Komende twee weekenden geen treinverkeer van en naar Rotterdam Centraal

Tijdens de weekenden van 25 en 26 november en 2 en 3 december is er geen treinverkeer van en naar Rotterdam Centraal. Door grootschalige werkzaamheden was er al een aantal weken hinder op het spoornet tussen Rotterdam en Den Haag.

De werkzaamheden vinden plaats op een druk moment in het jaar. 25 en 26 november is het weekend van Black Friday en dus traditioneel druk met shoppers in Rotterdam. 2 en 3 december is het weekend voor Sinterklaas. Feyenoord speelt dan ook een thuiswedstrijd tegen PSV, een topper in de Eredivisie.

NS laat weten dat er bussen worden ingezet tussen Schiedam en Rotterdam Stadion en tussen metrostation Capelsebrug en Rotterdam Stadion. In de Rotterdamse metro zijn NS-vervoersbewijzen geldig. Reizigers tussen bijvoorbeeld Brabant en Den Haag/Amsterdam kunnen het beste omreizen via Utrecht. Net zoals altijd raadt NS aan om vooraf de reisplanner te checken.

Na 3 december zijn de werkzaamheden in Zuid-Holland ook gelijk afgerond. Het onderhoud bij Schiphol Airport, waar nu minder perrons in gebruik zijn, is dan ook klaar.

This post was last modified on 24 november 2023 22:12

Bekijk reacties

  • ...boot...
    Noemen ze dat "strategisch plannen" bij NS en ProRail om op een van de drukste weekenden de boel voor onderhoud en grootschalige werkzaamheden stil te leggen ?
    De Sint komt met de boot aan in Rotterdam en de reizigers mogen "roeien" met de riemen die men heeft en krijgt, dat wordt heerlijk genieten in een propvolle bus met "shoppers" en voetbal fans, veel plezier !

    • En dat is niet de eerste keer dat ze werkzaamheden plannen tijdens een groot evenement.
      Vorig jaar augustus waren er evenementen in de ArenA en in Ziggodome en was vanwege werkzaamheden station Bijlmer dicht. En het als de Feijenoord wedstrijd en Sinterklaas, was dat toen ook al vele maanden vooraf bekend.
      Kunnen ze niet plannen of zo ?

      • Als je met elk evenement rekening moet gaan houden kun je niets meer plannen. Anderzijds wordt de boel nu wel erg makkelijk voor ieder wissew door ProRail volledig stilgelegd.

        Op de lijn Roosendaal-Vlissingen wordt het treinverkeer dit weekend voor de zevende keer dit jaar dagenlang stilgelegd. Dan vraag je je zo langzamerhand toch af wie voor dit soort planning verantwoordelijk is.

        • Werkzaamheden Zeeland hebben volgens mij te maken met een nieuwe hoogspanningsleiding van TenneT die parallel aan het spoor gaat lopen waardoor ProRail de treindetectie moet vervangen om elektromagnetische verstoring te voorkomen.

        • @michiel
          En zo is er iedere keer weer een andere smoes. Die hoogspanningskabel komt natuurlijk niet uit de lucht vallen, daar gaan jaren van planning aan vooraf. Het aanpassen van de detectie had ProRail dus ook tijdens een van de zes eerdere stremmingen kunnen doen.

    • Ondertussen is er altijd wel wat waardoor het niet goed uitkomt. Nu is het Black Friday en een wedstrijd, anders zijn het de Wereldhavendagen, kerstinkopen, de marathon, een van de andere 16 wedstrijden van Feyenoord, noem het maar op. Dan loopt het aantal beschikbare weekenden toch rap terug. Doordeweeks is ook niet echt een optie, want dan zit je met de vele forensen.

      • Dat klopt, maar ProRail legt voor iedere scheet trajecten dagenlang stil. Het mag ook wel eens een keer wat klantvriendelijker gepland worden. Ik snap dat het voor ProRail makkelijk is om steeds overal alles maar plat te gooien maar dat lijkt me niet de bedoeling van een spoorwgnet.

        • Dat is inderdaad waar, Prorail legt voor iedere scheet het treinverkeer op een traject stil. Spoorlopers ? Utrecht Centraal urenlang plat. Seinstoring ? Geen treinen urenlang op een traject.

    • De aankomst van Sinterklaas was vorige week al (ook in Rotterdam), deze weekenden gaat het vooral om mensen die inkopen gaan doen. En dat gaan ze ook de weekenden erna doen, maar dan vanwege de kerst i.p.v. sinterklaas. Oftewel geen enkel weekend in december is gunstig, maar toch moest men iets kiezen.

    • Gewoon dom of in opdracht. Eigenlijk is dat hetzelfde.
      Wat is er mis met reparaties ed in maart????

  • De vraag is welk weekende is wel goed? Ergens in januari plannen als het zou kunnen zou een betere keus geweest zijn, omdat er dan veel minder vraag is naar shopping. Er spelen een boel andere factoren bij het plannen van werkzaamheden waar ik het fijne niet van weet. Noch ken ik de agenda van Rotterdam.
    Aangaande wedstrijden is vaak dat de spoorwegwerkzaamheden eerder gepland worden dan de competitie van de KNVB. Prorail zou wel in de planningsfase KNVB op de hoogte kunnen stellen omtrent werkzaamheden. Aangezien het om 2 aansluitende weekenden gaat wordt dit ook moeilijk omdat voetbalclubs wisselend uit en thuis spelen. Ik denk dat dit niet of moeilijk te voorkomen is. Dan zou Feijenoord met de KNVB moeten besluiten om een wedstrijd bijv. op een donderdag avond moeten spelen en wellicht stuit dit weer op een hele andere serie problemen.

    Gelukkig kan de treinreiziger met een NS ticket in de metro en hiermee zou er redelijk genoeg capasitieit moeten zijn om ze te vervoeren. Het zou fraai zijn als de RET -indien nodig - de metrostellen kan verlengen of extra stellen laten rijden op de stukken waar de NS reiziger zijn trein vervangend metrovervoer neemt. En verders zijn staanplaatsen wel heel normaal in een metro.

    Ben blij dat ik die weekenden niet in Rotterdam moet zijn, maar diegene die wel getroffen zijn kan ik alleen veel sterkte toewensen om naar of door Rotterdam te komen.

    • De werkzaamheden vallen in een periode waarin 6 weken aaneengesloten gewerkt wordt waarbij alleen de laatste twee weekenden dus geheel treinvrij zijn. Je kan niet zomaar die 2 weekenden verplaatsen zonder ook die 6 weken te verplaatsen. En de hele periode van 6 weken verplaatsen heeft nogal wat voeten in de aarde, ook vanwege de hoeveelheid personeel wat nodig is voor zo'n klus. Januari zal dus geen optie geweest zijn want dan had je dus tijdens kerst en oud en nieuw moeten beginnen met de werkzaamheden en dan zal het erg lastig zijn voldoende onderhoudspersoneel te vinden.

  • Ik begrijp echt niet waarom de werkzaamheden niet zodanig worden bedacht dat er een spoor vrij blijft voor een pendeltrein tussen Rotterdam Zuid en Schiedam. Met twee gekoppelde VIRM zesjes kun je dan 1700 reizigers per rit vervoeren. Scheelt 25 tot 30 bussen (die er toch niet zullen zijn).

    • Ze testen deze twee weken de aangepaste beveiliging voor de nieuwe layout van de sporen. Ik snap dat dat voor het stationsemplacement is maar het lijkt me nou typisch een klus die je 's nachts kunt doen omdat je daar relatief weinig mensen voor nodig hebt.

  • Het is hoe dan ook vervelend, maar bij nader inzien ben je hopelijk na deze werkzaamheden een tijdje van al het "gezeik" af en ergens mogen we blij zijn dat van de overige treinen die wel rijden er dubbeldekkers bestaan. In het V.K. rijden vanwege de infrastructuur geen dubbeldekkers treinen op de bussen in sommige steden na en moet men het met enkeldekkers doen.

    Ik zie het me nu al voor me met dames die heerlijke parfums gekocht hebben voor de feestdagen in de metro en bussen naast de zweetluchtjes van het shoppen op weg om thuis de boel in te pakken en de geur van lekkere koeken, wordt het misschien toch nog een feest met de feestdagen. En wie dit allemaal teveel wordt, men neme de metro naar Hoek van Holland Strand om even bij te komen of om daar eens Sinterklaas en Kerstfeest te vieren, toch handig die metro ook al zullen wel altijd enkeldekkers blijven. Vraag mij af, rijdt er ergens in de wereld een dubbeldeks metro voertuig ?

    Reizigers tussen Eindhoven en Utrecht kunnen deze route ook maar mijden met aanhangers van PSV erin. Volgens NS Reisplanner moeten zij via de Domstad omrijden richting Rotterdam Alexander en dan de metro nemen, dat wordt een dolle boel en het ligt er maar aan wie wint voor de terugreis hoe de stemming dan zal zijn, veel plezier ? !... OF zouden de file's ook toenemen als men voor de auto kiest ?

  • Natuurlijk legt ProRail treinverkeer rond Rotterdam juist in de 2 weekenden voor Sinterklaas stil.

    Dat is te voorspellen.

    OV-bedrijven, en zeker ProRail en NS, hebben een tic. Een soort spastische reactie die onbewust is, en volautomatisch werkt.

    Je kan er de klok op gelijkzetten.

    Doel van die onbewuste neiging (als een 'tik') is om zichzelf zichtbaar te maken, uit angst voor overbodigheid (/niet serieus genomen worden) Je kent het wellicht wel, mensen die luid spreken, grote gebaren hebben, etc.

    Is menselijk, bijna iedereen heeft zoiets wel, ook op deze site.

    Echter bij ProRail en NS heeft dit al decennia volkomen vrij spel, beloont het zichzelf tot ongekende hoogte en is er geen moederorganisatie (overheid) die zich zijn vingers er aan brandt. Want overheid denkt dat treinen ingewikkeld zijn, dus laat ze maar. Het is cultuur geworden binnen OV, en het betaalt zich uit met vrij spel.

    Simpel gezegd, men is - zonder dat men het doorheeft - kampioen problemen maken - om - zonder dat men het doorheeft - eigen belangrijkheid/onmisbaarheid te bewijzen (en beloning te ontvangen)

    En dat gaat volkomen onbewust, want anders zou immers het zelfbeeld, de veiligehid, in elkaar dondern.

    Het is erg triest voor de organisaties zelf omdat het de vakkundigheid/kwaliteit die wel bij ProRail/NS aanwezig zijn steeds verder ondermijnt tot er eigenlijk niets over blijft dat eenvoudigweg werkt of waarde heeft.

    Hoeveel back-up systemen men ook aanlegt -er zitten gegarandeerd losse eindjes in.
    Er kan dus simpelweg gegarandeerd niks goeds uitkomen (behalve nieuwe reparatieprojecten en blabla (ingewikkelde omstandigheden”)).

    Het spreekwoordelijke gebed zonder end

    Elke nieuwe input of werknemer of directeur wordt gecorrumpeerd. Het trekt trouwensn ook steeds middelmatiger werknemers aan, dat gaat volautomatisch: mensen die veiligheid zoeken achter complexiteit/mist.

    En niemand die het doorheeft.
    Sterker nog niemand die het gelooft (nauwkeuriger gezegd: wil geloven, ofwel deze woorden letterlijk kan lezen zonder ze automatisch te verwerpen)

    Alleen de output, de feiten, spreken.

    Zoals deze treinloze weekenden in Rotterdam op de drukste weekenden van het jaar.

    En trouwens alle andere artikelen over OV in treinreiziger.nl.
    Want alle artikelen gaan immers over falen en/of losse eindjes, wellicht 2% uitgezonderd (de mooie rondreizen die Hildebrand aanbiedt).

    Daarin wordt de wenselijke 90%-betrouwbaarheidsscore van OV meer dan uitmuntend gehaald.

    • Ik denk dat een slordige 50% (ik heb geen statistiek bedreven) over het falen van... spreekt en zeker geen 98%. 50% is idd nog rijkelijk veel en zeker omdat de NS/Prorail op dit moment geen goede naam hebben. En dat trekt weer als een magneet slecht nieuws, falen en losse endjes aan.

