fbpx
Foto: Stefan Verkerk

“Grote storing bij Rotterdam had binnen half uur opgelost kunnen worden”

02 sep 2022 21:38

De storing bij de verkeersleidingspost Rotterdam van spoorbeheerder ProRail had achteraf gezien veel sneller opgelost kunnen worden. Dat bevestigt een woordvoerder van ProRail na berichtgeving van Spoorpro.

Software problemen

Zondagavond 31 juli zorgde de storing ervoor dat het treinverkeer in de regio enkele uren werd stilgelegd. Rond 20.30 uur was er een storing in de hardware van één van de computersystemen. Daardoor werd er gebruikgemaakt van een back-upserver. Tegelijkertijd bleef de software die de positie van treinen bepaalt, communiceren met de oorspronkelijke server, zo blijkt na onderzoek naar de oorzaak van de storing.

“Terwijl we ons focusten op het repareren van de hardware, hadden we niet door dat er ook een softwareprobleem was. Daar zijn we te laat achter gekomen”, zo legt de woordvoerder uit. “Het is achteraf gezien natuurlijk heel spijtig, want reizigers hadden hierdoor veel vertraging. Maar het blijft mensenwerk.” Omdat een vergelijkbare storing al eens eerder was voorgekomen, lag er al een oplossing klaar.

Grote impact

De storing trof alle treinen van en naar Rotterdam en Dordrecht. Ook treinen op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam Centraal en Breda reden niet. De NS zette extra treinen in om gestrande reizigers alsnog naar huis te kunnen brengen.

© ANP

0 0 stemmen
Artikel waardering
9 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Rene N.
2 jaren geleden

Weer een Profail!
Zucht,hoeveel nog.
Gisteravond was er ook zo’n Profail tussen Apeldoorn en Almelo,doordat hetzelfde Profail maar liefst 2 vertraagde goederentreinen voor liet gaan en de op tijd rijdende sprinter van 20:29 moest wachten en 23 minuten vertraging opliep!
Waarschijnlijk liep de daar opvolgende intercity naar Enschede ook vertraging op!
Ik hoop dat iedereen een GTBV invult en dat NS deze gaat verhalen op PRofail.

JanA
2 jaren geleden
Antwoord aan  Rene N.

Betuweroute (Goederentreinen) is niet te gebruiken, daarom heel veel goederentreinen langs Hengelo. Wen er maar vast aan.
Overheid investeert veel te weinig in het spoor.
Treinverkeer moet van de EU verdubbelen. Overheid is allen druk met stikstof, daar gaat 25 miljard heen.

Brabo
2 jaren geleden

“Maar het blijft mensenwerk.”
Nee, het blijft prutswerk.

Chris
2 jaren geleden

Zucht. Ik ben bereid om op veel punten de redelijkheid zelve te zijn, maar hierop kan ik maar één ding zeggen: wat een Ali Express-actie van ProRail.

Otto
2 jaren geleden
Antwoord aan  Chris

Met Ali Express is niet zoveel mis, maar met ProRail wel.

johan II
2 jaren geleden

Hildebrand, erkent ProRail de fout nadat ie al (in kleinere kring) gelekt is?

Of openbaart ProRail dit écht uit eigen initiatief?

____
Mocht dat laatste het geval zijn, dan is dit een heugelijk nieuwsbericht.

Het zou wijzen op een geweten, moed en oprechtheid. En dat is de basis om een waarachtig, prachtig bedrijf te worden.

Het zou een afscheid betekenen van de mijn-naam-is-haas cultuur. Dan is de trein eindelijk vertrokken van Beeldvorming Centraal richting toekomst.

Eef
2 jaren geleden
Antwoord aan  johan II

De reactie van ProRail kwam pas nadat Spoorpro dit verhaal had gepubliceerd.

johan II
2 jaren geleden
Antwoord aan  Eef

Nou dan pluim voor Spoorpro.

En triest falen op falen van ProRail.
Dat gaat daar nooit goed komen, op geen enkel nivo, techniek of leiding.
Verdrietig is dat.

Diederik
2 jaren geleden
Antwoord aan  johan II

Ja dat zou dan wel zo zijn
Het punt is dat bedrijven zo veel met elkaar te maken hebben dat ze altijd wel iemand ook een beetje gefaald heeft