Half jaar geen rechtstreekse trein tussen Amsterdam en Londen

Vanaf juni 2024 rijdt er een half jaar lang geen directe Eurostar tussen Amsterdam en Londen. Dat laat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weten. Oorspronkelijk was er sprake van dat er bijna een jaar geen direct treinverkeer mogelijk zou zijn.

Door de renovatie van station Amsterdam Centraal is er geen plek voor de hal waar nu de marechaussee huist. Voor reizen naar Engeland is immers een paspoortcontrole nodig. Door de nieuwe marechaussee-terminal versneld af te bouwen, wordt tijd gewonnen.

Geen alternatief

Een alternatief was het neerzetten van een kleinere, tijdelijke terminal. Dat plan bleek ongeschikt. Er zouden daardoor minder reizigers met de Eurostar meekunnen. Bovendien zou het langer duren voordat de echte terminal klaar zou zijn. Hierdoor zou er dus langer hinder zijn. Ook zou het langer openhouden van de huidige hal andere werkzaamheden, bijvoorbeeld aan het IJ-viaduct, in de weg kunnen zitten.

Eurostar zegt blij te zijn dat de verstoring beperkt blijft tot een half jaar. “We zullen de komende weken samenwerken om de gevolgen voor ons en onze klanten tijdens de periode verder te beperken”, stelt topvrouw Gwendoline Cazenave in een reactie. “Treinen van Londen naar Amsterdam blijven in elk geval nog wel rijden”, zegt Eurostar. De paspoortcontroles van die verbinding vinden immers in Londen plaats.

‘Een sof’

Reizigersvereniging Rover is tegelijk blij en kritisch. “Het is een sof dat de trein een half jaar niet kan rijden vanuit Amsterdam”, reageert directeur Freek Bos bij ANP. “Gelijktijdig was de planning eerder dat de trein bijna een jaar niet zou kunnen rijden, dan is dit al een stuk beter.” Rover noemt de huidige keuze ‘de beste van allemaal slechte opties’.

Het euvel duurt naar verwachting tot december 2024. In die periode moeten treinreizigers tussen Nederland en Groot-Brittannië overstappen in Brussel. Starten in Rotterdam is volgens Eurostar geen optie, want dat is niet rendabel genoeg. Volgens de NOS moeten door het stilleggen van de verbinding dagelijks 21 extra vluchten vertrekken.

This post was last modified on 11 december 2023 11:08

Share

Recent Posts

Update met reacties – Europese Commissie stapt naar rechter om aanbesteding hoofdspoornet aan NS

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het treinverkeer op…

8 uur terug

Storingen op spoor nemen toe – treinen rijden wel stipter

Het aantal ernstige storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar…

10 uur terug

Rover roept Tweede Kamer op geld uit te trekken voor treinkaartjes

Reizigersvereniging Rover vreest voor groeiende vervoersarmoede door de nieuwe prijsstijging van treinkaartjes en roept de…

1 dag terug

Treinkaartjes volgend jaar 6 tot 9 procent duurder – meer drukte in treinen verwacht

Treinkaartjes stijgen volgend jaar tussen 6 en 9 procent in prijs. Dat hebben NS en…

1 dag terug

Basisdienstregeling bij stakingen juridisch (bijna) niet haalbaar – ministerie kijkt naar vrijwillige optie

Een basisdienstregeling voor het spoor bij stakingen is juridisch vrijwel onhaalbaar. Dit antwoordt demissionair staatssecretaris…

1 dag terug

Problemen op spoor in Rotterdam en Zeeland

Er zijn woensdag problemen op het spoor in Rotterdam en Zeeland. Het treinverkeer rond Rotterdam…

2 dagen terug