Duitse machinisten leggen werk neer, treinverkeer ontregeld

Deutsche Bahn gaat een nooddienstregeling instellen vanwege de staking die is uitgeroepen door spoorvakbond GDL vanaf woensdagavond 22.00 uur tot donderdag 18.00 uur. Volgens Deutsche Bahn zal bij het treinverkeer op langere afstanden het aanbod sterk worden verminderd.

Grote hinder

Volgens Treinreiziger.nl zal de Nightjet woensdagavond in elk geval niet vertrekken naar Wenen en Innsbruck, en vermoedelijk ook niet naar Zürich. Treinreizigers die hinder verwachten te krijgen van de staking, mogen nu eerder op pad en mogen woensdag al reizen. Deutsche Bahn waarschuwt reizigers om vroeg te reizen, omdat de staking woensdagavond al begint. Reizigers mogen ook later reizen.

Er worden langere treinen ingezet om zoveel mogelijk reizigers te kunnen vervoeren, stelt de vervoerder tegenover Duitse media. Vooral op drukke trajecten tussen grote Duitse steden worden treinen verlengd. Deutsche Bahn zegt dat er landelijk rekening moet worden gehouden met vertragingen en uitval van veel treinritten. Ook bij regionale treinen wordt gesneden in het aanbod. Dat zal per regio verschillen, aldus het staatsspoorbedrijf. Reizigers worden opgeroepen zo veel mogelijk reizen uit te stellen.

Vierdaagse werkweek

GDL is in een conflict verwikkeld met Deutsche Bahn over hogere lonen en kortere werkweken. De bond vertegenwoordigt met name treinmachinisten maar ook andere werknemers bij Deutsche Bahn. De bond is sinds vorige week aan het onderhandelen over een nieuw arbeidscontract. Met de staking wil GDL de druk op Deutsche Bahn opvoeren om in te stemmen met de eisen.

Deutsche Bahn biedt treinmachinisten een salarisverhoging van 11 procent om een staking rond Kerstmis te voorkomen. Daarnaast kunnen ze ook een inflatiebonus van maximaal 2850 euro tegemoetzien. De vakbond vindt dit niet voldoende. De Unie van Duitse Treinbestuurders, bekend als GDL, eist ook een vierdaagse werkweek. Dat is volgens Deutsche Bahn onbespreekbaar. “Met dit aanbod hebben we een hele grote stap in de richting van de GDL gezet”, liet de vervoerder eerder in een verklaring weten.

Kerstperiode

GDL heeft ook gedreigd om rond de kerstperiode te staken. De Duitse transportminister Volker Wissing heeft spoorvakbond GDL gewaarschuwd niet te gaan staken in de kerstperiode. Wissing zei dat mensen dan op bezoek willen gaan bij familie en vrienden en niet gedupeerd moeten worden door het loonconflict tussen GDL en Deutsche Bahn. Wissing stelt echter dat kerst “een tijd van vrede is” en dat alle partijen in het conflict daar stil bij moeten staan en hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Bij GDL hebben ze in elk geval niet op de kerstperiode willen wachten, en begint men nu al met staken.

Deutsche Bahn ligt onder vuur door frequente vertragingen en verstoringen van het Duitse spoorwegnet. In de afgelopen jaren zijn er vaker grote stakingen geweest op het Duitse spoor. Eerder dit jaar was er bijvoorbeeld een reeks van stakingen. Daardoor werden ook internationale treinen vanuit Nederland geraakt, net als het goederenvervoer. Ook nu zal het internationale treinverkeer geraakt worden.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 16 november 2023 14:31

Bekijk reacties

  • Misschien goed om te weten: een Duitse machinist verdient ongeveer 700 per maand minder dan een Nederlandse machinist die ook in Duitsland rijdt.

    Daarnaast zijn arbeidsvoorwaarden voor het Nederlandse personeel aanzienlijk beter. Het was enkel wachten tot ze eens voor hun rechten gingen opkomen.

    • Dus jij vindt het een recht om personen, die niets met welk conflict maar ook te maken hebben, tegen hun wil in een conflict te sleuren? Jij vindt het een recht om ruzie te zoeken met onschuldige buitenstaanders (de reizigers)?

      • Dankjewel Adrian ik sta geheel aan jouw kant. Ieders vrijheid houdt op als andermans vrijheid bedreigd wordt. As simple as that. Dat betekent dat in mijn ogen het verboden zou moeten zijn om mensen ongewild in conflicten te betrekken. Ik verwacht in deze van Wissing ook 'law and order' rond de kerst. Vrijheid gaat gepaard met verantwoordelijkheid.

      • @Adriaan en @Chris
        Ik snap dat het vervelend is voor de reizigers, maar het afschaffen van het stakingsrecht gaat wel heel ver.

    • Tegenover dat lagere salaris staat in Duitsland een aanzienlijk lagere inkomsten belasting. De tarieven over het jaarinkomen zijn als volgt:

      tot circa 11.000: 0%
      van circa 11.000-16:000: 14%-24% (lineair oplopend)
      van circa 16.000-63.000: 24%-42% (lineair oplopend)
      boven 63.000: 42%

      Uiteraard zijn de tarieven alleen van toepassing over het deel van het inkomen dat het lagere deel van het inkomen overschrijdt, analoog aan de Nederlandse belastingschijven.

    • tja, de Nederlander zal wel een toeslag hebben. Ik kende een Duitse machinist en die had zeer goed geboerd met een kast van een huis en als pensionado nog in een zeer dure Benz mogen rijden. Van de stress wel veel gerookt, een paar nare laatste jaren en vreemd genoeg niet erg oud geworden.

    • De vergelijking met de situatie in Nederland gaat natuurlijk een beetje mank, als je weet dat de beloning van laaggeschoolde arbeid in Duitsland veel lager ligt dan in Nederland. Je moet het vergelijken met ander werk op hetzelfde niveau op dezelfde markt. Dan zal je zien dat de beloning van machinisten in Duitsland al prima is en dat de eisen exorbitant zijn.

      Vergelijk je de lonen en koopkracht van Duitsers wel ten opzichte van Nederland, dan zul je snel zien dat Nederlanders die misbruik/gebruik maken van de sociale vangnetten meer koopkracht hebben dan de meeste Duitsers die gewoon 40 uur per week werken.

      Ten opzichte van iemand met een senior functie, heb ik ooit wel de fout gemaakt wat lacherig te doen toen deze verzuchte dat we ons allemaal toch het hele jaar kapot werken zodat we ons 10 dagen Malle (Mallorca) kunnen veroorloven. Het soort vakanties dus die Nederlandse tieners kunnen betalen met hun bijbaantje. Ik zei toen dat een weekje Mallorca er toch altijd wel af kon naast een echte vakantie. Dat werd totaal niet begrepen.

      Als je voor Duitsers die keurig in pak op kantoor verschijnen en die de juiste leaseauto rijden een borrel organiseert en je verlengt dat ze allemaal in vrijetijdskleding verschijnen, lijkt het wel alsof iedereen spul van de kringloop draagt en als het meezit wat van de Primark.

      Dat is wat momenteel in Duitsland gebruikelijk is qua welvaart. Niet te vergelijken met Nederland en andere buurlanden als Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken en in steeds mindere mate met de buren in het oosten (Tsjechië en Polen).

      • Dat is wel bar, ik weet wel dat de Rente/pensioen vaak erg mager is en dat vele Duitsers nog moeten blijven scharrelen.
        Er zijn toch ook veel nette dames met dure kleding als je door een winkelstraat in Wiesbaden loopt.

        Overigens kreeg ik eens een opmerking dat ik een grotere auto nodig had, voor hen makkelijk praten. Bij ons zit er zo Euro 8000 BPM op een middenklasser en op een grotere nog wat meer. Met de benzine ook nog wat goedkoper is autorijden in ieder geval wel een stuk goedkoper.

        • Baantjes die in Nederland worden opgeknapt door scholieren of studenten, zijn in Duitsland gewoon volwaardige banen zijn die iemand gewoon 40 jaar lang uitvoert. Zoals achter de kassa zitten in de supermarkt.

          Dat met die auto's is voor Duitsers wel een dingetje. Ik krijg ook opmerkingen over mijn auto. Ze vinden hem inderdaad nogal bescheiden en vragen zich af waarom het hele optiepakket erop zit en ik niet gewoon een groter model gekocht heb, want dat maakt meer indruk.

          Er zijn natuurlijk wel rijke Duitsers. Zo is het in Frankfurt zeker mogelijk rijk te worden, maar het gros mag echt blij zijn met een gemiddeld of modaal inkomen. De enige Duitsers die ik ooit ontmoet heb en waarvan ik de indruk had dat ze echt rijk waren, woonden of hier net over de grens in het noorden van Duitsland, in Bremerhaven, Hamburg en vooral in Beieren. In Beieren heb ik wel eens meegemaakt dat iemand zonder blikken of blozen een rekening van 10.000 betaalde voor de hele groep, omdat hij vond dat het een leuke avond was.

          Maar natuurlijk zie je ook veel armoede. Aken wordt hier in de reacties vaak als bestemming genoemd. Dat vond ik jaren geleden in de avond al een stad vol zwervers, maar dat is in de laatste jaren veel erger geworden. Wie zich overdag ophoudt bij de bushalte bij de Elisenbrunnen, zal zich snel afvragen of ze in Duitsland geen GGZ of verslavingszorg hebben. Dezelfde vraag kun je stellen bij Düsseldorf HBF. Daar staan na zonsondergang voor de deur tientallen mensen slecht te gaan. Er staan gewoon altijd een ambulance klaar om degene die als eerste bezwijkt af te voeren. Het S-bahnstation Taunusanlage in Frankfurt is het grootste verkooppunt van crack in Europa. Gewoon midden in het centrum, openbaar. En dat is het eigenlijk overal. Geen overdekt hoekje in een winkelstraat waar je 's ochtends geen kampement van een zwerver aantreft en in iedere onoverzichtelijke hoek ruikt het naar pis.

          En tegen het achtergrond van die armoede, vind ik het absurd dat mensen zonder uitgebreide skillset geen genoegen nemen met een loonsverhoging van 11% en een bonus van 2850 euro. Wees blij dat de echte armoede je bespaard blijft.

  • Geldt dat ook voor de Arriva RE 18 naar Aken of blijft dat buiten schot, anders kan of moet men wel een ommetje maken met bus 350 ?

  • Misschien moeten we de oorzaken van de inflatie bespreken.

    Reizigers en werknemers tegen elkaar uitspelen kan altijd nog.

      • Ik heb het over inflatie en niet over duurdere treinkaartjes.

        INFLATIE:
        1) De meesten, van links tot rechts, zien niet de gestegen lonen als oorzaak maar de gestegen energieprijzen door de wederzijdse boycots bovenop de spanningen die een oorlog zeker in het begin veroorzaakt op een markt.

        2) overheden, en partijen zoals D66, VVD en CDA en wellicht ook rechtse economen op universiteiten zullen inderdaad benadrukken dat de inflatie komt doordat werknemers, Nederland-breed, veel te hoge lonen krijgen.

        Nieuw rechtse partijen, maar ook de SP en sommige linkse economen wijzen erop dat de koopkracht voor miljoenen mensen onder druk staat ondanks het hebben van 1 of 2 banen. Ze wijzen op de arbeidsinkomensquote die door de jaren heen juist gedaald is in plaats van gestegen (wat je zou verwachten als 'rechts' op dit punt gelijk zou hebben)

        Vanwege deze contradictie hou ik er ook rekening mee dat het komt door het over het algemeen stijgend geldverruimingsbeleid van de afgelopen decennia. De inkomens stijgen wel optisch maar de inkomensgroei wordt dan ruimschoots ingehaald door veel hogere prijzen.

        Ook de keuze voor meer marktwerking zie ik als oorzaak: directe belastingen zijn bijvoorbeeld in de jaren '90 verlaagd, dan laat ik de Zuidas en de bijzondere behandeling van een grote oliefirma maar buiten beschouwing. Maar wat linkse economen hebben voorspeld is dat de overheid dan minder geld heeft voor het onderhouden en ondersteunen van zaken van openbaar nut en openbaar belang.

        Verder hou ik ook rekening met prijsopdrijving in de wat bredere zin. Met brede zin bedoel ik een aanbiedersmarkt zoals in belangrijker studentensteden waar aanbieders hoge prijzen kunnen vragen voor kleine kamers. Deze woningprijsinflatie vindt vanzelfsprekend al jaren plaats los van de andere oorzaken.

  • Ik gooi maar meteen even een stuk rood vlees de kuip in: ik ben fel tegen staken en tegen fysiek demonstreren in het algemeen en vind het een dolk in de rug van goedwillende mensen. Je ongenoegen kenbaar maken kan op heel wat andere manieren - zet bijvoorbeeld een website op waar je gaat fulmineren, Google vergeet namelijk niks, of ga een avondje bij de mannen van VI tetteren - maar doe dat dusdanig dat anderen daar geen last van hebben of enkel positief beïnvloed in worden. Je vrijheid om te demonstreren houdt op als de vrijheid van een ander bedreigd wordt.

    • Dus jij vindt het vrijheid wanneer je anderen verplicht om voor jou te werken zodat jij tenminste vrijheid hebt? Wat een krokodillentranen zeg, hou toch op met dat gejammer over vrijheid.
      Dan kan je een dagje niet met de trein, mocht je in Duitsland wonen of werken.
      Je denkt toch niet serieus dat er geluisterd zou worden naar de eisen van de vakbond als ze enkel een website zouden opzetten, of braaf per brief een en ander zouden melden zonder machtsmiddel achter de hand te hebben?
      Zo gaat het nu eenmaal in een democratie mensen. Iedereen wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten (lees: met de trein mee) maar ook de mensen die die trein voor jou laten rijden houden graag geld over voor wat leuks. Het zijn net mensen, die spoorwerkers.

      • Mja, als ex-demonstrant (tussen 1998 en 2009) heb ik inmiddels geleerd dat je met demonstreren en staken juist je doel voorbij schiet. Door de dialoog aan te gaan en gebruik te maken van digitale middelen, krijg je beide kanten van het verhaal te horen en kan je - indien van toepassing - naar een gezamenlijk punt bewegen. Overigens begin ik de dames en heren die hun vraagtekens zetten bij de hoeveelheid 'anonieme personen' wel te begrijpen want ik voel me er ook niet bepaald veiliger door.

        • Iets wat je niet leuk vindt 'onveilig' noemen, maakt van anderen ongewenst agressors. Het is ontzettend laf van je dat niet gewoon zegt wat je bedoelt, sneeuwvlokje!

        • Overigens totaal absurd dat je in dezelfde reactie schrijft dat je 11 jaar lang 'demonstrant' bent geweest. Dus dat je zelf anoniem als nuttige idioot in een groep tussen de krakers en anarchisten met gezichtsbedekking, geprobeerd hebt ergens bij te horen door te demonstreren voor de mening van anderen, maar dat je je nu niet veilig voelt als mensen 'anoniem' iets typen, terwijl je zelf zo min mogelijk van je identiteit prijsgeeft (die laatste keuze heb ik zelf overigens ook gemaakt).

        • @Annemiek.

          Er zijn wel meer mensen, die een actieverleden en zelfs een kraakverleden hebben. Dat wil zeker niet zeggen dat men nu precies hetzelfde denkt als toen. Ben zelf ook activist geweest. Het over over over grote deel van de activisten doen dit, omdat ze denken dat hun acties tot bewustwording leidt en dan tot een betere wereld. Dat het verhaal meter niet (helemaal) klopt kom je pas achter als je uit die scene stapt of dat je in die scene je geloof kwijt raakt. Geloofsverval is serieus een topic en ik ben mijn geloof hierin ook kwijt geraakt en velen met mij.

          Een mooi voorbeeld hiervan vind ik de (jongeren) klimaatdemo afgelopen zaterdag in Amsterdam. Mensen, die oprecht geloven dat hun bijdrage en oproep om op klimaatpartijen te stemmen leiden tot een betere wereld terwijl aan al die klimaatmaatregelen zowel qua werking als qua betaalbaarheid en qua democratisch gehalte behoorlijk wat problemen hebben. Ook kunnen bij de klimaat rapporten en de interpretatie van de politici behoorlijk wat vraagtekens gesteld worden. Ook zijn er ook veel natuurlijke oorzaken, die bijdragen aan klimaatveranderen. Zonnepanelen en wind kunnen geen energie leveren op vraag en bovendien zijn er ook allerlei milieuproblemen met windmolens. Electrische auto's en warmtepompen behoren de oplossingen waar ik enorme vraagtekens bij heb. Ik denk voorlopig dat kernenergie best beste oplossing is als CO2 arme energiebron en aardgas - mits we dit makkelijk kunnen verkrijgen - een prima oplossing is als tussenpaus. Verders ben ik ook niet tegen het gebruik van de laatste qua techniek aan dieselbussen en dieseltreinen, mits deze onderdeel zijn van een goed en betaalbaar OV product. Een fatsoenlijk en betaal OV product heeft helaas nu veel te lijden aan de uit de pan rijzende personeelskosten en personeelstekorten. En door de vergrijzing is er straks ook veel personeel nodig in de zorg.

    • @Chris: Er was vroeger een zeer rezigersvriendelijke actie vanuit de vakbonden: kaarten niet controleren van reizigers! Zeker bij bussen was dat voorheen een bekende vorm van staken. Maar daar kun je nu als werknemer voor ontslagen worden via de rechter, de rechter heeft geen keus na het bestuurlijke achterkamertjes werk.

      Ik vraag me als reiziger af welke OV-organisaties, en welke politieke partijen naast de VVD en het CDA het mogelijk hebben gemaakt dat dit afgeschaft is.
      En graag, Chris, hoor ik van jou welke partijen, naast die van jou, het meest actief zijn in het weer invoeren van deze reizigersvriendelijke stakingsmaatregel.

      • Ik heb het even voor je opgezocht: volgens Treinreiziger.nl op 26 januari 2016 wilde Vakbond FNV geen reizigersvriendelijke acties meer in het OV vanwege mogelijke korting salaris. Ik durf alleen niet te zeggen of dit het werk is van VVD of CDA of de concessiehouder, dat was voor mijn tijd. Voor zover ik weet zijn SP, D66 en GL-PvdA wél voorstander van reizigersvriendelijke acties, uiteraard zonder korting salaris. In mijn tijd bij de liberalen heb ik daar ook weleens een ballon over opgelaten dat publieksvriendelijk uitgangspunt zou kunnen zijn. Ook al is demonstreren 'niet mijn ding', ik vind dat het recht natuurlijk er altijd moet zijn.

        • Als je er pas na 11 jaar demonstreren achterkomt dat het niet je ding is, hoe kunnen we dan weten dat wat je nu schrijft wel je ding is? Of zie je wat je nu denkt over een jaar of 10 ook weer als een tien jaar durende vlaag van verstandsverbijstering?

          Het was niet de politiek die bepaalde dat publieksvriendelijke acties in het OV ontoelaatbaar waren, maar dat was de rechter. Als de caissières van de Jumbo gaan staken, mogen de klanten de boodschappen ook niet gratis meenemen. Hoe 'publieksvriendelijk' dat dan ook is.

          Dergelijke publieksvriendelijke acties vallen ook niet onder het stakingsrecht, want het is of je staakt, of je staakt niet. Er is geen tussenweg. Als je staakt krijg je geen loon en betaalt de vakbond vanuit de stakingskas, staak je niet dan betaalt de werkgever je loon door.

        • Bedankt voor het opzoeken.
          Sleutelvraag blijft wel wie het CDA en de VVD hebben geholpen cq welke OV-organisaties naar de rechter zijn gestapt. Op zich is de vergelijking met de supermarkt wel vrij sterk.

          Anderzijds omdat de spoorwegen een status aparte hebben, kan er misschien een uitzondering worden gemaakt worden. To big to fail of zo.

          Anecdote: omdat spoorwegambtenaren niet mochten staken deden ze wel eens stipheidsacties: alles werd overdreven gecontroleerd waardoor treinen massaal vertraagd raakten. Dat resultaat was toen voorpaginanieuws in de kranten met de chocoladeletters van de Telegraaf.

          Realistisch gezegd, zou een dergelijke actie nu in deze tijd nauwelijks meer opvallen denk ik zo :-)

        • @Annemiek

          De rechter heeft het bepaald, maar dat betekent niet dat de politiek er niets aan kan doen.
          Het is namelijk simpel:
          De rechter heeft bepaalt dat, met de wet- en regelgevind die er nú is er geen mogelijkheid voor FNV is om reizigersvriendelijk te staken.

          Dit betekent dus dat zódrá de tweede kamer een wet invoert (en de eerste kamer die doorvoert), de FNV reizigersvriendelijk mag staken.

          De rechter is als een scheidsrechter, en de kamer is als de KNVB / FIFA. Sure, de KNVB en/of FIFA kunnen niet dírect kiezen of de scheidsrechter afkeurt dat je de voetbal met je handen het doel in gooit, maar het is niet zo dat ze geen invloed hebben op de spelregels.

  • probleem ligt vooral bij db,
    er moet bezuinigd worden en db Duitsland wil daar niet aan omdat men dan (weer) bij de staat moet aankloppen voor meer subsidie.
    en dit ligt al onder vuur door andere spoorvervoerders.
    wil niet zeggen dat het personeel geen recht heeft om voor hun eisen op te komen.
    we lopen in NL te zeuren dat er in Duitsland gestaakt wordt.
    wat een onzin!
    we lopen toch ook niet te piepen als er weer eens in Frankrijk gestaakt wordt.
    en dan bepalen we in NL wat ze wel en niet mogen?
    als de NS staakt voor prijscompensatie mag dat ook niet?
    weet wel dat het trein personeel dag en nacht, weekenden moet werken en dat de gemiddelde "zeurende" reiziger al begint te piepen als de trein 2 of 3 minuten te laat is.
    en die savonds altijd thuis is en in het weekend vrij.
    dus stop met dat gezever over wat wel en niet mag of kan.
    ik sta erachter dat men voor hun rechten op komt!

    • Iedereen werkt fulltime idio.. niet alleen uneducated trein personeel die niet eens echt *werken* maar een vrij rustige en niet fysiek baan hebben

    • Het probleem ligt niet bij DB, maar bij de situatie waarin DB zit. Het bedrijf heeft miljardenschulden en MOET (het is geen kwestie van willen) die saneren. Het heeft bijvoorbeeld Arriva verkocht om de kaspositie iets te herstellen en zit dan natuurlijk niet te wachten op loonsverhogingen die de opbrengsten van die verkoop meer dan teniet doen. Met de exorbitante eisen (bij een toch al vrij gul aanbod) raakt DB alleen maar meer in de problemen. Uiteindelijk is het personeel niet gebaat bij een failliet DB. Op een gegeven moment raken de financiële mogelijkheden van het bedrijf uitgeput. Het is dan extra wrang dat dit komt doordat het eigen personeel het stakingsrecht misbruikt om het bedrijf tot onverantwoorde loonsverhogingen te chanteren.

      • Kodak in USA ging kopje onder door de eisen van de pensioenfondsen van het het eigen voormalig personeel. Ze hadden natuurlijk veel te weinig afgedragen maar later moest bedrijf in chapter 11 en is er nu bijna niets meer over.

        • Waar je een beetje voor moet vrezen is dat de stakende machinisten niet helemaal begrijpen welke consequenties staken voor hen kan hebben. Al voor corona was DB financieel ongezond. Juist in de coronaperiode is er wat meer hulp/staatssteun naar DB geschoven dan in een 'normale' periode toelaatbaar is, waardoor het er na corona iets beter voorstond dan ervoor. Maar nu lijkt het de kant op te gaan dat DB niet meer te redden is en daar helpen dit soort stakingen echt niet bij. Op een gegeven moment kan DB financieel niks meer en dan is nationalisatie van het bedrijf inclusief de schulden de enige oplossing. De overheid moet vervolgens zo snel mogelijk weer van het bedrijf af en dat zal waarschijnlijk niet lukken zonder dat de boel eerst gesaneerd is. Ook zal verkoop in delen (voor aankopende partijen) veel aantrekkelijker zijn dan in het geheel. En dan kom je dus in de situatie dat je als machinist mag nadenken over of die staking nou wel het juiste effect heeft gehad, omdat je minder goed uit de situatie bent gekomen dan dat je er in ging.

          Datzelfde geldt trouwens ook voor NMBS. Als de boel genationaliseerd moet worden, dan moet een ieder vrezen voor zijn/haar baan. Niet alleen in de managementlagen, maar ook het rijdend personeel zal men moeten solliciteren naar de eigen functie. Het is niet het moment om dwars te liggen.

        • Kodak ging kopje onder omdat ze zich niet op tijd en niet genoeg aanpasten aan het feit dat film op rolletjes een dode bedrijfstak was. Al het andere is rechtse propaganda.

        • @Annemiek.

          Ik ben ook beslist geen voorstander van de bonden in dit geval, maar ook in Duitsland speelt het probleem van personeelsschaarste en stijgende looneisen. Wat doet menig machinist als deze elders een job kan vinden waar men beter kan verdienen? En dit staat weer haaks op de belabberde financiele situatie van DB waar de Coronaperiode ook een behoorlijke rol in gespeeld heeft. Dezelfde ellende, die hier ook speelt. Alleen hebben we hier geen klimaatticket, dat in dit specifieke geval zeker in Duitsland geen fraaie rol voor DB speelt. Althans bij het fernverkehr

          Daarbij leidt de klimaatticket - zoals deze in Duitsland is opgezet - dat reizigers voor langere afstanden eerder kiezen voor de "gesubsidieerde" regionale stop- (RB) en sneltreinen (RE) - waar de klimaatticket geldig is - en ook dit gaat ten koste van het lange afstandsvervoer dat DB op eigen rekening rijdt. Juist DB moet geld verdienen op deze lange afstanden en ook door het verwerven van concessies in de regio's. Maar deze concessies moeten dus competatief geprijsd zijn. Vraag me af in hoeverre DB te weinig biedt voor concessies om een concessie in handen te krijgen? Het is en blijft een ex-staatsbedrijf.

          Als ik een langere reis in Duitsland wil maken trek ik ook een QDL ticket uit de automaat en ga ik regiotreinend naar de plek van bestemming en een klimaatticket heeft hetzelfde effect. Veel mensen willen graag minder betalen en langer reizen om op de plek van bestemming te komen.

        • @baardstaart.
          Ik zit bijna dagelijks in de ICE.
          Ik praat met mensen. Toeristen, zakelijke reizigers,forenzen. Met de laatste 2 praat ik oa over het Every-D-ticket
          Ze reizen met fernverkeer omdat men in Duitsland grote afstanden moet afleggen voor het werk.
          Men reist met Sparpreis, bahncard 25, 50 of 100
          Met bahncard 100 heb je ook toegang tot het gehele OV.
          de mensen met wie ik spreek halen zich ook een Every-D-ticket daar zij daarmee in de agglomeratie voor 1,60 E onderweg zijn.
          Nou dat zijn mijn bevindingen in de ICE, die ik in tegenstelling tot jou bijna dagelijks gebruik.
          Wederom fake news, onwaarheid in wat voor een CO2 promotende bubbel leef jij.
          Je van dewiel Ga op Formum voor de wielen schrijven, onzin verkondigen.

        • Die N. De bekende kletspraat. Kodak had een miljard waarde aan patenten in de inventaris. Iedere techniek van belang voor digitaal fotograferen is bij Kodak bedacht en ontworpen. Zij hebben ook jaren de lead gehad in camera ontwikkeling.
          De Koreaanse prijsbrekers in de consumentenmarkt waren uiteindelijk het probleem. Niet dat Kodak achter zou lopen.
          Voorts is vooral jammer dat de variatie in het filmaanbod zo kleine is geworden. Hopelijk lukt het ORWO om hun kleurnegatief verder te ontwikkelen. Dan is een Europees product.

    • Rechten? Ik wist niet dat DB zulke grote winsten maakt. Ik dacht dat het bedrijf voornamelijk op subsidies van de belastingbetaler drijft.

  • Ach ja.. Gelukkig kan je ook met je auto over de Duitse snelwegen scheuren als alternatief op de ICE (sarc. off)

    • Met de auto haal je geen 303 km op de autobahn.
      Er staan vaak files langs de hogesnelheidsbaan tussen Frankfurt Flughafen en Siegburg-Bonn.
      En het is met de ICE goedkoper dan met de auto.

      • De trein haalt ook geen gemiddelde snelheid tussen A (waar de reiziger woont) en B (waar de reiziger naartoe wil) van 303km/h. Als ik vanuit Groningen naar Frankfurt wil, ben ik (deur tot deur) met de auto veel sneller dan met de trein. Bovendien is het betrouwbaarder en heb ik meer comfort.

        • Idd, 5 uur 11 vs 6 uur 30. Doe daar twee pauzes van 20 min bij met de auto (we willen immers niet dat je slaperig jezelf de dood in rijdt), en je komt op een tijdsverschil uit van 40 minuten.

          En dan heb je met de trein ook nog is vier overstappen, maar met de auto moet je continue opletten.

          Op basis van week van te voren (niet zo raar voor 6 1/2 uur reizen) is de trein wel véél goedkoper op die route: 60€ voor de trein, vs 120€ voor de auto.

        • inderdaad N.
          Ik heb ook facts gecheckt.
          Als je over een week reist kost de reis Groningen - Frankfurt am Main 65 E met bahncard 25 zonder bahncard 80 E.
          Je hebt echter de fout gemaakt niet alle relevante kosten van het rijden van een auto meegenomen.
          1 km auto rijden kost 0,48 E
          Afstand Groningen - FFM 482 km x 0,48 E/km = 232 E. zonder, Parkeerkosten in FFM en eventuele parkeer- en overtredingsboetes.

        • Anoniem, jewel, maar optimistisch afgerond, en de trein pessimistisch.
          Die prijzen waren voor komende woensdag, enkele reis, voor de trein de middelste prijs.

        • @N. Inderdaad je hebt de gemiddelde prijs genomen. Geen fake news verspreid. Respect jij bent correct.

        • Nog effe naar CO2-uitstoot gekeken.
          Trein 2 gr/km.
          Auto ( gem) 140 gr.
          (Info: NS reisvergelijker)
          Dus CO2 uitstotende/mens-, natuur-, klimaatvervuilende Annemiek, Baardstaart en andere dewielen stoten het 70-tig voudigen uiti.c. 482 km x 2 gr/km = 964 gr CO2 voor de trein Groningen - FFM enkele reis, retour 1,93 kg CO2.
          met de auto 482 km x 140 gr CO2 uitstoot/ km = 64,48 kg enkele reis retour 128,96 kg CO2 - uitstoot.
          @wederom. Annemiek, Baardstaart en consorten CO2-uitstoters, OV/Trein-haters wat doen jullie op en waarom bij treinreiziger.nl jullie fake news verspreiden?
          Ga toch eens wandelend een blokje om, jullie van dewielen.

        • @Anoniem. Waar zie jij fake news in mijn reactie van 17:07? Volgens mij klopt mijn verhaal als een bus.

        • Met de ICE wordt 160 - 180 km/ u gereden.
          Opde hogesnelheidsbaan/trajekt Siegburg/Bonn - Frankfurt Am Main Flughafen gaat de ICE tot 304 km/u.
          Als de ICE met een vertraging van 20 minuten aan het hogesnelheidstraject begint dan haalt hij de achterstand in. Met sommige machinisten komt de ICE te vroeg aan op FFM Flughafen. Ik doe slechts bericht van mijn reiservaringe op dit traject Siegburg/Bonn - FFM Flughafen.(meer dan 3 x per week.
          Maar ja annemiek je bent een beetje in war,edoch, niet geloofwaardig wat je te berde brengt. Als je gefrusteerd iets in OV/logistiek doet moet je je frustraties niet hier botvieren temeer daar jij CO2 vervoer iedere keer promoot.

        • Er is ook niemand die betwist dat die trein op die snelheid rijdt, omdat iedereen hier dat wel weet. Een hoge topsnelheid is veel minder relevant dan de gemiddelde snelheid en nog veel minder relevant dan de reistijd. Ook zorgt een hoge topsnelheid er niet voor dat je bijvoorbeeld na 20:00 nog vanuit Frankfurt terug kunt komen in Nederland. Iets wat met de auto absoluut geen probleem is en met het vliegtuig ook kan.

          Wat overigens niet geloofwaardig (en in jouw termen dus nepnieuws) is, is dat een trein op het 145 kilometer lange stuk tussen Siegburg en Frankfurt Airport een vertraging van 20 minuten in kan halen. Dan blijft er immers maar 22 rijtijd over en dat vereist een gemiddelde snelheid van 395km/h, terwijl de maximale snelheid volgens jou 304km/h is.

    • Nou, daar zijn ook wel wat beperkingen. Tegenwoordig veel snelheidsbeperkingen bij dorpen en steden vanwege de herrie en ook bij invoegsituatie moet snel naar 100km/h. En in Duitsland staat de camera vaak direct achter het bord. Dat vroeger al zo.

  • Echt belachelijk, er is 1 onderhandelingsronde geweest, en er staan voor donderdag en vrijdag nieuwe onderhandelingen op de planning. En dan direct gaan staken. Zum kotzen

  • Dan reis ik toch gewoon vanaf Amsterdam naar Bruszel.
    En vrijdag van Bruszel - Frankfurt.
    Zo wordt het reizen nog meer een avontuur.
    Dan FFM naar Weimar over Fulda waar nog effe een bakje koffie in de schaduw van de kathedraal gedronken wordten dan zondag Weimar - Fulda - langs de lahn naar Luxembourg.
    Wat is reizen met OV toch schoon.
    CO2 -vrij reizen.

    • Het enige land waar ik durf te zeggen dat de trein idd klimaatneutraal is Frankrijk, omdat daar het overgrote deel van de stroom uit groene kernenergie komt. In Duitsland staan er een paar bruinkoolcentrales te loeien.

Share

Recent Posts

Politieke steun voor NS moet duurder treinkaartje voorkomen: ‘Vasthouden aan structurele oplossing’

President-directeur Wouter Koolmees van de NS hoopt dat de politiek dit jaar opnieuw zal bijspringen…

15 uur terug

NS ziet 2023 als ‘jaar met twee gezichten’, leed kleiner verlies dan vorige jaren

NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens…

17 uur terug

CBS: reizigersaantallen ov nog niet op niveau van voor corona

In 2023 checkten mensen vaker in bij het openbaar vervoer dan het jaar ervoor, maar…

2 dagen terug

Nog eens tien ICNG’s voor NS, ook toelating voor Duitsland

NS heeft een extra bestelling voor tien nieuwe ICNG's gedaan bij treinfabrikant Alstom, meldt het…

2 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling toch aan, vanaf maandag minder treinen

Vanaf maandag rijdt NS met één trein per uur minder over de HSL tussen Breda…

5 dagen terug

Grote storing in NS-reisinformatiesystemen verholpen

Update 21:00 uur: de storing is verholpen. De NS kampt met een grote technische storing…

6 dagen terug