Kritiek op informatievoorziening gestrande trein

Reizigersvereniging Rover vindt dat de NS “zeer grote steken” heeft laten vallen op het gebied van informatievoorziening bij de trein die donderdagavond strandde bij Moordrecht. “We horen dat reizigers letterlijk en figuurlijk uren in het duister zijn gehouden.”

Niet voor het eerst

De trein met zo’n duizend passagiers was rond 18.00 uur vertrokken uit Den Haag richting Enschede en strandde bij Moordrecht. Doordat de stroom was uitgevallen kon de intercom niet gebruikt worden om reizigers op de hoogte te houden. Ook kon de conducteur moeilijk naar een ander treinstel komen, aldus een woordvoerder van de NS.

Op sociale media klaagden inzittenden van de trein onder meer over een gebrek aan verlichting, drinken en eten. “We hebben al vaak kritiek geuit op informatievoorziening door NS bij problemen en hebben nu een zeer recent voorbeeld om dat weer mee aan de kaak te stellen”, aldus Rover. De bedoeling is dat een trein binnen een uur wordt weggesleept of geëvacueerd, dat lukt echter regelmatig niet.

Uren wachten

Volgens de NS ging het om een uitzonderlijke situatie. De trein kwam door een technisch defect stil te staan op een ‘fly-over’, een kruising van sporen. Volgens de woordvoerder was het hierdoor lastig om de reizigers te evacueren. “In eerste instantie is geprobeerd de trein weg te slepen, maar door een ander technisch mankement kon dit niet.”

Het zoeken naar een andere trein voor de evacuatie nam daarna veel tijd in beslag. Rond 22.00 uur kon NS beginnen met het evacueren van de gestrande treinreizigers, aldus een woordvoerder.De NS biedt reizigers excuses aan voor de situatie. “Hun geduld is wel heel erg op de proef gesteld”, zegt een woordvoerder. De ongeveer duizend reizigers zijn rond 23.45 uur met een andere trein naar Gouda en Utrecht gebracht. Daar heeft NS veertien taxi’s geregeld.

Klantenservice

Het spoorbedrijf roept mensen die extra kosten gemaakt hebben om thuis te komen op zich te melden bij de klantenservice van het bedrijf zodat de kosten vergoed kunnen worden. De defecte trein is in de nacht weggesleept en vrijdagochtend had het treinverkeer op het traject geen last meer van de verstoring.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 14 januari 2023 11:16

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug