De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu definitief besloten om van private spoorbeheerder ProRail een zelfstandig bestuursorgaan met eigen rechtspersoonlijkheid (zbo) te maken.
ProRail is nu een bedrijf, terwijl het zo´n 2 miljard euro aan belastinggeld krijgt om aan het spoor te werken. Het kabinet hoopt met de verandering van ProRail van een bv naar een zbo beter te kunnen sturen op de financiën en prestaties van de organisatie. In de spoorsector is er altijd veel kritiek geweest op het plan om van ProRail een zbo te maken. Ieder spoorbedrijf heeft zich tot nu toe negatief uitgelaten.
Medewerkers van ProRail behouden met deze zbo hun eigen CAO en pensioen bij het Spoorwegpensioenfonds. De Raad van Commissarissen komt te vervallen. In een persbericht zegt het kabinet dat het zich zal inzetten om de organisatieverandering zonder financiële gevolgen voor reizigers, verladers en vervoerders te doen laten verlopen. Een garantie wordt echter niet gegeven. In de spoorsector heerst de vrees dat het treinkaartje duurder zal worden, omdat het bedrijf bij aankopen nu geen BTW hoeft te betalen, straks wel.
Eind 2017 verwacht het kabinet het wetsvoorstel voor de omvorming van ProRail BV naar een zbo gereed te hebben.
This post was last modified on 23 december 2016 12:28
Het Vlaams Gewest moet de Nederlandse provincie Limburg en de gemeente Maastricht een schadevergoeding betalen…
De Europese Commissie omarmt de hyperloop nadat een studie in opdracht van de commissie bevestigt…
Het al jaren terug geplande nieuwe treinstation Leeuwarden Werpsterhoeke kan gebouwd worden nu het kabinet…
De heropening van het spoor tussen de Nederlandse grens en het Duitse Leer is weer…
De alternatieve jongerendagkaart is nog een paar dagen te koop. Vrijdag is de laatste dag…
Het Nederlandse nachttreinbedrijf European Sleeper herlanceert de nachttrein Parijs - Berlijn. European Sleeper wil vanaf…