Werkzaamheden Zwolle afgerond: minder wissels en extra perron
17 jul 2018 10:34
De werkzaamheden aan het spoor rond Zwolle zijn maandag tijdig afgerond. Het treinverkeer van en naar Zwolle lag 16 dagen plat. Tijdens die periode is er gewerkt aan een extra perron, en zijn er wissels verwijderd.
Minder wissels
Treinreizigers waren twee weken lang op bussen aangewezen. “Alhoewel de werkzaamheden twee weken duurden, ging er driekwart jaar voorbereiding aan vooraf”, vertelt projectmanager Michel La Faille van Strukton aan OV-Magazine. “We halen 23 wissels aan de oostzijde van het station weg en er komen er vijf terug. Dat vergt een goede planning. Drie wissels kunnen we hergebruiken: die waren nog niet aan het einde van de levensduur. De andere twee zijn nieuw”, vertelde de projectontwikkelaar toen de werkzaamheden begonnen.
Betere doorstroming
De nieuwe situatie moet de doorstroming verbeteren. “De hele situatie is nu al meer ingericht op doorgaand verkeer”, legt treindienstleider Rolf Reijn aan de Stentor uit. Binnenkomende en vertrekkende treinen hoeven in veel richtingen niet meer op elkaar te wachten, omdat wissels zijn verdwenen. Het extra perron in Zwolle is om de intercity Enschede – Raalte door te laten rijden naar Zwolle. Dat had eigenlijk al per december gemoeten, maar omdat het extra perron ontbrak, kon dat niet. Het is de bedoeling dat de spitstrein Enschede – Zwolle na de zomer alsnog gaat rijden.
Zwolle – Herfte
Overigens volgen er later nog meer werkzaamheden rond Zwolle. Zo wordt het traject Zwolle – Herfte in 2021 viersporig en komt er een drive-under. In Herfte komen de treinen uit Emmen samen met de treinen uit Meppel. Als dat deel straks viersporig is, kunnen de treinen uit Meppel en Emmen tegelijktijdig station Zwolle binnenrijden. Aanvankelijk dreigde het traject niet viersporig te worden, tot grote verbazing van de ChristenUnie. In 2014 werd besloten dat het traject alsnog viersproig moet worden.
“Binnenkomende en vertrekkende treinen hoeven in veel richtingen niet meer op elkaar te wachten, omdat wissels zijn verdwenen”.
Kan dit (beter) toegelicht worden?
Door het weghalen van wissels is de mogelijkheid ontstaan om de sporen opnieuw te rangschikken en neer te leggen. Er kunnen nu drie treinen tegelijk Zwolle binnenrijden aan de oostzijde (uit Deventer, Enschede en Meppel). Voorheen zouden die treinen elkaar ter hoogte van de wissels uit het spoor hebben geduwd, dus moest het achter elkaar. In 2021 kunnen ook de treinen uit Emmen tegelijk binnenrijden. Dan rijden alleen de intercity’s en sprinters uit Leeuwarden en Groningen nog achter elkaar Zwolle binnen.
Herschikking van de sporen is natuurljik altijd mogelijk bij grootschalige vernieuwingen. Was er te weinig ruimte voor wissels in het nieuwe sporenplan?
By the way: dat treinen sneller een stations binnen kunnen rijden is zeker een voordeel van wisselverwijdering. Dus als dat als voordeel wordt gecommuniceerd dan is dat te volgen.
Wissels zijn nogal storingsgevoelig en hebben relatief veel onderhoud nodig ten opzichte van de rest van het spoor, dus als je er een paar weg kan halen, verminder je de kans op storingen. Alleen de bijsturingsmogelijkheden vallen ook vaak weg met het weghalen van wissels, dus daar dient een afweging gemaakt te worden.
Vanuit het reizigersbelang is het een afweging tussen minder vertraagde treinen maar meer uitgevallen trein (in andere verhoudingen in aantallen en schade uiteraard). Voor Prorail is het geen afweging maar een investering: één keer wissels verwijderen en dan geen bedrijfsvreemde 😉 zaken meer zoals wisselonderhoud. De afweging ligt eigenlijk meer bij NS-reizigers (zie Den Haag). En ik neem aan dat de houding van NS kritischer wordt als uitgevallen treinen sterker, of uberhaubt, gaan meetellen in de prestatiemetingen. Blijf het trouwens leuk vinden om treinen hard het station binnen te zien rijden.
Op zich een mooie aanpak om in de Herfte viersporig te realiseren maar ik vind 2021 veel te laat. Het had al ergens in 2015/2016 gereed kunnen worden als de CU z’n medewerking eerder hadden moeten verlenen.
wat is hier de logica?
Zijn wissels zo kostbaar dat je bij deze gelegenheid een paar niet versleten dingen terug moet leggen? Dan zal men over enige jaren weer een aantal dagen sporen moeten sluiten om deze ouwetjes te vervangen. Reizigerstijd is schijnbaar van geen waarde.
Hangt er ook maar vanaf hoe oud de wissels zijn die ze hebben hergebruikt. Als die er niet een paar jaar liggen en de levensduur veel langer is, dan is het zonde om de hele wissel te vervangen. Misschien dat ze een paar onderdelen vervangen hebben, die toch al een kortere levensduur hebben ten opzichte van de rest van de wissel, maar dat is nog altijd goedkoper dan een goede wissel weggooien omdat die niet gloednieuw meer is.
Nu de spoorbaan naar het Noorden maar verder geschikt maken voor hogere snelheden. Dat zal ook wel 2025 worden.
drive-under 🙂
Excuses voor mijn cynisme, maar laten ze Zwolle maar voorgoed sluiten. Er wordt daar zoveel aan het spoor gewerkt dat er vaker geen treinen rijden dan wel. Uiteraard is dat statistisch zwaar overdreven, maar al die weken zonder treinen zijn toch in geen verhouding met “minder storingen”?
De opgetelde storingstijd van de komende 25 jaar zijn inderdaad waarschijnlijk minder dan de opgetelde sluitingen van nu.
Maar er is ook winst in de mogelijkheden en snelheid.
Daar moet ik u inderdaad gelijk in geven.
Het blijft een bottleneck. Alleen daarom al hadden ze Lelystad-Heerenveen-Groningen moeten aanleggen.
Ik heb de indruk dat de werkzaamheden die tot noch toe zijn uitgevoerd een behoorlijk positieve invloed hebben die in een groot deel van Nederland doorwerkt. De laatste jaren gingen de laatste kilometers voor de Intercity’s vanuit het noorden tergend langzaam. Vaak werd daar om onduidelijke redenen nog minuten vertraging opgelopen, waardoor de Intercity’s in de richtingen Amersfoort/Utrecht/Rotterdam en Almere/Schiphol/Den Haag bij vertrek steeds kleine vertragingen opliepen, wat vooral problemen opleverde bij Amersfoort. De werkzaamheden die in de afgelopen weken zijn uitgevoerd, zorgen ervoor dat de treinen op veel hogere snelheid het station naderen. De hogesnelheidswissels zorgen er tevens voor dat het wisselen van spoor veel sneller verloopt.
Wanneer wordt de ijsselmeerlijn aangelegd:
In de tijd ombouwen van Leeuwarden-Stavoren.
Nieuwbouw van de lijn Stavoren en Enkhuizen, met windmolens, en in de tijd ombouwen van Enkhuizen-Amsterdam.