“Grote storing bij Rotterdam had binnen half uur opgelost kunnen worden”

De storing bij de verkeersleidingspost Rotterdam van spoorbeheerder ProRail had achteraf gezien veel sneller opgelost kunnen worden. Dat bevestigt een woordvoerder van ProRail na berichtgeving van Spoorpro.

Software problemen

Zondagavond 31 juli zorgde de storing ervoor dat het treinverkeer in de regio enkele uren werd stilgelegd. Rond 20.30 uur was er een storing in de hardware van één van de computersystemen. Daardoor werd er gebruikgemaakt van een back-upserver. Tegelijkertijd bleef de software die de positie van treinen bepaalt, communiceren met de oorspronkelijke server, zo blijkt na onderzoek naar de oorzaak van de storing.

“Terwijl we ons focusten op het repareren van de hardware, hadden we niet door dat er ook een softwareprobleem was. Daar zijn we te laat achter gekomen”, zo legt de woordvoerder uit. “Het is achteraf gezien natuurlijk heel spijtig, want reizigers hadden hierdoor veel vertraging. Maar het blijft mensenwerk.” Omdat een vergelijkbare storing al eens eerder was voorgekomen, lag er al een oplossing klaar.

Grote impact

De storing trof alle treinen van en naar Rotterdam en Dordrecht. Ook treinen op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam Centraal en Breda reden niet. De NS zette extra treinen in om gestrande reizigers alsnog naar huis te kunnen brengen.

© ANP

This post was last modified on 3 september 2022 18:10

Bekijk reacties

  • Weer een Profail!
    Zucht,hoeveel nog.
    Gisteravond was er ook zo'n Profail tussen Apeldoorn en Almelo,doordat hetzelfde Profail maar liefst 2 vertraagde goederentreinen voor liet gaan en de op tijd rijdende sprinter van 20:29 moest wachten en 23 minuten vertraging opliep!
    Waarschijnlijk liep de daar opvolgende intercity naar Enschede ook vertraging op!
    Ik hoop dat iedereen een GTBV invult en dat NS deze gaat verhalen op PRofail.

    • Betuweroute (Goederentreinen) is niet te gebruiken, daarom heel veel goederentreinen langs Hengelo. Wen er maar vast aan.
      Overheid investeert veel te weinig in het spoor.
      Treinverkeer moet van de EU verdubbelen. Overheid is allen druk met stikstof, daar gaat 25 miljard heen.

  • Zucht. Ik ben bereid om op veel punten de redelijkheid zelve te zijn, maar hierop kan ik maar één ding zeggen: wat een Ali Express-actie van ProRail.

  • Hildebrand, erkent ProRail de fout nadat ie al (in kleinere kring) gelekt is?

    Of openbaart ProRail dit écht uit eigen initiatief?

    ____
    Mocht dat laatste het geval zijn, dan is dit een heugelijk nieuwsbericht.

    Het zou wijzen op een geweten, moed en oprechtheid. En dat is de basis om een waarachtig, prachtig bedrijf te worden.

    Het zou een afscheid betekenen van de mijn-naam-is-haas cultuur. Dan is de trein eindelijk vertrokken van Beeldvorming Centraal richting toekomst.

      • Nou dan pluim voor Spoorpro.

        En triest falen op falen van ProRail.
        Dat gaat daar nooit goed komen, op geen enkel nivo, techniek of leiding.
        Verdrietig is dat.

    • Ja dat zou dan wel zo zijn
      Het punt is dat bedrijven zo veel met elkaar te maken hebben dat ze altijd wel iemand ook een beetje gefaald heeft

Share

Recent Posts

NS zwicht voor Kamer en zwakt spitstoeslag af naar maximaal 2,50 euro

Het voornemen van de NS om een spitstoeslag te gaan heffen, kan rekenen op stevige…

2 dagen terug

Reizigers positief over ervaringen met NS-personeel, minder tevredenheid over hygiëne in treinen

Reizigers geven hun ervaringen met het personeel van de NS gemiddeld een 8,4, blijkt uit…

2 dagen terug

Arriva hoopt einde NS-monopolie in te luiden en wil 24 stoptreinen en twee intercity’s overnemen

Arriva wil vanaf 2026 op tal van spoortrajecten in het land gaan rijden waar nu…

4 dagen terug

Kamer zet alles op alles om prijsstijgingen ov te voorkomen

De Tweede Kamer wil voorkomen dat de prijzen van trein- en buskaartjes volgend jaar fors…

4 dagen terug

Doortrekken Noord/Zuidlijn naar Schiphol op losse schroeven door financiële tekorten bij ministerie

Het is onzeker of het verlengen van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp door kan…

6 dagen terug

Reclame Code Commissie tikt OVpay op de vingers: tv-reclame misleidend

De televisiereclame waarin Translink het betalingssysteem OVpay aanprijst, is volgens de Reclame Code Commissie (RCC)…

1 week terug