Branchevereniging KNV pleit voor een ProRail directeur Spoorgoederenvervoer. Volgens de vereniging is de op handen zijnde nieuwe concessieverlening de gelegenheid om de directieraad van ProRail klantgerichter te maken.
Op dit moment is de directieraad van ProRail samengesteld op basis van procesverantwoordelijkheden. Wat KNV betreft zou een klantgestuurde samenstelling wenselijk en ook logischer zijn. Dat betekent dat er in de ProRail-directie een directeur Spoorgoederenvervoer zitting zou moeten nemen.
Directeur Spoorgoederenvervoer
KNV benadrukt daarbij dat het voornaamste uitgangspunt voor deze directeur Spoorgoederenvervoer een klantgerichte benadering van de vervoerders zou moeten zijn. Hij of zij zou tevens het gehele spoorgoederenbudget (ongeveer 150 miljoen euro per jaar) moeten beheren en aldus verantwoordelijk zijn voor alle uitgaven, waaronder investeringen, onderhoud en de verkeersleiding ten behoeve van het goederenvervoer.
Evenwicht
KNV geeft in overweging om in de ProRail-directieraad ook een directeur Reizigersvervoer aan te stellen, teneinde tegenwicht te bieden aan de procesdirecteuren. KNV-directeur Ad Toet: “Er hoort in een bedrijf een evenwicht te zijn tussen klantenbelangen en interne processen. Dat evenwicht is er bij ProRail niet. Maar dat is ook niet geheel verwonderlijk, als je voor 85% van je inkomsten van het Rijk afhankelijk bent.”
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…