooppunt van de Seedorf bus-express.
          Ik ben ook een keer een weekend naar Berlijn geweest, gelift naar Rothenburg en met de trein. Door donker DDR, heel bijzonder. Checkpoint Charlie gezien enz. Terug ook heel apart met de vrijwilligers die een bloempje kwamen brengen voor de Ossies in den Zug.
          Ik werd gebriefd en gedebriefd door de MID om te zorgen dat ik niet in een spionnenspel terecht zou komen.

        2. Dries Molenaar schreef:

          NB het Godenstedt stationnetje bij de kazerne werd toen niet meer gebruikt, zeker niet voor passagiers. Een kennis reisde in zijn tijd nog wel met de trein van Zwolle naar Seedorf-Godenstedt. Dat moet toch een diesel zijn geweest. Ik geloof dat er nu weer wel opstelsporen zijn om militair materieel te transporteren via spoor.
          Of er toen der tijd eigenlijk een reizigersstation was in Zeven weet ik niet. In Bremervorde wel maar daar moest je via Stade of Cuxhaven. Ook leuk.

    3. Daan schreef:

      Ja klopt, maar ik vind het wel jammer dat ze niet Amiens of Lille meenemen, want daar zouden ze niet zoveel trager naartoe zijn en daar heb je nu geen goede verbinding mee. Voor dezelfde redenen, ga antwerpen, gent, lille (sporen zijn er) dan maak je een nieuwe directe verbinding naar 2 steden, vermijd je de drukke noord-zuid passage in brussel, en kan je een stuk afsnijden.
      Amiens heeft gewoon geen goede verbindingen naar het noorden en lille is ook interessant voor iedereen die een tgv die naar lyon of bordeaux wilt nemen, omdat die vanaf daar om parijs heen rijden.

      1. Glenn schreef:

        Inderdaad. Ik zou zelfs na Antwerpen via Gent durven gaan, met stops in Lille en Amiens. Je wint tijd, bediend nl met een directe trein naar Gent en Gent met een direct naar Amiens en Parijs.

        1. Glenn schreef:

          Je zei sat zelf ook al sorry

        2. Brabo schreef:

          Ik betwijfel of je tijd wint via Lille want dat is wel een stuk om. En daarnaast moet je daar dan weer kop gaan maken wat zonder tweede locomotief nogal omslachtig is.

  6. Helena Moretti schreef:

    Will there be reduced fares for holders of Interrail or Eurail global passes?

    1. Anoniem schreef:

      Why too early to tell, but given the prices mentioned in the article (e.g. 60 euro average, not lowest, to basel return) this is going to be one of those examples where interrail is not worth it.

    2. Juriaan schreef:

      Don’t think so, prices are already very low.

    3. Dries Molenaar schreef:

      When it is already so dirt cheap?

  7. Rudy schreef:

    Dit lijkt wel heel erg op de terugkeer van de D-trein. Zowel qua reistijd als reisroute komt het heel aardig overeen. Die treinen moeten nog behoorlijk snel rijden om het schema aan te houden. Ze rijden over klassiek spoor tussen de normale diensregeling door.

    Ik denk dat de dagtrein naar Basel erg populair zal worden. Het is een prachtige reis langs de Rijn. Liever wat langzamer maar dan wel volop genieten.

    1. treingraag schreef:

      Basel Bad neem ik aan want SBB is weer duurder doorrijden? Voor jaren 60 en eerder gevoel Hotel Steinengraben (jawel). Groot stenen bad met keizerlijke kranen, slaap- en zitkamer alles voor 1 prijs. Lee Remick-achtige receptioniste uit Frankrijk om de hoek met slaapprobleem, met Mercedis gebracht iedere ochtend, mocht er zijn.
      Steengoed idee kortom Bazel en Venetie ook. Regionale treno nemen verder het land in voor nog redelijk tarief bijv. Tip, neem hotel in Mestre voor bezoek Venetie met bus/trein.
      Tot december 2 maanden kaart Interrail met 25% korting, reizen tot 1 aug.

