Sinds maandag kunnen treinreizigers één keer per uur 14 minuten sneller reizen tussen Zwolle en Enschede. Tussen beide steden rijdt nu in 50 minuten ieder uur een intercity van Keolis. Toch is de vervoerder nog niet in jubelstemming. Dat heeft te maken met problemen met de stroomvoorziening op het traject.
De Stentor meldde in juni dat er een spoordebacle dreigde voor de nieuwe intercity. Volgens de krant dreigde de nieuwe verbinding opnieuw uitgesteld te worden door een rekenfout met de stroomvoorziening. Zover is het niet gekomen, maar spoorbeheerder ProRail erkent dat de stroomvoorziening bij Raalte moet worden aangepast.
De treinen kunnen nu toch al rijden, doordat er een tijdelijke maatregel genomen is. Maar daardoor zijn er nog wel beperkingen. “We kunnen bijvoorbeeld vlak voor station Zwolle nog maar 40 kilometer per uur rijden, wat zorgt voor 1 tot 2 minuten vertraging”, zegt Keolis-woordvoerder Hanneke Ruiter tegenover de De Stentor. Keolis is daarom nog niet tevreden. Een enthousiast bericht op Twitter over de nieuwe sneltrein werd al snel weer verwijderd, weet de krant. “Pas als de problemen op het traject zijn opgelost, zijn wij tevreden en gaan we dat vieren met onze reiziger”, aldus Ruiter. ProRail heeft aangekondigd de stroomvoorziening volgend jaar definitief te zullen aanpassen.
De snelle trein had eigenlijk al per december moeten gaan rijden, maar toen was het benodigde extra perronspoor in Zwolle nog niet af. Het extra perronspoor had eigenlijk in de zomer van 2017 aangelegd moeten worden, maar door een mislukte aanbesteding liepen die werkzaamheden vertraging op. Deze zomer zijn de werkzaamheden alsnog uitgevoerd.
Sinds december reed er al wel een spits-intercity tussen Raalte en Enschede. Nu het perron in Zwolle gereed is, rijdt de trein van en naar Zwolle, en rijdt de trein ook buiten de spits. De trein stopt tussen Zwolle en Enschede in Raalte, Nijverdal, Almelo en Hengelo. Doordat de trein veel minder stopt, is de trein circa een kwartier sneller dan de stoptrein.
This post was last modified on 28 augustus 2018 16:18
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…