Kritiek op ProRail: beheerder vergeet roest rijden in te plannen
09 mrt 2024 11:42
Vrijdag hebben treinreizigers onverwacht te maken gehad met hinder op het spoor rond Schiphol. Door werkzaamheden waren de helft van de sporen rond de luchthaven langere periode niet gebruikt. Daar bovenop kwam de hinder van het roest rijden, dat ProRail was vergeten in te plannen.
Minder sporen
De ochtendspits verliep zonder grote hinder. “Maar het blijft heel vervelend, zeker ook omdat het vrij onverwachte werkzaamheden zijn.” Volgens ProRail was dit extra werk niet opgenomen in de planning. Hoe dat kon gebeuren wordt onderzocht. Pas donderdagavond werd duidelijk dat reizigers ongepland op meer hinder moesten rekenen.
Spoorbeheerder ProRail moest roest verwijderen van sporen. Dat gebeurde vrijdag in fases, op verschillende trajecten rond de luchthaven, waardoor de situatie voor de reiziger per uur verschilde. Van 5.20 tot 15.15 uur was er hinder door het roest rijden. “Er is een minimaal aantal sporen beschikbaar en er waren al minder sporen door geplande werkzaamheden. Er rijden dus tientallen treinen niet.”
Twee weken bekend
In alle vroegte werd vrijdag begonnen aan het traject Hoofddorp-Schiphol en daar zijn bussen ingezet. Daarna volgden de sporen naar Leiden en Amsterdam en Rotterdam en tot slot richting Duivendrecht. Op niet alle trajecten werden bussen ingezet, soms omdat er volgens NS voldoende omreismogelijkheden waren.
De roest op de sporen is ontstaan doordat daar langere tijd geen treinen over reden, door gepland werk. Een woordvoerder van ProRail zegt dat twee weken geleden bleek dat het weghalen van de roest niet was opgenomen in de planning van al het werk. Uiteindelijk is in overleg met NS en de uitvoerders donderdag besloten vrijdag dan maar alles in zo kort mogelijk tijdsbestek te doen. “Een fout wil ik het niet noemen, het is niet zo dat iemand dat bewust uit de planning had gelaten. Maar dat inplannen is inderdaad wel de verantwoordelijkheid van ProRail.”
Ook bij Treinreiziger.nl was er sprake van een fout in de planning. Het SSL veiligheidscertificaat bleek vrijdag niet tijdig verlengd te zijn, waardoor de website in de ochtend niet te bezoeken was.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
“Een fout wil ik het niet noemen, het is niet zo dat iemand dat bewust uit de planning had gelaten”
Als ik iets vergeet is het ook gewoon een fout, als ik het bewust zou vergeten is het juist geen fout maar kwade opzet.
Wel een knullige fout, dat kan natuurlijk gebeuren, maar wel apart dat ze in die 2 weken dat het bekend was niet een oplossing konden verzinnen en pas op het laatste moment aangaven het eigenlijk op de reizigers af te wentelen.
Dit is de kwaliteit van ProRail, NS en bijna de hele sector. Fouten bestaan niet, iedereen en vooral jezelf hand boven het hoofd houden.
Waar worden deze mensen geboren? In Nederland, of overal ter wereld?
Deze minder-dan kleuter, minder-dan-peutyer, minder-dan-baby attitude maakt alle aanwezige kennis/knowhow kansloos.
Maakt alles slappe drap.
En nagenoeg elk artikel/gebeurtenis over OV poept deze derrie over ons heen.
Johan II:
Je kunt het overdrijven. Ze hebben vaak genoeg excuses aangeboden.
Gut, alsof die loze sorry-woordjes überhaupt nog iets voorstellen als waar het ECHT om gaat stelselmatig wordt overgeslagen.
Zoals het hoort:
Wij laten ECHT tot ons doordringen wat dit voor onze klanten betekent, daarna we kunnen ons inleven dat het erg vervelend was, wij doen ons best het goed te maken met ze, EN zorgen dat het niet weer gebeurt.
(zoals leuk hoor al die zogenaamde check-check-dubbelcheck-plannings-controleslagen die niet bestaan of te omzeilen zijn, misschien toch eens VOORUITdenken ipv ACHTERAF rechtzwetsen??)
Zoals het gaat:
Nope, wat er gebeurd is wordt weggebagatelliseerd, de reiziger moet niet zo zeiken, en de enkeling die het er niet bij laat zitten moet zelf maar moeite doen voor compensatie die wij dan wegwuiven met overmacht, en een of andere pr-prevelaar mag een nieuw sprookje in elkaar knutselen, zodat we de volgende keer het wegwuifsmoesje eerder klaar hebben. (zeker als je al 2 weken lang weet dat dit fout gaat gaan)
Zo, wie wil er nog koffie?
En voor mij wéér een sollicitatie naar de kl*ten omdat ik niet eens kan zorgen dat ik op tijd verschijn bij mijn (nu-dus-niet-meer) potentiële nieuwe broodverschaffer.
Gelukkig is er nog wel méér waar ik me over kan opwinden: de forse prijsstijgingen volgend jaar voor deze zooo-veel-te-vake-schofferingen.
Waarvan akte.
Waarschijnlijk werkt het aanbieden van excuses zo binnen jouw alternatieve werkelijkheid.
De woordvoerders-excuses van Prorail hebben totaal geen waarde. Er is immers gekozen om vergeten werkzaamheden en het daardoor te veroorzaken ongemak twee weken lang stil te houden. Er is bewust ingecalculeerd dat het aanbieden van excuses achteraf minder moeite kost, dan het aankondigen van ongemak. Dat is gewoon 100% fout.
Wie excuses aanbiedt, belooft beterschap. Je kunt als bedrijf wel duizend maal excuses aanbieden, maar als de daarmee beloofde gedragsverbetering uitblijft, hebben die excuses geen enkele waarde. Zeker niet bij bedrijven waar de woordvoering een vorm van marketing is die los staat van de operationele kant, zoals overal op het spoor. Daar geldt: “Excuses voor het ongemak, morgen doen we weer exact hetzelfde en kunt u wederom rekenen op onze welgemeende excuses en claimen we wederom uw onuitputtelijke begrip. U accepteert het maar”.
Een fout wil ik het niet noemen. We krijgen een mooi lijstje zo hoor
Grove fouten maken: fout wil ik t niet noemen. Niet bewust vergeten.
Liegen: geen active herinnering aan
Met het gebrek aan inhoudelijke spoorkennis bij ProRail is zo’n blunder natuurlijk niet verrassend.
Kennis zal er wel zijn, maar de zieke attitude/cultuur maakt kennis zinloos en kansloos. De ontkenning ‘een fout wil ik het niet noemen’ wordt geleefd door iedereen, Voppen en Koolmees, en ook de staatscretarissen. Het is ronduit pervers. D
Is zoiets als dat je zonder gevoel mensen kan pijn doen . Is pervers.
Het is de attitude die ziek is. Niet de kennis die ontbreekt. Haal de attitude eruit en je hebt een goed bedrijf, waar vanzelf oude en nieuwe kennis zal floreren
Heb al vaker gezegd. Financier OV uit Misterie van Gezondheidszorg ipv uit Verkeer.
Is bezigheidstherapie voor geesteszieken,
Komt geen enkele groei uit
Ik heb een sterk vermoeden dat die opmerking dat het geen fout was niet vanuit het uitvoerende personeel kwam maar vanuit de directie en/of persvoorlichting. De mensen die hier aan werken gaan weten heus wel dat het mis is gegaan en maken die fout ook maar één keer.
Ik denk dat de opmerking van Paul Lamote wel hout snijdt. ProRail is voortgekomen uit het vroegere NS Railinfrabeheer dat, toen NS opgesplitst is in afzonderlijke onderdelen, de opvolger was van de dienst infrastructuur. Dat was typisch een door ingenieurs geleide organisatie met kennis van spoorwegzaken. In de loop van de tijd is het onderhoudswerk aan het spoor dat voorheen door het spoorbedrijf zelf werd uitgevoerd, overgedragen aan aannemers, en is kennis bij ProRail weggelekt. ProRail is v.w.b. het onderhoudswerk verworden tot een inkooporganisatie.
Mee eens. Uitbesteden aan derden is niet altijd goed. Zeker als ProRail het moet aansturen als inkooporganisatie.
Maar heb wel gezien dat ze de aanleg van de Hanzelijn goed aanstuurde. Véél beter dan de aanleg van HSL Zuid. ProRail heeft met HanzaRail Team (bovenbouw Hanzelijn) en de uitvoerders van onderbouw Hanzelijn goed werk verricht.
ProRail presteert niet altijd slecht. Het is wat genuanceerder.
Link aanleg Hanzelijn (Stefan Verkerk):
http://www.hanzelijn-hattem.nl/
Als Prorail meer technisch inhoudelijke kennis zou hebben en niet enkel vasthouden aan procedures dan hadden ze in dit geval prima enkele treinen op zicht kunnen laten rijden. Daarna is ontroesten niet meer nodig.
Maakt de impact een stuk kleiner.
Als Prorail meer technisch inhoudelijke kennis zou hebben en niet enkel vasthouden aan procedures dan hadden ze in dit geval prima enkele treinen op zicht kunnen laten rijden. Daarna is ontroesten niet meer nodig.
Maakt de impact een stuk kleiner.
De Hanzelijn kwam grotendeels op een 50 jaar geleden al aangelegd talud in een niet zo druk bebouwde polder.
De HSL is vaal langer en moest nieuw aangelegd worden. Veelal in lastige omgeving en met niet zo geschikte modem. Vandaar de kneiterdure onderbouw. Daarbij wat nodeloze luxe tunnels om partijen te lijmen.
Maar daarvoor hebben ze toch de Wajong voor. Dan wordt tenminste niet de boel omzeep geholpen.
Er zitten daar verkeerde mensen op de verkeerde stoelen
Bij wegenbouw kan er wel laat in de avond en nachnacht gewerkt worden. Dan kan op de dag gewogewoon het verkeer door gaan. Die betalen huhun personeel er naar . Zou prorail ook de mensen nacht en avond goed belonen, dan is er best arbeidskrachten te vinden. Moet wel beloond wworden!
Wegen kunnen ruim betaald worden uit de wegen belasting en wegen zijn ook relatief goedkoper. Bij OV moet er veel geld bij en het is vaak de vraag of er nog voldoende reizigersinkomsten zijn. We zijn nu aan een moment gekomen dat er terecht vragen zijn over de betaalbaarheid en subsidieerbaarheid van het OV, door de hoge lasten, die het allemaal met zich meebrengt. Verder heeft het OV het probleem van personeelsschaartste en de verplichting om te vergroenen terwijl eigen vervoer er veel minder last van heeft.
Bij een weg wordt die afweging veel minder gemaakt. Wat is de rentabiliteit van een weg?
Dat ProRail vergeten is om het roestrijden in te plannen, dat kan ik nog wel zien in de categorie “foutje”. Dat men vervolgens 2 weken lang geen actie onderneemt is het echte probleem en eigenlijk gewoon ronduit schandalig. In het beste geval had met de werkzaamheden met 1 dag verlengd.
Het blijkt dat dat niet meer kan.
Profail. Geloof dat deze organisatie in het leven is geroepen om veel overheidsgeld door te draaien en mensen in de auto te jagen.
Zo te zien heeft iemand dit over het hoofd gezien en vergeten om dit in de planning te zetten. Deze fout had dus gevolgen voor het treinverkeer. Hopelijk stellen ze, voor dit soort onderhoud, een draaiboek op, waar al deze punten worden benoemd. Dan kunnen ze het in ieder geval nalopen, zodat de kans kleiner is, dat zo’n fout in de toekomst weer wordt gemaakt.
Dit is niet de eerste keer. Op de Betuweroute is het ook al meermaals voorgekomen dat na langdurige buitendienststellingen niks aan ontroesten gedaan is. Iets met een ezel en een steen…
Ik zou het inderdaad ook geen fout noemen… incompetent is een betere woord.
Ach, waar gehakt wordt vallen spaanders. Alleen als je niet werkt maak je geen fouten.
Denk niet dat de opmerking in artikel van werkvloer komt.
Ik denk wel dat alle mensen die hier zo schreeuwen zelf een baan moeten gaan zoeken of echt beginnen met werken, dan weten ze dat je dan fouten maakt.
De wereld vergaat niet doordat er wat hinder is, beetje relativeren is wel op zijn plaats.
De spoorwegen verwachten ook dat ik een performance van 100% heb, dus omgekeerd verwacht ik hetzelfde.
Geen idee waar je op baseert dat spoorwegen verwacht dat je een performance van 100% heb.
Dus de strekking van jouw verhaal gaat zoal niet op. We leven teveel in een afrekencultuur. Kritisch zijn is prima. Maar doorslaan is ongezond. Want dan kan niemand het goed doen.
En ProRail & NS zijn favoriete organisaties om te bashen.
ProRail is ProRail en NS is NS.
Dat de wereld niet vergaat door een beetje hinder vind ik toch iets te gemakkelijk geredeneerd. Kinderen moeten van school worden gehaald, mantelzorgers zijn onderweg naar hulpbehoevenden en mensen zijn onderweg naar evenementen die op een bepaalde tijd beginnen.
In de periode dat ik werkinstructies schreef werden die altijd nauwgezet gecontroleerd door iemand anders. Dat had hier ook gemoeten.
Het had inderdaad voorkomen kunnen worden. Roestrijden is standaard. Natuurlijk duurde de werkzaamheden wat langer dan gebruikelijk. Dan konden de treinen zoal niet wegrijden.
Maar daar hadden ze rekening mee kunnen houden.
“Het gezegde ‘Waar (hout) gehakt wordt, vallen spaanders’ wordt al sinds de zestiende eeuw gebruikt. We begrijpen wat er met deze beeldspraak wordt bedoeld: niet te kleinzerig zijn, als even iets fout gaat niet meteen de hoogste boom in én een beetje een brede rug hebben. Want waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt.”
Citaat van het internet.
Ja Frans, mensen maken fouten.
Het mooiste zou zijn dat je jezelf of je organisatie daartegen beschermt.
Dat kun je doen door er rekening mee te houden dat ze kunnen gebeuren en als toch fouten worden gemaakt ervan te leren.
Helaas is met de komst van het ‘spreadsheet management’ kwaliteitszorg bij veel bedrijven naar de achtergrond gedirigeerd.
Je kunt toch ook ‘sorry’ blijven zeggen? Vaak veel goedkoper!
wereldreis…
Mijn lieve en charmante buurvrouw Ans zegt altijd tegen mij als ik de zoveelste OV reis heb gemaakt, van “je maak een wereldreis in eigen land” en gelijk heeft zij, los van de echte reizen naar Azië en de Caraïben die ik gemaakt heb.
Tijdens een “wereldreis” kun je van alles tegenkomen en meemaken, dus zo’n “vergeten roest rijden” en dito gevolgen voor de reizigers is daar één van en kost het voor de reiziger misschien wat meer moeite om hier goed op in te spelen en je bestemming te bereiken. In dit Schiphol geval is het lastig als je met het vliegtuig verder moet reizen en met treinvertraging te maken krijgt of op je werk op Schiphol moet zijn.
We mogen nog van “geluk” spreken dat Schiphol zes sporen heeft en drie eilandperrons. Ooit zag ik op een tekening van de jaren zestig van de vorige eeuw dat men een treinstation had gepland met maar twee sporen en de kosten om het onder terminal 1 en 2 te bouwen was te duur. Maar het blijft jammer dat men na de uitbreiding niet nog ruimte had vrijgehouden voor een tweetal extra sporen en perrons. Nu heeft men op deze plaats het World Trade Center gebouwd en geen reserve capaciteit voor extra treinverkeer vooral als er onderhoud moet worden gepleegd aan de overige perrons en sporen. Iets vergelijkbaars heeft men wel bij station Delft gedaan.
Goed management, het blijft een kunst apart en de perikelen van en rond de luchthaven, daar zijn we nog lang niet vanaf…
En dat roestrijden is dermate urgent dat de boel zo in de war gestuurd moet worden? Het is niet alsof de brandstoftank in de laatste liters zit.