In België nog steeds problemen na brand seinhuis

Op dinsdag 4 augustus brak er in de seinhuis brand uit, waardoor het treinverkeer Herentals – Mol / Turnhout volledig stil kwam te liggen. Nu een ruim een maand na de brand rijden de treinen nog steeds niet via de oorspronkelijke dienstregeling en kunnen de treinen niet alle reizigers verwerken. Er worden bussen ingezet, maar volgens dagblad ´Het Belang van Limburg´ weten sommige chauffeurs de weg niet.

De brand die dinsdagnamiddag 4 augustus woedde in een seinhuis heef tot veel overlast geleid. Direct na de brand werden de treinen Herentals – Mol / Turnhout opgeheven. In de dagen daarna werd het treinverkeer weer gedeeltelijk hervat. Met veel vreugde kondigde de NMBS vervolgens aan dat per 1 september er ook weer treinen zouden rijden tussen Turnhout en Herentals. NMBS in een persbericht: "NMBS kan dankzij de evolutie van de herstellingswerken vanaf 1 september opnieuw treinverkeer inleggen tussen Turnhout en Herentals."

Overvol
Toch is het treinverkeer ook na 1 september nog aangepast, en niet zonder gevolgen. In Herentals en Nijlen zitten de treinen richting Brussel ’s ochtends zó vol, dat er reizigers op de perrons achterblijven. De NMBS heeft geen extra rijtuigen voor langere treinen. Op het station van Herentals werken nog steeds de klokken, geluidsinstallatie en tv-schermen niet. Omdat de treinen zo overvol zijn, rijden er vervangende bussen tussen Herentals tot Lier.

In de krant ´Het Belang van Limburg´ vertelt een ambtenaar: "Toen ik in Herentals opstapte vroeg de chauffeur, een geüniformeerde ambtenaar van de Lijn, of er iemand de weg wist naar Lier. Hij kende die niet! Wij dachten dat het om te lachen was. Maar het was géén grap."

Flauwgevallen
Marina Volckeryck uit Bouwel spoort naar Antwerpen en meldt in de krant: "In Nijlen blijven mensen soms op het perron achter wanneer de overvolle trein vanuit Herentals niet eens stopt. Trek uw plan, lijkt het motief van de NMBS. Een paar dagen geleden werkte de airco niet. Er viel een man flauw in het gangpad. Lijkbleek zag hij, er was geen zuurstof genoeg. We stonden zó dicht tegen elkaar dat die man niet eens omver kon vallen."

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug