Foto: (c) Qbuzz
ING gaat NS begeleiden bij de zoektocht naar een koper voor busbedrijf Qbuzz. In maart maakte NS al bekend dat Qbuzz in de etalage zou gaan. Qbuzz heeft verschillende concessies in handen en zal mogelijk ook de komende periode meedoen met nieuwe aanbestedingen.
In 2015 behaalde Qbuzz een omzet van 208 miljoen euro. Qbuzz is actief in de regio Utrecht, en in Noord-Nederland (Groningen, Friesland en Drenthe). Dagelijks vervoert het busbedrijf van NS 210.000 reizigers met 1.850 medewerkers. Het bedrijf beschikt over 677 bussen en 26 trams.
Qbuzz werd in 2008 opgericht. In de eerste jaren was NS voor 49% eigenaar. NS deed mee in het busbedrijf omdat het naar eigen zeggen de deur-tot-deur reis wilde verbeteren. In 2013 werd NS volledig eigenaar van Qbuzz. Inmiddels heeft NS haar strategie gewijzigd, en wil het bedrijf zich in Nederland vooral richten op het hoofdrailnet. Daarom worden een aantal nevenactiviteiten afgestoten, waaronder Qbuzz.
Ook is de hoop dat de verhoudingen met andere vervoerders zullen verbeteren als Qbuzz verkocht is en NS niet meer mee doet met biedingen op het regionale spoor. Toch zijn de regionale spoorvervoerders er niet gerust op, immers Qbuzz kan nu nog wel mee doen met aanbestedingen, en ook na 2019 sluit NS niet uit om weer mee te doen bij spoorconcessies. Op de Dag van de Rail wees het spoorbedrijf er wel op dat het bedrijf alleen zou mogen bieden bij concessies waar een samenloop is met het hoofdrailnet, zoals in Limburg.
This post was last modified on 31 mei 2017 18:14
Een nieuwe spoorstaking in België leidt vanaf zondagavond een week lang dagelijks tot uitval van…
Het herstel van de constructiefouten in viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) loopt vertraging op. Dit…
De nieuwe directe trein tussen het Nederlandse Coevorden en Duitse Neuenhaus via Bad Bentheim rijdt…
Op station Amsterdam Centraal begint aan het einde van de maand de tweede bouwfase waarbij…
Qbuzz krijgt voor in totaal 3,5 miljoen euro aan boetes van de provincie Zuid-Holland vanwege…
De opbrengsten van de hogere belasting op vliegen moeten gebruikt worden om het internationale treinverkeer…