      1. Brabo schreef:

        Voor doorrijden naar SBB moet je ook weer toelating voor Zwitserland gaan regelen. Zullen ze niet aan beginnen.

  8. Michiel schreef:

    Is echt al zeker dat deze in 2024 gaat rijden? In de aanvraag bij de ACM staat “Startdatum 1 januari 2026, of zoveel eerder als redelijkerwijs mogelijk is, doch niet eerder dan 1 mei 2024” wat toch een stuk minder zeker klinkt als in dit artikel.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ze gaan zelf echt uit van 1 mei. Het is ter controle op feitelijke onjuistheden aan hen voorgelegd. Het is zo dat zo’n dienst in principe 18 maanden vooraf moet worden aangemeld bij de ACM, zodat als NS bezwaar maakt tegen zo’n dienst omdat het de HRN-concessie zou schaden, er dan een economisch evenwicht toets kan uitvoeren. Maar deze internationale trein schaat de binnenlandse HRN concessie niet, en dus gaat men er vanuit dat er geen bezwaar komt en dat ze dus 1 mei kunnen starten, en houdt 2026 rekening met de 18 maanden.

  9. Dries Molenaar schreef:

    Donderdagavond zag ik zo’n rode trein vertrekken vanaf Amsterdam CS. Vermoedelijk te laat. Onze sprinter naar Amersfoort moest wachten en vertrok tien minuten te laat. Daardoor natuurlijk geen verbinding naar Almere.
    Die ingepaste treinen met gecompliceerde vertrekprocedures vragen altijd meer tijd, net als deze govolts. Vervelend is dat anderen dan opgezadeld raken met vertragingen.

  10. ronald schreef:

    Bizar lang de reistijd Venlo – Kaldenkirchen

    1. Annemiek schreef:

      Wat dacht je van de reistijd Keulen – Koblenz?

      1. Erno-Berk schreef:

        Waarschijnlijk wordt er een pad over de Rechte Rheinstrecke aangevraagd en wordt er via Bonn-Beuel gereden. Het traject Köln-Bonn is nu al propvol en op dat traject is er gewoon geen plaats voor budgettreinen.

  11. Annemiek schreef:

    Hoewel ik niet echt de indruk krijg dat ik een rit met deze treinen echt aantrekkelijk ga vinden, denk ik dat het initiatief kansrijker is dan de nachttreinen.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Ach, misschien is het wat als je aan boord kan werken. Dat zal makkelijker zijn dan in een vliegtuig. Niet zo gezellig voor de medereizigers, die zitten tegenwoordig echter toch met een capuchon over hun hoofd, met een dom gezicht naar een film te kijken of dergelijk.

  12. FyraFlop34 schreef:

    Het lijkt wel alsof het internationale spoor monster wakker is gemaakt…
    Het wordt zowaar nog eens interessant op het Nederlandse spoor.
    Van mij mogen ze het zeker proberen. 8u naar Parijs is wel pittig, maar het voordeel is natuurlijk dat het een directe verbinding is. Als je straks (2024) een goedkoper alternatief naar Parijs zoekt is het voor de budgetreiziger qua reistijd waarschijnlijk interessanter om eerst met ICNG naar Brussel te reizen en daar over te stappen op de nieuwe NMBS/SNCF Brussel – Larijs.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Het kan ook maar zo zijn dat de Thalys uh … Eurostar … goedkoper wordt door het nieuwe aanbod. Maar die zal hoe dan ook veel duurder blijven.

  13. Anoniem schreef:

    Prima initiatief. Chapeau! Reizen wordt weer reizen. Het reizen is deel van de belevenis om enkele dagen weg van huis te zijn.
    Het is op deze manier ook een gestage concurrent van Eurostar. Betaalbaar voor velen. Echter het Every-D-ticket is niet te verslaan. Maar het CO2 minimale uitstoot mag/moet dan maar financieel mede mogelijk gemaakt worden door de CO2 uitstoters financieel in de boot te halen.
    Vervuilers dienen tenslotte financieel voor hun vervuiling ter verantwoording geroepen te worden/aangeslagen te worden. Ze hebben ja regionaal, nationaal en internationaal CO2 minimaal vervoersmobiliteit welk ze kiezen kunnen.

  14. Anoniem schreef:

    Hoeveel reis met auto – trein.

    1 km met auto 0,48 E
    1 km trein 0,18 E

    Amsterdam – parijs = 505 km
    Met auto 505 km x 0,48 E/ km = 242,40 E
    Met trein 10 E – 80 E met govolta

    utrecht -basel = 705 km

    Met auto 705 km x 0,48 E/ km = 338,4 E
    Met trein 10 – ? Met govolta. Er zijn ICE – tickets vanaf 39,90 E

    Amsterdam – berlijn 659 km

    Met auto 659 km x 0,48 E/ km = 316,30 E

    Met trein 10 – ?. Govolta of met ICE vanaf 39,90 E of met Every- D-ticket 1,60 E op duits grondgebied plus ticket naar ned-duitse grens

    Met auto Maximaal CO2uitstotend te weten 70 voudige dan trein.

    Auto 140 g CO2 uitstootr / km
    Trein 2 gr CO2 uitstoot / km.

    Als je met de auto gaat ben je dief van je portemonnee en tevens dief van de toekomst van de mens, natuur en klimaatbehoud.

    Zit in de trein naar basel op weg naar Lugano.

    1. Anusniem schreef:

      1km met mijn auto kost me ongeveer 18-19 cent incl alles behalve wat te eten en drinken onderweg en exclusief mijn tijd als chauffeur. Spiksplinternieuw.

      1. Anusniem schreef:

        En uiteraard electrisch dus geen directe uitstoot en dan kunnen er 5 man mee in plaats van 1

      2. Anusniem schreef:

        Excuus ik vergat 1 kostenpost van mijn auto, ik zit op 25ct km maar dan dus echt alles. Incl onderhoud verzekering belasting energie afschrijving etc.

  15. Peperop schreef:

    Zet er een fatsoenlijke fietsruim tussen en het licht gaat schijnen voor de eco-toerist. Wellicht dat fiets-zeer-onvriendelijke ondernemingen (lees NS) ook eens datzelfde (aan zich voorbij schietend) licht zien branden.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik heb hier geen info over, maar denk dat facaliteiten om je fiets mee te nemen niet past bij een budgetaanbieder. Fiersplek kost 2 zitplaatsen en er is alleen vraag gedurende 4 a 6 maanden per jaar. Dan is het veel aantrekkelijker om die 2 plekken voor 2x 40 euro te verkopen (+ kosten voor zitplaatsreservering). Als je een fietsplek dan dus wil aanbieden, kom je snel uit op een prijs van 100 euro. Dan haakt iedereen af, en past ook niet bij de budget formule. Ik acht de kans daarom zeer onwaarschijnlijk.

      1. Brabo schreef:

        Veel fietsfanaten snappen niet dat een fiets vervoeren door de ruimte die een fiets in beslag neemt een duur grapje is voor een vervoerder.

        1. bert sitters schreef:

          Koffers nemen veel meer ruimte in, maar koffers zijn gratis in de trein. Bij steeds meer airlines betaal je extra voor koffers,zelfs voor kleine koffertjes zoals bij EasyJet.

      2. Thorsten schreef:

        Kijk eens hoe DB de ‘fietsende’ reiziger terwille kan zijn. Fietsen hangen daar aan een haak aan het plafond. Op die wijze is al snel ruimte voor circa 15 fietsen in nog geen halve treinwagon. Lange afstandsfietsers zullen met plezier genoegen nemen met een wat langere reisduur en zijn al snel bereid om een fietstoelage te betalen op deze afstanden van circa € 35– per fiets.

        1. N. schreef:

          15 fietsen op de plek van 40 personen –> inderdaad 2 zitplaatsen per fiets ja.

        2. Brabo schreef:

          Een halve wagon Ijn wel 40-50 zitplaatsen.

        3. bert sitters schreef:

          Behalve het volume is er ook het gewicht. Zo weegt de racefiets van Annemiek nog geen 8 kilo. Dat is minder dan 10 doorsnee-reizigers.

        4. Annemiek schreef:

          @bert sitters. De lichtste combinatie die ik kan maken om te touren is denk ik 6,3-6,6 kilo. Als ik een wedstrijd zou rijden, kan daar nog wel een stuk af. Met dit weer durf ik echter niet met carbon/composiet te rijden en ik rijd het liefst met flink zwaardere wielen. Dus dan ga je al gauw richting of over de 9 kilo, terwijl de meest populaire damesframeset ongeveer 7,9-8,0 kilo weegt. Het is me gelukt om een vroeg tijdslot te bemachtigen voor de Jumbo-Visma verkoopdagen op 1 december. Ik hoop dan zeker een frameset te kunnen kopen dat nog lichter is. In geen geval zou ik mijn fietsen echter in een trein vervoeren.

          Een realistisch gewicht van een fiets die in de trein gaat, is denk ik 14 tot 18 kilo? Als alle bagage eraf is.

        5. bert sitters schreef:

          14 – 18 is nog altijd vele malen lichter dan een reiziger.

      3. bert sitters schreef:

        In de lowbudget Flixtreinen in Duitsland is het gemakkelijk om fietsen meenemen.

  16. Anoniem schreef:

    Voor amsterdam – Basel, met GoVolta met retourprijzen 50 – 60 E.
    Superb!
    Reizen langs de rijn, een van de meest toeristische routes in Europa.
    Vakantie-reizen puur.
    De randstad en de rest van Nederland gaat haar buurlanden ontdekken.
    Wat te denken in Koblenz naar Luxembourg? Vandaaruit Frankrijk in. Of terug over Luxemburg – Govy – Luik door de Ardennen.
    Zoveel toeristische tussenstops.
    Of nog de lijn Eindhoven – Luik – Gouvy – Luxembourg – Nancy. Van waaruit naar Suisse en Marseille. Gewoon met IC trein. Met GoVolta prijzen.
    Go buddy Go, train keep on rolling.

    1. Tim H schreef:

      Go buddy go, keep on dreaming.

      1. Anoniem schreef:

        Van de zomer,via deze weg naar Marseilles en Cannes geweest.
        Prachtige reis, rit.
        Vervolgens Noord- Italie en over de Brenner terug naar Keulen.

  17. Glauke Pieters schreef:

    Fantastisch, slow gravel by train! Ik ben fan. Helemaal als er ook een fiets mee mag. Fietswagons dus!

    1. Dries Molenaar schreef:

      zelf fietsen is geen optie?

      1. Christa schreef:

        Heen fietsen en terug met de trein. Of andersom natuurlijk 😉

        1. Dries Molenaar schreef:

          Ik kwam eens iemand op het werk tegen die als schooljonge na zijn gymnasium examen op zijn Gazelle van Friesland naar Parijs is gefietst.
          Ik heb ook mijn school Gazelle nog. Trommels met stangen en sturmey archer naaf. Even smeren en nakijken en dat lijkt mij dat plots ook wel een aardig idee voor volgende zomer. Wel even op meerdaagse Noorden wind wachten. En hoe terug? Met Zuiden wind.

        2. Annemiek schreef:

          @Dries Molenaar. Ik zal het fietsen naar Parijs niet gauw aanbevelen, aangezien je dan in gevaarlijke situaties terecht komt. Volgens mij ontkom je er niet aan dat je als fietser op wegen wordt gedwongen waar je op een soort smalle vluchtstrook rijdt waar je voortdurend door verkeer wordt ingehaald dat 100km/h mag. Er hoeft er maar eentje niet op te letten… Eigenlijk vind ik het al niet te doen vanaf het moment dat je Wallonië binnenrijdt. Maar wellicht dat er een veiliger route mogelijk is als je ver oostelijk rijdt, dus tot in Luxemburg en dan westwaarts.

          Als je als min of meer ongeoefende fietser voor het eerst een verre tocht het buitenland in wilt maken, dan zou ik gewoon de Rijn volgen, eventueel gevolgd door een stuk langs de Moezel. Langs de Rijn kun je bijvoorbeeld eenvoudig Basel bereiken, met niet veel meer inspanning dan gewoon kilometers maken. Eventueel kun je dat probleemloos afwisselen met wat uitdagende klimmetjes. En over het algemeen kun je dan gewoon veilig fietsen.

        3. bert sitters schreef:

          @ Annemiek.
          Paul Benjaminse heeft een leuke gids gemaakt fietsen naar Parijs. Over kleine en rustige wegen. Je komt Parijs binnen via een fietspad op een voormalig jaagpad langs een kanaal. Zo bereik je het centrum van Parijs.

  18. dagreiziger schreef:

    Lijkt me een leuk initiatief. Maar als ik het zo lees, de stops in onbeduidende plaatsen als Kaldenkirchen en Bad Bentheim wijzen erop dat er een oude 1600/1700 als loc in NL wordt gebruikt met een locwissel. Waarom niet een meerspanningsloc, wat nu gemeengoed is ?
    En verder mis ik ook een stop op Schiphol (en de trein naar Parijs doorrijden naar Aeroport CDG), waardoor mensen uit het vliegtuig ook meteen kunnen doorreizen. Want Berlin Flughafen wordt wel aangedaan. Overigens heeft Eurostar ook nog steeds geen directe verbinding Schiphol-CDG.
    En hier schrijven sommigen over ‘toelating ICR rijtuigen in Duitsland of Frankrijk die er niet meer is’. Waarom bestaat die ambtelijke onzin voor rijtuigen ? Het gemeenschappelijke Europese spoor is nog ver weg.
    Daarnaast zijn echte lange afstandstreinen, vergelijkbaar met Amtrak (USA), Rovos Rail en Shosholoza Meyl (ZA), The Ghan en Indian Pacific (AU) er helemaal niet in Europa. Een gecombineerde dag-nachttrein van NL of DE naar Roma / Napoli, Barcelona, Budapest ?
    Ja vroeger had je de Orient Express, maar die is al vele decades dood (en was ook onbetaalbaar duur).

    1. Dries Molenaar schreef:

      Of Keulen-Athene met twee overnachtingen aan boord. Dat was nog eens wat.

    2. Dries Molenaar schreef:

      Een shuttle naar de Oekraiense grens zou ook wel in een behoefte kunnen voorzien. De houden mensen makkelijker een band met thuis en is de terugkeer straks makkelijker. Jammer is dat UA nog russisch spoor heeft.

    3. Rudy schreef:

      Nog nooit van de D-trein gehoord?
      Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/D-trein heeft een mooi maar lang niet volledig lijstje.
      Holland – Italië Express: Amsterdam – Basel – Roma
      Budapest lag een beetje moeilijk i.v.m. het IJzeren Gordijn
      Bercelona lag ook moeilijk i.v.m. de spoorbreedte

    4. Ab Normaal schreef:

      Als ik de tijden bekijk denk ik dat de trein ingelegd is als goederentrein. De stop in Venlo is noodzakelijk voor het omschakelen (net zoals Bad Bentheim) en de stop in Kaldenkirchen is noodzakelijk vanwege de enkelsporigheid Kaldenkirchen-Vierssen.

    5. Marin schreef:

      Of naar Moskou. Ook twee nachten en een dag in de trein. Onderweg wel andere draaistoelen. In Rusland is een breder spoor.

  19. nn schreef:

    Voor info : de trein (retour) naar Parijs, kostte in 1980 f 110., ongeveer 50 €, de reistijden met de Corail waren precies even lang als met de dienstregeling die GoVoltra voorsteld. Inbegrepen in de prijs, was gratis omleggen van reisroute : dwz, dezelfde prijs betalen vanaf willekeurig welk station in NL zolang de afstand tot aan Parijs minder was dan vanaf Amsterdam. 50 € van 1980, is gecorrigeerd voor inflatie, 138 € van 2023. Fiets meenemn kostte f 5 of 10 extra.

    1. Gert-Jan Hondelink schreef:

      Reistijd Asd-Parijs met GoVoltra is 7:37. Reistijden met de drie dagelijkse D-treinen Asd-Parijs varieerde in 1980 tussen 5:58 en 6:06, d.w.z. circa anderhalf uur korter. Dat was al zo van 1969 af.

    2. Dries Molenaar schreef:

      wat een haarkloverij over de afstand in NL.

  20. nn schreef:

    Slow travel. Geweldig. 1991, ticket Praag – Khabarovsk = 12 dagen trein, 2° klas zonder touristen) was f 230 voor 10 000 km.

    1. Dries Molenaar schreef:

      En kon je toen nog doorreizen naar Peking of Sapporo? Uiteindelijk moest je ook terug. Met het vliegtuig?

  21. B schreef:

    Wat een mooi initiatief! Goede productaanvulling op de bestaande internationale verbindingen, helemaal in het licht van het groeimodel dat erachter lijkt te zitten. Niet alleen de focus op de verbindingen naar Basel, Berlijn en Parijs, maar ook de plannen om het netwerk daarna verder uit te breiden. Daarin is dit echt een meerwaarde ten opzichte van de andere proefballonnetjes die de afgelopen maanden zijn opgelaten. Hopelijk worden de verbindingen op termijn nog iets aantrekkelijker qua reistijd, bijvoorbeeld doordat de treinen op termijn gunstigere rijpaden met minder wachttijden in allerlei onaantrekkelijke oorden krijgen.

  22. Arjan Krabbenbos schreef:

    Kaldenkirchen Hbf wordt zelfs een halte voor de nieuwe trein via Venlo naar Basel SBB! Beter was geweest Viersen of Mönchengladbach .aar daar wordt niet gestopt. Een opvallend station is Europapark waar je gelijk het pretpark in kan! Voor de Parijs Expressen mis ik stops te Mons en Aulnoye welke ook overstapstations zijn
    Hengelo wordt ook gepasseerd zonder stop en dat nog als belangrijk knooppuntstation in Oost Nederland. ICR ex DB rijtuigen, met misschien de oudere bistrorijtuigen zullen hier misschien wel gebruikt worden. De 1700 locomotieven kunnen van NS overgenomen worden, desnoods met TRAXx en die thans nog de IC Brussel rijden. We zullen het maar afwachten komend jaar!

  23. Anoniem schreef:

    Zie ik op het plaatje weer eens de langzamerhand stokoude Müller rijtuigen?

  24. N.R. schreef:

    Zou fantastisch zijn als er bij deze aanbieder ook een simpele mogelijkheid zijn om de fiets (tegen betaling) mee te kunnen nemen zonder de fiets te demonteren.

    1. Christa schreef:

      Ja!! Dat was ook mijn eerste gedachte 🙂 Waar kunnen we dat verzoek indienen? Dan kan ik naar Parijs fietsen en terug met een directe trein, dat is fijn!!

      1. Realisme graag schreef:

        Een fiets neemt twee zitplaatsen in beslag. Daar zal een budgetvervoerder dus niet aan beginnen tenzij u bereid bent voor die fiets twee zitplaatsen te betalen.

        1. bert sitters schreef:

          Met creatieve inrichting is veel mogelijk. Zie de nieuwe ICE. Een reiziger met een fiets koopt behalve een fietskaartje ook een gewoon kaartje. Ook koffers nemen in internationale treinen veel plaats in. Koffers zijn in treinen nog altijd gratis. Bij steeds meer airlines betaal je een toeslag voor koffers.

    2. Ivo schreef:

      Tegen betaling? Bedoelt u dat u bereid bent de prijs van twee zitplaatsen voor uw fiets te betalen?

      1. bert sitters schreef:

        Wat bent u bereid om voor uw koffers te betalen?

  25. bert sitters schreef:

    Lijkt mij wel markt voor onder de koopjesjagers mer een zee van tijd.

    1. Realisme graag schreef:

      Dat zijn dus de meeste vakantiegangers.

      1. bert sitters schreef:

        De realiteit is dat een aanzienlijk van de vakantiegangers ook maar weinig tijd heeft. Ook voor een stedentripje wil men zoveel mogelijk tijd aan de stad besteden.

        1. Anoniem schreef:

          Mensen in 2023 moeten nu toch inmiddels weten dat hun manier van keuze van vervoersmodailiteiten grote impact heeft op medemens, natuur, klimaat.
          En….
          Als je met de auto gaat ben je dief van je portemonnee en tevens dief van de toekomst van de mens, natuur en klimaatbehoud.

          Prima initiatief.

        2. bert sitters schreef:

          Mensen zouden anno 2023 geen anonieme bronnen nodig moeten hebben om dat te weten.

    2. Dries Molenaar schreef:

      gen-z en millenials hebben door gebrek aan werklust genoeg tijd voor veel weekenden met vliegreizen enz. Treinen is ook wel leuk voor ze. Als er maar GSM dekking is zodat ze met een capuchon op en koptelefoons in hun eigenwaan van belangrijkheid zonder storing kunnen reizen. 🙂

      1. bert sitters schreef:

        Gelukkig voldoet een groot gedeelte van de treinreizigers niet aan de prachtige beschrijving van de heer Molenaar. Lijkt meeer te slaan op het Flixbus-publiek.

  26. Eend schreef:

    Het is de vraag of het economisch
    rendabel is, slechts een slag naar
    Parijs. De D treinen en TEE maakte
    altijd heen en terugreis.

    1. Juriaan schreef:

      Dat geldt dan ook voor nachttreinen terwijl die per rijtuig ook nog maar de helft van het aantal reizigers kunnen meenemen dan een dagtrein.

  27. Jos Bruinsma schreef:

    Als kind in de 60-er jaren de reis Utrecht-Basel meerdere keren meegemaakt. Je ziet een hoop vooral langs de Rijn. Altijd in de zomer en was urenlang zitten in bloedhete trein. Op de foto zie ik een rijtuig met draairamen dus GEEN airco. Krijgt de trein modernere rijtuigen met airco?

  28. Roderick schreef:

    Nou als dit de toekomst is van open access operators en een trein naar Parijs is van Amsterdam van 09:00 tot 17:30 onderweg. Dan is dat zeker een revolutie voor het railvervoer, not…. Of dit een goed idee om veel van die kleine rail operator op de schaarse infrastructuur een paar keer per dag/week te laten rijden. Dan zonder kaart integratie…

    Of hier Europa massaal mee uit het vliegtuig komt vraag ik mij ernstig af. Daarnaast gaan vrij snel veel van de kleine operators naar de kloten door de grotere…

    Concurrentie in de telecom sector zou ook briljant worden. We zijn terug van 8 telecom operators terug naar 2 min of meer Ziggo (nu Idido) en KPN.

  29. Roderick Klein schreef:

    Nou als dit de toekomst is van open access operators en een trein naar Parijs is van Amsterdam van 09:00 tot 17:30 onderweg. Dan is dat zeker een revolutie voor het railvervoer, not…. Of dit een goed idee om veel van die kleine rail operator op de schaarse infrastructuur een paar keer per dag/week te laten rijden. Dan zonder kaart integratie…

    Of hier Europa massaal mee uit het vliegtuig komt vraag ik mij ernstig af. Daarnaast gaan vrij snel veel van de kleine operators naar de kloten door de grotere…

    Concurrentie in de telecom sector zou ook briljant worden. We zijn terug van 8 telecom operators terug naar 2 min of meer Ziggo (nu Idido) en KPN.

  30. Joop van Stiphout schreef:

    Zou mooi zijn als ook de fiets op de trein naar Basel meekan

  31. Joop van Stiphout schreef:

    Zou mooi zijn als ook de fiets op de trein naar Basel meekan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *