Koop ‘m nu: het papieren spoorboekje 2024

Vanaf vandaag weer te koop: het papieren spoorboekje met de dienstregeling van 2024! Reizigersvereniging Rover en Treinreiziger.nl brengen het naslagwerk voor de 11e keer uit, net als vorig jaar in samenwerking met Treinposities.nl. In het spoorboekje staan de treintijden van alle vervoerders.

In het spoorboekje vind je de complete dienstregelingen van NS, Arriva, Connexxion, Breng, Blauwnet (Keolis/Arriva) en Qbuzz. Handig, want op 10 december 2023 gaan de nieuwe dienstregelingen in en kun je als reiziger te maken krijgen met grote wijzigingen op het spoor. Een deel van de treinen die eerder geschrapt zijn wegens personeelstekorten, keren komend jaar weer terug. Maar dat geldt niet voor alle trajecten en tijdstippen, waardoor je toch te maken kunt krijgen met veranderingen onderweg.

Het spoorboekje bevat ook de treintijden van internationale treinen die vanuit Nederland vertrekken. Ook nieuwe nachttreinen zijn dit jaar in het boekje opgenomen. Verder kun je als lezer weer rekenen op service-informatie voor reizigers, denk aan informatie over de regeling geld-terug-bij-vertraging en een actueel overzicht van prijzen van abonnementen en tickets.

Behoefte gebleven

Het papieren spoorboekje is een initiatief van Rover, Treinreiziger.nl en Treinposities.nl. De organisaties constateren dat de behoefte aan een papieren boekje bij liefhebbers is gebleven nadat NS dertien jaar geleden met de uitgave stopte. Tot die tijd was het spoorboekje de handigste manier om je treinreis te plannen, maar digitale reisplanners hebben het papierwerk volgens NS ingehaald. Maar even eerlijk: zo’n boekje heeft toch veel meer charme dan een app op je telefoon?

Het spoorboekje is exclusief verkrijgbaar via OVshop.nl en kost € 13,95 (exclusief € 3,95 verzendkosten). De voorraad is beperkt, dus wees er snel bij! Bestellingen die voor 1 december gedaan worden, worden vanaf 5 december verstuurd.

This post was last modified on 20 november 2023 15:44

Bekijk reacties

  • Ben zeer benieuwd hoe leesbaar het nog is nu op steeds meer trajecten op vr-zo een totaal andere dienstregeling komt.

  • Heb ik dit gemist?
    Tot mijn verrassing blijkt de NS onlangs de geld terug bij vertraging regeling voor de Flex abonnementen zeer sterk te hebben beperkt.
    Je krijgt inmiddels vrijwel niets meer terug als je vertraging hebt gehad, ipv de ritprijs tenzij buiten je abonnement hebt gereisd en daardoor het hoge tarief hebt betaald.

    Heb er hier niets over gelezen, misschien gemist maar is toch wel even een dingetje dat dit zomaar gebeurt.

    • Ik had laatst meer dan 60 minuten vertraging en treinen reden ook niet meer, toch even ingecheckt en daarna met auto weg gegaan. Kreeg toch wel 7 euro terug op me weekend vrij abonnement

    • Welk abbonnement bedoel je? Want weekend flex kost bijna niks, dus is het loghisch dat je niet veel terugkrijgt. Met traject vrij is het een ander verhaal, maar bedoel je weekend vrij of een ander abbonnement?

  • Er is zeker vraag naar en het is goed dat jullie dit doen. Er zijn zeker veel mensen, die niet digitaal vaardig zijn en dan is dit een mooie optie of mensen, die veel reizen en een kekke Nokia 3210 hebben.

    Maar zelf doe ik dit digitaal.

    • Ik denk dat mensen die niet digitaal vaardig zijn ook de categorie is die verdwaalt in het oerwoud aan voetnoten in het spoorboekje.

      • @Realisme Graag

        Nou dat moet je niet onderschatten. Heb heel wat mensen die een afkeer hebben van computers (dat is vaak de reden waarom ze het niet kunnen leren) prima een spoorboekje kunnen lezen. Digibeten hoeven net als mensen met dyslexie niet dom te zijn en kunnen boven gemiddeld intelligent zijn. Ik denk dat dit boekje prima uitkomst biedt over de groep mensen, die geen aanleg of afkeer hebben van computer en ICT techniek.

        • Deze mensen kunnen vaak een spoorboekje van tien jaar geleden lezen. Maar anno 2023 staan er bij vrijwel iedere trein voetnoten door de chaotische dienstregeling. Daar komen langzamerhand alleen wiskundigen nog uit.

        • Ik las dat maar ik moet zeggen dat ik in mijn familie en kennissenkring eigenlijk niemand weet die geen smartphone heeft terwijl ik toch tot categorie 70+ behoor.

        • De meeste ouderen die ik ken, hadden eerst de hakken in het zand gezet tegen de OV-chipkaart, contactloos betalen en tegen de smartphone. Inmiddels zijn ze allemaal om en vinden ze de technologie geweldig. Een bepaald soort ouderen heeft echter besloten dat ze het allemaal niet kunnen en loopt te mekkeren dat er geen rekening met ze wordt gehouden. Dat is hetzelfde soort eigenwijze ouderen dat je tijdens stremmingen bij de gele vertrekstaten ziet staan zoeken wanneer de trein vertrekt.

          Het zou me niets verbazen als dit spoorboekje al op 1 januari 2024 niet meer actueel is en dat dit de allerlaatste uitgave zal zijn. Degenen die het boekje gemaakt hebben, gun ik echter een verkooprecord.

        • @Opa Ties. Ben pas ruim een jaar geleden overgestapt van dumb naar smart. Ben zelf 55 jaar. De reden is dat ik niet gevolgd wil worden door Big Data en de ontdekking van GrapheneOS heeft er voor gezorgd dat ik ben geswitched. Hiermee kan ik zeker op de website van de NS en 9292 komen onderweg en kijken of het OV geen Storingen heeft. (Niet alle apps werken bij mij, omdat ik geen Google services heb en alleen Android AOSP gebruik) Sowieso kijk ik voor vertek op de website of er ongein onderweg is.

          @Annemiek. Iedere frequente OV reiziger heeft allang een OV chipkaart en flex of dalvrij. OVPay heeft het voor de incidentele reiziger het reizen stukken makkelijker gemaakt. Iedere reiziger weet ook dat de reisinfo displays recentere info geven dan de gele borden. Gele borden zijn wel makkelijk om ff te kijken welke treinen terug gaan als je geen smartphone bij je hebt. 1 jan zal het nog wel kloppen, maar de wijzingen in de dienstregeling medio maart begin april doen verschillen laten tussen spoorboek en huidige vertrektijden.

          Buiten dat volledig mee eens dat het zeker een mooi product is voor mensen, die graag zaken op papier willen zien en dat Treinsreiziger/Rover/Treinposities dit werk van de NS hebben overgenomen.

        • @baardstaart
          Ik denk dat het spoorboekje eigenlijk alleen nog een collectors item is voor hobbyisten. Het is onleesbaar door het oerwoud aan voetnoten en vanaf dag 1 door tussentijdse wijzigingen en werkzaamheden al achterhaald. Maar leuk om op koude winteravonden door te bladeren.

  • De komende dienstregeling is voor bijna iedere dag van de week verschillend. Dat leent zich nauwelijks nog voor spoorboekje. Ik ben benieuwd hoe de samenstellers zich daar uit hebben gered.

  • Ik vind het een goed idee ,vooral mensen die niet zo met de pc overweg kunnen vinden dit goed.
    Alleen moeten de vertrektijden wel kloppen,anders heeft zo,n boekje geen zin
    En ja er kan altijd wel wat gebeuren ,zodat het niet mogelijk is

  • De spoorboekjes zijn veel te duur geworden. Ik ben er maar mee gestopt. Opzoeken op Internet gaat net zo gemakkelijk en daar heb je gelijk de wijzigingen paraat, zonder dat je eerst door tig voetnoten moet wordtelen. Is de geldigheid voorbij, kijk je er toch nauwelijks meer in, maar wordt je boekenkast kangtaam, maar zeker ook vol. Om die reden ben ik mijn spoorboekenverzameling aan het opschomen. Van elk land 1, hooguit 2 boeken en van NS om de 5 jaar eentje.

  • ...relikwie...
    Als alles honderd procent volgens het (spoor)boekje gaat dan kan zo'n dikke pil nog wel leuk en handig zijn, maar de dienstregeling is dat allang niet meer. En niets gaat anno 2023 nog volgens het of een boekje.
    Ik reis nu alleen nog met mijn NS reisplanner en dan nog kom je onderweg soms voor verrassingen te staan en is een omleiding bij verstoring ook alleen mogelijk afhankelijk van je soort vervoerbewijs.
    De allerlaatste NS spoorboek bewaar ik als een post vergane stukje reishistorie zeg maar een soort van relikwie. Voor de liefhebbers en (half) digibeten leuk, maar praktisch vrijwel nutteloos... Bon Voyage !

Share
Tags: Spoorboekje

Recent Posts

Politieke steun voor NS moet duurder treinkaartje voorkomen: ‘Vasthouden aan structurele oplossing’

President-directeur Wouter Koolmees van de NS hoopt dat de politiek dit jaar opnieuw zal bijspringen…

15 uur terug

NS ziet 2023 als ‘jaar met twee gezichten’, leed kleiner verlies dan vorige jaren

NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens…

18 uur terug

CBS: reizigersaantallen ov nog niet op niveau van voor corona

In 2023 checkten mensen vaker in bij het openbaar vervoer dan het jaar ervoor, maar…

2 dagen terug

Nog eens tien ICNG’s voor NS, ook toelating voor Duitsland

NS heeft een extra bestelling voor tien nieuwe ICNG's gedaan bij treinfabrikant Alstom, meldt het…

2 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling toch aan, vanaf maandag minder treinen

Vanaf maandag rijdt NS met één trein per uur minder over de HSL tussen Breda…

5 dagen terug

Grote storing in NS-reisinformatiesystemen verholpen

Update 21:00 uur: de storing is verholpen. De NS kampt met een grote technische storing…

6 dagen terug