      • Nou Baardstaart, mneem eens de moeite wel artijkelen te tellen waarin sprake is van losse eindjes. ("statistiek bedrijven").
        In plaats van je eigen gedachten te geloven.

  • Ze doen het nu om ook met de feestdagen thuis te zijn en misschien na gedane arbeid te genieten van hun Kerstpakket als de klus geklaard is en in het nieuwe jaar weer vol goede moed aan nieuwe klussen te beginnen...
    Ze weten blijkbaar hoe ze een en ander moeten plannen bij ProRail en ach die arme reizigers die mogen misschien wel blij zijn dat er nog iets aan het spoor gedaan wordt, denkt men dan en omrijden via Utrecht is misschien ook niet zo slecht als je vanuit het zuiden komt, haal je in Den Bosch gewoon wat Bossche Bollen om het ongemak te verzachten, leuker kun ze het niet maken, wel ? ?

  • Voetbal wedstrijd, in feite onzin gewoon lekker vanaf je bank thuis de herhalingen, voor en nabeschouwingen kijken. Beter ook voor de rust van alle andere reizigers. Niemand zit op dat voebalfanplubliek te wachten.
    Geen Black Friday, mooi perfect menig ondernemer gaat al dicht tijdens BF want kosten wegen niet op tegen de inkomsten. Plus wordt je als consument vaak genaaid waar je bij staat. 15% korting op een product wat de afgelopen weken 20%duurder is geworden is een wassen neus. Maar ja mooie reclames verleiden de zwakke zieltjes. En geen Sintdekatholiekekinderlokker verkoop. Joeie

  • Wat zijn jullie een stel zeikerds. Duidelijk zonder enig inzicht in spoorwerk en alle daarbij komende problemen. Waarom in deze twee weekenden? Omdat het zo uitkomt. Uitstellen kan niet, we hebben nog tig andere klussen te doen. Eerder kan ook niet, de hoeveelheid werk die we aankunnen is al bijna maximaal. Er wordt een alternatief geboden, maak daar gebruik van en laat ons gewoon ons werk doen. Hebben we het minste last van elkaar.

    • Dat is nog geen reden waarom dankzij ProRail het treinverkeer rond Rotterdam nu al wekenlang dagelijks een totale puinhoop is.

    • Als ProRail het zo vreselijk druk heeft moet ze misschien maar afzien van allerlei totaal onnodige feestprojecten op kosten van de belastingbetaler. Er is al jaren geen reizigers groei meer.

    • geen inzicht maar wel wetende dat bij goed functionerende spoornetten de beschikbaarheid grandioos veel hoger is. Maarja, onvergelijkbaar natuurlijk, vooral als het niet zo goed uit komt.

  • zullen ze ookis de bovenledingpalen tussen Schiedam centrum en Rotterdam
    Spangen moeten vervangen er staan al nieuwe staanders maar de horizontale liggers niet.
    weet niet wanneer dit in planning kom.

Share

Recent Posts

Politieke steun voor NS moet duurder treinkaartje voorkomen: ‘Vasthouden aan structurele oplossing’

President-directeur Wouter Koolmees van de NS hoopt dat de politiek dit jaar opnieuw zal bijspringen…

14 uur terug

NS ziet 2023 als ‘jaar met twee gezichten’, leed kleiner verlies dan vorige jaren

NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens…

16 uur terug

CBS: reizigersaantallen ov nog niet op niveau van voor corona

In 2023 checkten mensen vaker in bij het openbaar vervoer dan het jaar ervoor, maar…

2 dagen terug

Nog eens tien ICNG’s voor NS, ook toelating voor Duitsland

NS heeft een extra bestelling voor tien nieuwe ICNG's gedaan bij treinfabrikant Alstom, meldt het…

2 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling toch aan, vanaf maandag minder treinen

Vanaf maandag rijdt NS met één trein per uur minder over de HSL tussen Breda…

5 dagen terug

Grote storing in NS-reisinformatiesystemen verholpen

Update 21:00 uur: de storing is verholpen. De NS kampt met een grote technische storing…

6 dagen terug