Morgen, woensdag 3 juli, rijden de HTM bussen en trams niet tot 10 uur ‘s ochtends. Ook RandstadRail valt tot die tijd uit. Dat is het gevolg van een aangekondigde staking van de vakbonden.
“In eerste instantie waren wij van plan de dienstregeling zo goed als mogelijk te rijden. Wij hoopten immers dat de vakbonden het goede gesprek met ons wilde voeren.” aldus Karen Bosch, lid van het directieteam HTM. “Helaas hebben zij daar geen gebruik van gemaakt. Om chaos, onveilige situaties en een onzekere dienstverlening te voorkomen, hebben we helaas moeten besluiten de dienstregeling woensdag pas na 10.00 uur op te starten. Het is ontzettend vervelend dat onze reizigers opnieuw de dupe zijn, maar we vinden het simpelweg niet verantwoord.”
De medewerkers eisen een loonsverhoging, terugdringen van uitzendwerk, een lagere werkdruk en een regeling voor oudere werknemers. Eric Vermeulen, bestuurder FNV Stadsvervoer: “Staken doen we alleen als uiterste middel en als het echt niet anders kan. De grens is nu bereikt bij HTM, na maanden van onderhandelen biedt HTM veel te weinig loonsverhoging.”
Volgens HTM gaat het de vakbonden bij deze staking vooral om het afdwingen van een loonsverhoging van 4 tot 5% als onderdeel van een eenjarige cao. Bonden geven aan dat dit jaar er een forse loonstijging noodzakelijk is gezien loonmatiging van de afgelopen jaren. HTM is het daarmee niet eens, en wijst dat de lonen, in tegenstelling tot andere gesubsidieerde bedrijven, elk jaar zijn gestegen. HTM is bereid om de lonen met 2,8% te verhogen.
Volgens de Haagse vervoerder biedt het bedrijf ook maatregelen om de werkdruk te verminderen. “Deze kosten ons bedrijf ook geld. Het is simpelweg niet mogelijk om aan alle eisen tegemoet te komen. Daarbij moeten we ook niet vergeten dat het onlangs aangenomen Pensioenakkoord meetelt in de toekomstige kosten voor HTM.”
This post was last modified on 2 juli 2019 15:09
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…
De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…