NS: werkgelegenheidsgarantie tot 2025

1 maand terug

NS zet maximaal in op het begeleiden van mensen van werk naar werk binnen het spoorbedrijf. Daarom is een werkgelegenheidsgarantie tot 1 januari 2025 geboden voor alle medewerkers met een vast contract. Dat is één van de onderdelen van het eindbod voor een nieuwe cao.

Meer koopkracht

Het bod omvat meer, bijvoorbeeld hogere lonen. Vakbond FNV stelde gisteren dat de koopkracht van het personeel erop achteruit zou gaan. Maar volgens NS is dat niet zo.

Per 1 april 2020 worden de lonen – als het eindbod wordt geaccepteerd – met terugwerkende kracht met 1,2% verhoogd, per 1 april 2021 met 1,6% en per 1 januari 2022 met 1,2%. “Gemiddeld is dat 1,8% per jaar. De verwachte inflatie is 1,4%. Dit betekent dat de loonstijging hier per jaar gemiddeld 0,4% boven zit” stelt NS. Daarnaast ontvangen medewerkers die op 1 januari 2021 in dienst waren, in april 2021 een eenmalige vergoeding van € 200 netto.

Eerder stoppen en werkgelegenheidsgarantie

Er komt ook een mogelijkheid om eerder met pensioen te gaan. Hierdoor kunnen medewerkers tot drie jaar voor de aow-leeftijd stoppen met werken. Deze medewerkers krijgen eenmalig een uitkering van € 22.164 bruto per medewerker.

Aan de eerder genoemde werkgelegenheidsgarantie zitten wel een aantal voorwaarden. “Als een collega boventallig wordt, dan gaan we samen op zoek naar een andere passende functie binnen NS. Als dat niet lukt, dan blijft de collega in dienst tot 2025. Krijgt een boventallige collega een passende functie binnen NS aangeboden, dan mag die twee keer geweigerd worden. Functies buiten NS mogen altijd geweigerd worden” legt NS uit.

Eindbod

Als bij een organisatiewijziging de standplaats wijzigt, dan wordt de extra reistijd voor drie jaar volledig vergoed. Het eindbod van NS is aan de vakbonden. FNV reageerde gisteren terughoudend en heeft gemengde gevoelens bij het eindbod.

Voor NS is een zware tijd aangebroken. Vanwege de coronacrisis wil het bedrijf extra op de kosten letten. Zo is het de bedoeling dat er 2300 banen zullen verdwijnen. Gedwongen ontslagen zijn echter niet aan de orde.

Meer op Treinreiziger.nl

This post was last modified on januari 22, 2021 4:17 pm

Bekijk reacties

  • Ik denk dat het personeel hier blij mee moet zijn, gezien de schade, die Corona en Corona maatregelen bij het OV aangericht hebben. Men moet gaan beseffen dat 50% van de reizigers het OV de rug toe heeft gekeerd of de vraag naar vervoer is geminderd. Doordat men niet meer kan reizen, thuiswerken de nieuwe normaal wordt, men zich niet Corona veilig voelt in het OV of dat men een auto heeft gekocht. Hoe het OV er na de Corona uit komt te zien weten we niet en weinigen kunnen hier een goede voorspelling over maken. Alle moeite die de laatste 20 jaar gedaan om de reiziger weer in de trein te krijgen is nu in 1 jaar weg. Aan de andere kant vormen al die Corona regels een grote werkstress op de conducteurs en stationsmedewerkers.