Zwitserse technici hebben met dynamiet rotsblokken weggeblazen die al vier dagen de belangrijke treinverbinding door de Gotthardtunnel blokkeerden. Maandag rond het middaguur is het passagiersvervoer door de tunnel hervat, deelde het Zwitserse spoorwegbedrijf SBB mee.
Rotsblokken van twee kubieke meter groot waren woensdag aan de noordkant van de vijftien kilometer lange tunnel ter hoogte van Gurtnellen op het spoor gevallen. Technisch werkvolk maakte het spoor zondag vrij, waarna toen het vrachtverkeer al weer op gang kon komen. De Gotthard-route is één van de blangrijkste goederenroutes van Europa.
Maandag rond 12:15 werd ook het reizigersverkeer hervat, de eerste reguliere trein die weer kon rijden betrof de intercity (ICN) Zürich – Lugano. De afgelopen dagen moesten reizigers rekening houden met zestig minuten extra reistijd. Tussen Fluëlen, Erstfelden en Göschenen reden vijftien bussen, die vervingen in totaal 340 treinritten. Daardoor was de capaciteit beduidend lager dan normaal.
Foto: De eerste trein die weer reed was een ICN, hier een ICN elders in Zwitserland op archiefbeeld. Fotograaf: (c) David Gubler
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…