“Grote storing bij Rotterdam had binnen half uur opgelost kunnen worden”

De storing bij de verkeersleidingspost Rotterdam van spoorbeheerder ProRail had achteraf gezien veel sneller opgelost kunnen worden. Dat bevestigt een woordvoerder van ProRail na berichtgeving van Spoorpro.

Software problemen

Zondagavond 31 juli zorgde de storing ervoor dat het treinverkeer in de regio enkele uren werd stilgelegd. Rond 20.30 uur was er een storing in de hardware van één van de computersystemen. Daardoor werd er gebruikgemaakt van een back-upserver. Tegelijkertijd bleef de software die de positie van treinen bepaalt, communiceren met de oorspronkelijke server, zo blijkt na onderzoek naar de oorzaak van de storing.

“Terwijl we ons focusten op het repareren van de hardware, hadden we niet door dat er ook een softwareprobleem was. Daar zijn we te laat achter gekomen”, zo legt de woordvoerder uit. “Het is achteraf gezien natuurlijk heel spijtig, want reizigers hadden hierdoor veel vertraging. Maar het blijft mensenwerk.” Omdat een vergelijkbare storing al eens eerder was voorgekomen, lag er al een oplossing klaar.

Grote impact

De storing trof alle treinen van en naar Rotterdam en Dordrecht. Ook treinen op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam Centraal en Breda reden niet. De NS zette extra treinen in om gestrande reizigers alsnog naar huis te kunnen brengen.

© ANP

This post was last modified on 3 september 2022 18:10

Share

Recent Posts

Nog nooit zoveel treinreizigers naar voetbalkampioenschap

Er is nog nooit zoveel treinverkeer naar een internationaal voetbaltoernooi geweest als tijdens het vrijdag…

17 uur terug

In beeld: Dit zijn de nieuwe ICE-treinen (in 30 foto’s)

Vanaf 15 juni 2024 is het een feit. De oude ICE-treinen zijn vervangen door nieuwe…

22 uur terug

NS verwelkomt nieuwe ICE-treinen op de route Amsterdam – Frankfurt

Zaterdag heeft NS-directeur Heike Luiten officieel de nieuwe ICE 3neo in Nederland verwelkomd. De treinen…

1 dag terug

GVB reageert op kritisch krantenartikel: veiligheid niet in het geding

Het Gemeentelijk Vervoersbedrijf van Amsterdam (GVB) is niet blij met een kritisch artikel van NRC.…

2 dagen terug

NS wil van Nightjet naar Oostenrijk twee aparte treinen maken

NS heeft zich bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gemeld om de Nightjet van…

3 dagen terug

Sarah bedacht ideale boekingswebsite voor treintickets: ‘Onervaren reiziger weet niet waar hij aan toe is’

Spoorwegmaatschappijen kunnen veel meer vanuit het perspectief van de reiziger denken als het aankomt op…

3 dagen terug